میوه های قاچاق در بسته های کوچک توسط مسافران به استان وارد می شوند
تابناک: درحالی که ورود برخی از میوه ها به کشور اصلا هیچ ضرورتی ندارد، اخیرا حتی بیشتر از گذشته شاهد خودنمایی میوه های خارجی درفروشگاه های عرضه میوه هستیم، میوه هایی که حتی در برخی مواقع خود فروشندگان هم نام آنها را نمی دانند و یا به اشتباه آنها را نامگذاری میکنند.
کد خبر: ۲۵۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 09 July 2016
تابناک اصفهان: واردات میوه یکی از موضوعات بحث برانگیز این روزهاست. اکثریت مردم مخالف واردات میوه های خارجی هستند، چراکه باعث خروج ارز و ورود آفت های جدید از اکوسیستم های بیگانه به کشور می شود و مهم تر اینکه این نوع میوه ها دارای قیمت های نجومی هستند و همه افراد نمی توانند از آنها استفاده کنند.این روزها در میوه فروشی های سطح شهر انواع میوه هایی عرضه می شوند که اصلا برخی از ما حتی نام آنها را هم نمی دانیم، چه برسد به چشیدن طعم و مزه آنها که بیشتر از هر چیزی طعم گرانی و حسرت می دهند.

در حالی که ورود برخی از میوه ها به کشور اصلا هیچ ضرورتی ندارد، اخیرا حتی بیشتر از گذشته شاهد خودنمایی میوه های خارجی درفروشگاه های عرضه میوه هستیم، میوه هایی که حتی در برخی مواقع خود فروشندگان هم نام آنها را نمی دانند و یا به اشتباه آنها را نام گذاری می کنند. پاپایا، سیب فرانسوی، گلابی آفریقایی، گریپ فروت چینی،  آواکادو، شلیل آفریقایی، گلابی آمریکایی، شلیل ترکیه، انگور شیلی و لیمو ترش برزیلی بیشترین نوع میوه های خارجی هستند که در بازار میوه اصفهان مشاهده می شوند و قیمت آنها از 30هزار تومان شروع می شود . رییس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان در این خصوص گفت: قطعا میوه های خارجی به صــورت  قاچاق وارد کشور می شوند و قیمت های بسیار گرانی هم دارند. نوروزعلی اسماعیلی اذعان داشت: جز  نارگیل، انبه، آناناس و موز که به صورت رسمی وارد کشور می شوند، بقیه میوه های خارجی به صورت محدود از برخی مرزهای کشور وارد می شوند و حتی در برخی موارد ممکن است تنها دو کارتن از یک نوع میوه خارجی به استان وارد شود.

   میوه های قاچاق به صورت کارتنی به استان وارد می شوند
رییس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان ادامه داد: میوه های خارجی بدون مجوز معمولا توسط مسافرانی که به خارج از کشور سفر می کنند وارد شده و در برخی از شهرهای مرزی کشور به وفور یافت می شوند. وی با اشاره به اینکه بازار میوه اصفهان نسبت به سایر شهرها از آرامش بیشتری برخوردار است، عنوان کرد: قیمت میوه در اصفهان مناسب تر  از دیگر شهرهای کشور است و میوه های قاچاق نیز بسیار کمتر ازسایر استان ها مشاهده می شود.اسماعیلی تاکید کرد: اتحادیه میوه و تره بار، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت به شدت با فروش میوه های قاچاق در میوه فروشی های سطح شهر برخورد می کنند و شهروندان می توانند در صورت مشاهده چنین مواردی با اتحادیه تماس بگیرند و مراتب تخلف را گزارش دهند. وی بیان داشت: میوه های قاچاق به راحتی با کامیون بار به اصفهان و یا دیگر شهرها برده نمی شوند، بلکه معمولا ازشهرهای مرزی به صورت بسته های کوچک توسط مسافران به استان ها وارد می شوند.

   کشاورزی باید تبدیل به یک صنعت شود
رییس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزی باید تبدیل به یک صنعت شود، خاطر نشان کرد: برای کاشت و برداشت انواع میوه ها باید دانش کافی نسبت به اقلیم و شرایط پرورش میوه ها داشت، به عنوان مثال، در استان ما که با بحران کم آبی مواجه هستیم، کاشت هندوانه غیر معقولانه است، چرا که این محصول به آب زیادی نیاز دارد و متاسفانه گاهی کشاورزان سرخود اقدام به کشت این محصول کرده و بعد هم نگران ارزانی بیش از حد آن هستند.وی تاکید کرد: شهروندان باید با عدم استقبال و تقاضا، واردکنندگان میوه های قاچاق را ازبه دست آوردن سود مایوس کنند و اجازه ندهند که واردات گسترش پیدا کند، زیرا وقتی که وارد کننده سودی به دست نیاورد، محال است باز هم مبادرت به واردات کند.

   میوه های قاچاق در تمام محلات اصفهان یافت نمی شوند
رییس اتحادیه میوه و سبزی اصفهان تصریح کرد: میوه های خارجی قاچاق، تنها در برخی از محلات اصفهان یافت می شوند و معمولا در مناطقی عرضه می شوند که مشتری دارند و افراد توانایی خرید آنها را دارند.اسماعیلی بیان داشت: به علت اینکه برخی از میوه فروشی ها در کوچه پس کوچه های شهر و به دور از دید واقع شده اند، از چشم بازرسان اتحادیه مخفی می مانند و شهروندان باید همکاری کنند و با ارائه آدرس به اتحادیه، بازرسان را از فروش میوه های قاچاق مطلع کنند تا اقتصاد استان بیش از این به خطر نیفتد.وی در خصوص قیمت میوه های تابستانی عنوان کرد: روز به روز از قیمت میوه های تابستانی کاسته می شود و در استان اصفهان کمبود و گرانی میوه نداریم و با گرم تر شدن هوا انواع میوه ها از حالت نوبرانه خارج شده و ارزان تر می شوند.
مهناز احمدی.اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار