موزه‌ی میراث روستایی استان گلستان به عنوان دومین موزه‌ی روستایی کشور در پارک جنگلی قرق با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی این موزه آغاز شده است.
کد خبر: ۲۴۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 16 June 2016
ابراهیم کریمی اظهار کرد: موزه‌ی میراث روستایی استان گلستان به عنوان دومین موزه‌ی روستایی کشور در پارک جنگلی قرق با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی این موزه آغاز شده است.
 وی از جمله اهداف این پروژه را شناسایی هویت بومی به منظور حفظ و صیانت از آن، غنی‌سازی هویت ملی و تقویت فرهنگ خودباوری و خردورزی بیان کرد و افزود: ایجاد انگیزه در جوانان و پرکردن اوقات فراغت مردم، شناسایی و معرفی ارزش‌های مذهبی و ملی مردم و بازسازی آن‌ها، توسعه‌ی اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق گردشگری و توسعه‌ی مفهوم معماری پایدار از دیگر اهداف است.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان اذعان داشت: پس از عقد قرارداد اجرایی این پروژه با موضوع برگزاری کارگاه آموزشی، مطالعه، طراحی کالبدی، جانمایی‌ها و نظارت بر راه‌اندازی و ایجاد موزه‌ی میراث روستایی گلستان، امکان‌سنجی پروژه و مکان‌یابی، گونه‌های فرهنگی و گونه‌شناسی معماری در این موزه انجام شد و حوزه‌های فرهنگی و معماری و روش اجرا از محل اعتبارات پژوهشگاه میراث فرهنگی تعیین شده است.
کریمی افزود: تا کنون در تملک دو خانه‌ی روستایی برای برگزاری کارگاه آموزشی و انتقال نهایی به محل پروژه موفق شده‌ایم و کارگاه آموزشی و مستندنگاری موزه‌ی روستایی گلستان در روستای قلندرآیش در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد و پس از آن، مصالح، لوازم و ابزار مربوط به خانه قلندرآیش به محل پروژه در پارک جنگلی قرق منتقل شد.
وی بیان کرد: در موزه‌ی روستایی نگاه کالبدی به سازه‌های روستایی وجود ندارد، بلکه در آن‌ها به میراث غیرملموس هم‌چون فعالیت‌های فرهنگی، بازی‌های بومی و محلی توجه می‌شود و این موزه از نظر اقتصادی باعث افزایش اقامت گردشگران، ایجاد درآمد و اشتغال می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان اظهار امیدواری کرد با پیگیری موارد در راستای اجرایی شدن این موزه روستایی در استان، ضمن جلب و جذب گردشگران، زمینه‌های احیای مواریث فرهنگی روستاها بیش از پیش فراهم آمده و زمینه‌های رونق اقتصادی منطقه حاصل شود.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار