عبدالرسول سلمان ماهینی: تنها 6 درصد توان آب زیرزمینی و 38 درصد توان آب‌های سطحی قابل دسترسی است.
کد خبر: ۲۵۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 11 July 2016
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به کمبود آب گفت: 94 درصد از توان آب‌های زیرزمینی و 62 درصد از توان آب‌های سطحی استان مورد استفاده قرار گرفته و تنها 6 درصد توان آب زیرزمینی و 38 درصد توان آب‌های سطحی قابل دسترسی است. 
عبدالرسول سلمان ماهینی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در جمع مدیران استان گفت: آمایش سرزمینی کاربری کلان را نشان داده و بخشی از مشکلات را حل می‌کند.
وی افزود: در این سند ۸۰ پیشران اولیه در نظر گرفته‌شده و برای توسعه‌ی پایدار استان تبعیت از چهار محور درون استانی شناسایی شدند، هم‌چنین عوامل برون‌استانی و توجه به پیشران‌ها و اجرای هماهنگ و متمرکز آن‌ها از دیگر عوامل توسعه‌ی پایدار در گلستان است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تصریح کرد: مدیریت پوشش و کاربری سرزمین و ارتقاء آن، مکان‌یابی کاربری‌های جدید و باز چینش کاربری‌های قدیم و ارتقاء آن‌ها و رفع محرومیت‌های روستاها و شهرستان‌ها بر اساس تحلیل اجتماعی اختصاصی چهار محور درون استانی توسعه است.
وی با اشاره به مطالعات همه‌جانبه، افزود: 360 هزار واحد دامی مازاد در مراتع استان وجود دارد که نه‌تنها سودآوری چندانی ندارند بلکه مشکلات و اثرات منفی به دنبال دارند.
وی در خصوص برداشت جنگل‌ها هم گفت: بخشی از جنگل‌های استان برداشت شده و در مرحله‌ی بازکاشت هستند که باید در این کار تسریع شود. از طرفی مجریان طرح تلاش کنند از گونه‌های بومی برای نهال‌کاری استفاده کنند و یا باغاتی ایجاد کنند.
ماهینی با بیان این‌که برخی از اقدامات اثرات منفی روی کارکرد رودخانه ها دارد، گفت: 4.6 درصد مناطق مسکونی در محدوده 90 متری از رودخانه‌ها احداث شده‌اند هم‌چنین 6.3 درصد جاده‌های اصلی نیز در حاشیه‌ی رودخانه‌ها قرار دارند که این مسئله روی کارکرد رودخانه‌ها اثرات منفی دارد.
وی با اشاره به جایگاه بیست‌وهشتم گلستان در ایجاد ارزش افزوده بخش کشاورزی هم بیان کرد: کشاورزی در استان ما تکلیفی است و گفته می‌شود چه محصولاتی و در چه سطحی کشت شوند اما متوسط عملکرد تولید محصول نسبت به میانگین بخش کشاورزی در کشور پایین‌تر است.
ماهینی در خصوص فعالیت معادن، گفت: اغلب معادن در جنگل‌ها وجود دارد و باید مناطق ضربه‌گیر در حاشیه‌ی آن‌ها ایجاد شود. پساب‌ها نیز نیاز به تصفیه دارد. از سویی دیگر خام‌فروش هستیم و باید زنجیره‌های تولید و فرآوری را ایجاد کنیم.
به گفته‌ی وی، در برخی مناطق مرتعی استان ۳۶ گیاه با کاربرد دارویی غذایی و صنعتی بومی داریم، برخی از جنگل‌ها در حال بازکشت است و در حاشیه‌ی جنگل‌های انبوه می‌توان دست به باغداری زد.
وی تأکید کرد: در سال ۱۴۱۴ توان حداکثری استان گلستان دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و در آن سال تنها ۶ درصد آب‌های زیرزمینی و ۳۸ درصد آب‌های سطحی قابل‌ استفاده هستند و در این راستا باید برای تکمیل سدها گام برداریم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: گلستان ، آب زیرزمینی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار