با بیان اینکه راه آهن قزوین به رشت و انزلی توجیه حمل مسافر را ندارد، اظهار داشت: در اصل این خط ریلی به دلیل حمل و جابه‌جایی کالا عملیاتی شده است و نقش بسیار مهمی را در حوزه حمل و نقل کالا در گیلان دارد
کد خبر: ۲۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 21 April 2015
به گزارش تابناک گیلان ،شعبانعلی خاوری  با بیان اینکه راه آهن قزوین به رشت و انزلی توجیه حمل مسافر را ندارد، اظهار داشت: در اصل این خط ریلی به دلیل حمل و جابه‌جایی کالا عملیاتی شده است و نقش بسیار مهمی را در حوزه حمل و نقل کالا در گیلان دارد.

وی با بیان اینکه در صورت راه اندازی راه آهن قزوین رشت به انزلی بالغ بر 5 میلیون تن کالا از انزلی جابجا می شود افزود: البته در این راستا اگر بندر کاسپین نیز به بهره برداری برسد این رقم به 8 میلیون تن می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به نقش استراتژیک و مهم شهرستان مرزی آستارا در اتصال به کریدور شمال جنوب تصریح کرد: تنها راه اتصال این خط به راه آهن کریدور شمال و جنوب شهرستان آستارا خواهد بود که البته اسکله آستارا نیز نقش بسزایی در جابه‌جایی کالا در خط ریلی دارد.

خاوری تصریح کرد: مطالعات پروژه راه آهن رشت به آستارا و همچنین مسیر آن مشخص شده و به احتمال زیاد قرار است اعتبار اجرایی آن از محل صندوق توسعه اسلامی و یا منابع دیگر تامین شود.

وی با اشاره به پیشرفت 89 درصدی راه آهن قزوین به رشت در بخش زیرسازی این خط خاطرنشان کرد:در بخش ریل گذاری نیز بالغ بر 40 کیلومتر ریل گذاری شده که در مجموع برای اتمام این خط اعتباری بالغ بر 700 میلیارد تومان نیاز دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اعتبارات لازم را در اتمام این خط پیش‌بینی کرده است، افزود: دولت تدبیر و امید امسال رقمی بالغ بر 288 میلیارد تومان که جزء مصوبات سفر اخیر رئیس جمهور محترم به گیلان نیز بود پیش بینی شده است.

خاوری با بیان اینکه برای سال 1395 نیز برای خط آهن قزوین رشت رقمی بالغ بر360 میلیارد تومان نیز پیش بینی و صد درصد تخصیص یافته است  تصریح کرد: به امید خدا و حمایت دولت تدبیر و امید پیش بینی می‌شود راه آهن قزوین به رشت سال 95 به اتمام برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قطعات خط آهن رشت به انزلی و رشت آستارا به پیمانکاران خارجی واگذار می‌شود، خاطرنشان کرد: در فازهای 1 و 3 جهت اجرای عملیات خط رشت به انزلی از دو پیمانکار داخلی استفاده شده و در خصوص راه آهن رشت به آستارا نیز قطعا پیمانکاران ایرانی خواهند بود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در پاسخ به موارد مطرح شده مبنی بر اینکه برخی قطعات این خط از شیب تندی برخوردار می باشد که عملا حمل کالا از این خط را با مشکل مواجه می‌کند، افزود: در این خط ریلی هیچگونه مشکل حاد فنی برای جابجایی کالا وجود ندارد و در نقاطی که دارای شیب هستند دو خط ریلی در نظر گرفته شده تا خللی در تردد ایجاد نشود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار