کد خبر: ۲۵۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳ 03 July 2016
با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان رسانه ها به دنبال ارائه گزارشی از قیمت کالاهای مورد نیاز مردم  در این ماه مبارک بودند. در میان انبوه کالاهای مورد نیاز مردم قیمت شیرینی سنتی این ماه که علاقه مندان بسیاری نیز دارد در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه ماهنامه تجارت برتر در کانال رسمی خود از برگزاری جلسه كميسيون نظارت بر سازمان هاي صنفي اصفهان خبر داد.

نرخ زولبیا و بامیه تا اطلاع ثانوی افزایش نمی یابد

 در این جلسه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرده است که بر اساس ابلاغ مقام عالي وزارت، همه امور نظارت بر واحدهاي صنفي برعهده اتاق هاي اصناف قرار گرفته و سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان و توليد كنندگان واحدهاي غير‌صنفي را رصد و نظارت خواهد کرد. وي در ادامه از عدم افزايش نرخ زولبيا و باميه خبر داد و افزود: نرخ‌هاي سال گذشته تا اطلاع ثانوي به قوت خود باقي است و واحدهاي صنفي ملزم به ارایه خدمت با همان نرخ هاي مصوب سال گذشته هستند.

قیمت پیشنهادی اتحادیه گز و شیرینی، 11 هزار تومان

پس از اعلام این خبر اتحادیه گزو شیرینی اصفهان با انتشار یک خبر از ارائه پیشنهاد قیمت زولبیا و بامیه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد. در این پیشنهاد قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک 11 هزار تومان پیش بینی شده بود.اتحادیه گز وشیرینی دلایل افزایش قیمت این محصول را با ارائه آنالیزی از ترکیب محصول و قیمت مواداولیه ، افزایش هزینه نیروی انسانی و هزینه های مربوط به بیمه  و... اعلام کرده بود. این اتحادیه همچنین با مقایسه اتحادیه تهران و اصفهان و وجود شرایط مشابه خواستار همکاری سازمان های ذی ربط برای تصویب قیمت عادلانه این محصول شده بود.

رد پیشنهاد اتحادیه گز وشیرینی و بازگشت قیمت ها  

در نهایت پس از گذشت 19 روز از ماه مبارک رمضان، این پیشنهاد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان رد شد و مقرر شد که واحدهای صنفی هر کیلو زولبیا و بامیه را به قیمت سال گذشته به فروش برسانند. رییس نظارت و هماهنگی اداره کل تعزیرات حکومتی استان اصفهان نیز با بیان اینکه اتحادیه گز و شیرینی فروشی‌ها بدون مجوز قانونی و خودسرانه قیمت زولبیا و بامیه را 20 تا 25 درصد گران کرده بود، گفت: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه تهیه این شیرینی ها افزایش نیافته است پس زولبیا و بامیه باید به قیمت پارسال ارائه شود. علی اصغر بنایی با اشاره به اینکه بر این اساس قیمت زولبیا و بامیه به ازای هرکیلو 9 هزار تومان است افزود: این اداره کل آماده دریافت گزارش های شهروندان و برخورد با مختلفان است.

اعتراض شیرینی فروشی ها به کاهش قیمت پیشنهادی

این موضوع اعتراض بسیاری از واحدهای صنفی را برانگیخته است، از نظر این واحدها  پخت این محصول با این قیمت منجر به افت شدید کیفیت خواهد شد. این اولین بار نیست که مداخله دستگاه های دولتی در قیمت‌گذاری باعث متضرر شدن تولید کننده شده است. نگاهی به قیمت زولبیا و بامیه در سایر شهرستان های اطراف اصفهان نشان می دهد که قیمت هر کیلو زولبیا وبامیه در فلاورجان 10 هزار تومان و قیمت این محصول در شهرکرد 10 هزار و 500 تومان مصوب شده است.این مشکلات در حالی برای واحدهای صنفی گزوشیرینی در اصفهان رخ می‌دهد که به مراتب هزینه های جاری این واحدها در مقایسه با سایر شهرستان ها بیشتر است و به طور قطع در قیمت تمام شده این محصول تاثیر خواهد داشت.اغلب کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت یک کالا را باید عرضه و تقاضا معین کند تا بازار بتواند ثبات خود را حفظ کند امری که همواره مورد غفلت واقع شده است.به نظر می رسد بی توجهی به نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی در رابطه با قیمت گذاری محصولات، تولید در کشور را با بحران مواجه کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :