رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: امسال در هفته زمین پاک و به مناسبت روز جهانی برنامه‌های متنوع از جمله جشنواره «طلای کثیف» در شهر شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱ 21 April 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم:روح‌الله خوشبخت با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز به رسالت سازمانی خود به عنوان یکی از فعالان عرصه آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عمل کرده است اظهار داشت: اقدامات این سازمان با توجه به محدودیت منابع مالی و انسانی به ویژه در چند سال گذشته چشمگیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از تمام رسانه‌های فراگیر از جمله صداوسیما، جراید کثیر‌الانتشار، استندهای شهری، بیلبوردها، تلویزیون‌های محیطی، اتوبوس‌های شهری، ایستگاه‌های اتوبوس، بروشورها، نمایشگاه‌ها، تهیه کتاب، تراکت‌ها، بازی‌های آموزشی رایانه‌ای، پوسترها، محصولات فرهنگی، رسانه‌های مجازی، جشنواره‌ها و غیره در راستای فرهنگ‌سازی در این زمینه در دستور کار سازمان پسماند شهرداری شیراز قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تصریح کرد: از آموزش‌های چهره‌به‌چهره در مدارس، منازل مسکونی، مجتمع‌های مسکونی، سازمان‌ها و ادارات، اصناف، مراکز بهداشتی، مانورهای خیابانی، شرکت در مناسبت‌ها، مساجد، پارک‌ها، کمپ‌های نوروزی، فرهنگسراها و غیره نیز برای دست یافتن به اهداف متعالی سازمان مدیریت پسماند بیشترین بهره‌برداری می‌شود.

خوشبخت با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های تقویم سالانه مدیریت پسماند روز جهانی «زمین پاک» است بیان کرد: روز جهانی زمین پاک هر سال در 22 آپریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا به منظور ایجاد آگاهی جهانی و سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند.

وی عنوان کرد: در مورد تاریخچه این روز باید گفت: در سال 1969 جان‌مک‌مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچـم زمیـن پـاک را طراحـی کـرد. یوتانـت دبیـر کـل سازمان ملل در سال‌های 1962 تا 1971 از ایده مک‌کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه مسألـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسائل مهم محیط‌زیست و دغدغه عمده‌ای برای دست‌اندرکاران محیط‌زیست در سراسر جهان است اظهار داشت: مسأله میزان تولید پسماند در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسائل مهم به‌ویژه در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.

خوشبخت با اشاره به اینکه از مراکـز فعال در موضوع زمین پاک و روز جهانی آن سازمان مدیریت پسماند است افزود: به همین منظور سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز هر سال به مدت یک هفته اقدام به برگزاری برنامه‌های ویژه در دو سطح فراگیر و گروه‌های ویژه هدف به‌ویژه در چند سال‌ گذشته کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در سال 92 و 93 با برگزاری جشن بزرگ زمین پاک ویژه دانش‌آموزان، برگزاری مانور پاکسازی محیط‌های گردشگری و تفریحی شهری، همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد در پاکسازی تفرج‌گاه‌های برون‌شهری، برگزاری برنامه ویژه در مدارس و مهدکودک‌ها، نصب بنرهای آموزشی در سطح شهر، درج مطالب از طریق جراید و رسانه‌ها و غیره حمایت کامل خود را از این مناسبت بزرگ با توجه به شعار جهانی و ملی هر سال اعلام کرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تصریح کرد: با توجه به اولویت‌های سازمان مدیریت پسماند در نهادینه کردن آموزش و فرهنگ مناسب در دانش‌آموزان و زنان خانه‌دار در این مناسبت با برگزاری برنامه‌های مشارکتی از قبیل تئاتر زنده عروسکی، مسابقه تفکیک پسماندها، مسابقه ساخت کاردستی از مواد قابل بازیافت، مسابقه بهترین شعار بازیافتی، مسابقه نقاشی و دیگر برنامه‌های سرگرم‌کننده با اهدا جوایز به برگزیدگان اقدام به تقویت تعاملات و مشارکت‌های مردم و آحاد جامعه در این بخش می‌کند.

خوشبخت تقدیر از شهروندان نمونه در حوزه تفکیک از مبداء پسماندها و اهدای هدایای آموزشی به شهروندان را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تقویت روحیه مشارکت‌جویانه افراد دانست و گفت: مجموعه این برنامه‌ها مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز امسال نیز با توجه به اهمیت ویژه این مناسبت اقدام به برنامه‌ریزی برای اجرای منسجم و هدفمند‌تر کرده است عنوان کرد: به همین منظور در آبان ماه سال گذشته در جلسه هماهنگی با اداره ورزش و سلامت آموزش و پرورش استان فارس و در ادامه همکاری‌ها و تفاهم‌نامه بین این دو نهاد مقرر شد جشنواره‌ای تحت عنوان «طلای کثیف» در تمام مقاطع تحصیلی شهرستان شیراز و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز آن نیز در هفته زمین پاک برگزار شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه پس از چاپ 1000 پوستر ویژه فراخوان این جشنواره از ابتدای دی ماه سال گذشته تا 25 اسفند ماه 1393 آثار علاقه‌مندان جمع‌آوری شد اظهار داشت: در طول این مدت یک هزار و 32 اثر به دبیرخانه جشنواره واقع در سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارسال شد.

خوشبخت افزود: از بین این آثار پس از کارشناسی‌های انجام شده 94 اثر به مناسبت بهار 94 توسط 5 کارشناس برتر ارزیابی شد که در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه امسال در مراسمی با شکوه از نفرات برتر شرکت‌کننده در جشنواره «طلای کثیف» و از مدیران 3 مدرسه و ناحیه آموزش و پرورش شهرستان شیراز که بیشترین همکاری را داشتند تقدیر می‌شود.

وی از برگزاری برنامه‌های دیگری به مناسبت هفته زمین پاک در سطح شهر شیراز خبر داد و گفت: برگزاری مانور پاکسازی محیط‌های گردشگری و تفریحی شهری، همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد در پاکسازی تفرج‌گاه‌های برون‌شهری، همکاری با سازمان‌های دولتی متولی امر حفاظت محیط‌زیست، برگزاری برنامه ویژه در مدارس و مهدکودک‌ها، نصب بنرهای آموزشی در سطح شهر، درج مطالب از طریق جراید و رسانه‌ها، اجرای برنامه‌های زنده عروسکی، برگزاری مسابقات با موضوعات پسماندها در قالب‌های متفاوت و برنامه‌های سرگرم‌کننده دیگر و اهدا جوایز به برگزیدگان و تقدیر از شهروندان نمونه از جمله اقدامات این سازمان در هفته زمین پاک در اردیبهشت ماه امسال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار