رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر اصفهان مطرح كرد:
تابناک: رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزش شوراي اسلامي شهر اصفهان گفت: افزایش حس تعلق شهری و افزایش سرمایه اجتماعی و هویتی شهر اصفهان در هفته نكوداشت اصفهان بايد مورد توجه قرار بگيرد.
کد خبر: ۲۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶ 18 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومي شوراي اسلامي شهر اصفهان، اصغر آذربايجاني پيش از ظهر امروز در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني شوراي اسلامي شهر ضمن گراميداشت روز ارتش جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: اين روز را به دلاور‌مردان عرصه رشادت و ایثار‌گری و ارتشیان عزیز به ويژه غیور‌مردان در یگان ارتش جمهوری اسلامی مستقر در اصفهان به ويژه سرافراز امیر جهادی ارشد اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری و تمام فرماندهان و یگان ارتش در اصفهان تبريك عرض مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه همچنين پیشاپیش حلول ماه مبارک رجب را تبريك عرض مي‌كنيم، اضافه كرد:  امیدوارم بتوانیم از برکات ماه رجب و شعبان بهره معنوی لازم را برای ورود به ماه مهمانی خدا ببریم.

رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزش شوراي اسلاي شهر اصفهان با اشاره به هفته نکوداشت اصفهان تصريح كرد: براساس مصوبه دوره دوم شورای اسلامی شهر اصفهان،  سوم اردیبهشت با توجه به سالروز تولد شیخ بهایی به عنوان روز اصفهان نامگذاری شده و در سال‌های آتي نيز این روز از سوم تا نهم اردیبهشت ماه به عنوان هفته نکوداشت اصفهان تعیین شده است.

وي با تاكيد بر اينكه در سال‌های متمادی تلاش بر این بوده که با برنامه‌ریزی‌های مختلفی از این هفته در راستاي اعتلای اصفهان استفاده شود، ادامه داد: البته شاهد فراز و فرود‌های متفاوتی در سال‌های مختلف برای گرامیداشت این هفته بوده‌ایم.

وي با بيان اينكه اما آنچه در حال حاضر با آن مواجه هستیم، با وجود گذشت بیش از یک دهه از این نامگذاری و برگزاري برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و تفریحی هنوز نتوانسته‌ايم آن را در ابعاد مختلف نهادینه کنیم و  از ظرفیت این اتفاق مهم فرهنگی برای شهرمان بهره‌مندی لازم را ببریم ، افزود: با توجه به اين موضوع ضرورت آسیب‌شناسی جدی این موضوع و ارائه راهکار‌های لازم برای استفاده از فرصت این نامگذاری بسیار مهم است.

آذربايجاني تاكيد كرد:  نهادینه کردن هفته نکوداشت اصفهان در تقویم برنامه‌ایی تمام نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی و به وي‍ژه نهاد‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و خدماتی شهر اصفهان و همچنین نهاد‌ها و گروه‌های مردمی براي برنامه ‌ریزی فراگیر و موثر در تمام نقاط اصفهان برای اجرای برنامه‌ها و اقدامات موثر در هفته نکوداشت اصفهان امري مهم و ضروري است.

وي ادامه داد:ضرورت  ایجاب می‌کرده که با گذشت یک دهه، نامگذاری روز و هفته نکوداشت اصفهان این مهم در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب و با تشکیل ستاد شهری در سطوح عالی با حضور تمام نهاد‌ها، دستگاه‌ها و گروه‌های مردمی شاهد برنامه‌ریزی‌های جامع و فراگیر در این هفته برای تمام شهر و شهروندان باشیم.

رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزش شوري اسلامي شهر اصفهان گفت: تمام ارگان‌ها، نهاد‌هاي دولتي و تشكل‌هاي مردمي در زمينه بزرگداشت اصفهان بايد با يكديگر همقدم و همراه باشند و تمام مجموعه‌ها با توجه به حساسيت‌هاي خاص شهر اصفهان به صورت ویژه به این موضوع نگاه كنند.

وي اظهار كرد: در صورت تحقق اين موضوع به صورت قطعي با یک هم‌افزایی بالا مي‌توانيم ابعاد مختلف فرهنگ، هنر، روابط اجتماعی، هویت و میراث‌های گران‌بهای ملموس و تمام میراث‌های ناملموس، علم و دانش، اقتصاد، توسعه، ایثارگری‌ها و رشادت‌های این دیار را معرفي كنيم.

آذربايجاني ادامه داد: پرداختن به مشکلات و معضلات جدی اصفهان از جمله ظرفیت‌های هفته نکوداشت اصفهان است كه مي‌توان در ابعاد مختلف از آن بهره برد.

وي تصريح كرد: این مشکلات به صورت مطالبات عمومی مردم اصفهان در آمده است و مسائل مختلف زیست محیطی و آلودگی‌های متعدد، مشکل آب و تبدیل رودخانه همیشه جاری زاینده‌رود به یک رودخانه فصلی، عدم بهره‌برداری از پروژه‌های شاخص عمرانی شهر و مشکلات بسيار ديگري كه مردم و شهروندان اصفهانی را رنج می‌دهد،  از مهم‌ترين مطالبات مردم اصفهان محسوب مي‌شود.

رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزش شوراي اسلامي شهر اصفهان اضافه كرد: به طور قطع با توجه به تمرکز گروه‌های مختلف تاثیر‌گذار در هفته نکوداشت اصفهان و موضوعات مربوط به اصفهان می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی، مسئولان و مدیران اصفهانی و همچنین کشوری، تریبون‌ها و مجموعه رسانه‌های محلی و ملی مختلف این مطالبات عمومی اصفهانی‌ها را با ارائه مستدل به دنبال رفع آنها باشیم که اميدواريم در هفته نکوداشت اصفهان این جریان‌سازی توسط متولیان امر صورت بگيرد.

وي با اشاره به اينكه افزایش حس تعلق شهری و افزایش سرمایه اجتماعی و هویتی شهر اصفهان در هفته نكوداشت اصفهان بايد مورد توجه قرار بگيرد، تاكيد كرد: در سال‌های اخیر برای حوزه معرفی عام اصفهان اقدامات شاخص و خوبی صورت گرفته است.

آذربايجاني با بيان اينكه اما آنچه می‌تواند در راستاي افزایش تعلق و همبستگی مردم به هویت و فرهنگ اصفهان نقش بسیار مهم داشته باشد، ارائه توانمندی‌ها و هویت‌های محلی براي ارتقای هم‌بستگی محله‌ایی است، افزود: پیشنهاد می‌شود كه در هفته نکوداشت اصفهان فرهنگسرا‌های با رویکرد محله‌محور با تمرکز و مشارکت گروه‌های مردمی و فرهنگی هر محله در راستاي ارائه توانمندی‌ها، هویت و موضوعات مختلف فرهنگی هر محله تلاش كنند و به واسطه آن  بتوانيم شاخص تعلق محلی را در این زمينه ارتقاء ببخشيم. 

وي گفت: به صورت قطعي توسعه گردشگری محلات که در راستاي خود‌باوری در محلات شکل گرفته است، می‌تواند از ارتقاء حس تعلق در محلات بهره خود را ببرد که به دنبال این ارتقاء به صورت قطعي ما شاهد ارتقاء حس تعلق شهری شهروندان هستيم.

رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزش شوراي اسلامي شهر اصفهان اظهار كرد: مديران شهري بايد افزايش شور و نشاط اجتماعي را در هفته نکوداشت مورد توجه قرار بدهند.

وي با بيان اينكه هفته نکوداشت اصفهان در این سال تقارن بسیار زیبایی با ماه مبارک رجب پیدا كرده است، ادامه داد: انتهای این هفته مصادف با میلاد حضرت علی(ع) است و برگزاری جشن‌های عمومی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی نقش مهمی را در راستاي استفاده از بستر شور و نشاط و توسعه آن برای عموم شهروندان در هفته نکوداشت اصفهان فراهم مي‌كند.

آذربايجاني با اشاره به اينكه مديران حوزه فرهنگی، اجتماعی شهرداری نگاه ویژه به اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی در سال جاري را بايد مورد توجه قرار بدهند، تصريح كرد: در تصویب بودجه سال 94 شهرداری اصفهان با همت و دغدغه ویژه‌ایی که اعضاي شوراي شهر با همراهی مدیران شهرداري داشتند، افزایش قابل توجه در ردیف‌های بودجه‌ایی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی بود.

وي اضافه كرد: افزایش بیش از 80 درصدی ردیف بودجه مساعدت به سازمان فرهنگی، تفریحی، دو و نیم برابر شدن بودجه برنامه‌ایی حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و افزایش ردیف‌های حمایتی از مراکز فرهنگی و گروه‌های مردم‌نهاد از جمله موارد مهم براي اجراي پروژه‌هاي شاخص توسط شهرداري‌ها است.

رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزش شوراي اسلامي شهر اصفهان تاكيد كرد: ایجاد ردیف‌های اعتباری عمرانی برای اجرای چندین پروژه شاخص فرهنگی از جمله پردیس‌های فرهنگی، هنری و تفریحی، راه‌اندازي مراکز تخصصی بانوان، مراکز ورزشی در مناطق محروم، افزایش بودجه‌های کمیته‌های تخصصی کمیته شهروندی، کمیته سلامت و طرح‌های گردشگری و ردیف‌های ديگر نوید‌بخش برای انجام اتفاقات و اجرای برنامه‌های شاخص و ویژه در حوزه فرهنگی، تفریحی و ورزشی در سال جاري توسط مدیران شهرداري اصفهان است.

وي با بيان اينكه با توجه به افزایش سهم بودجه حوزه فرهنگی در سال 94 و تصویب آن توسط شورا، ارتقاي کمی و کیفی برنامه‌های فرهنگی این حوزه به عنوان مطالبات شهروندان است، افزود: به صورت قطعي حوزه فرهنگی، اجتماعی با توجه به افزایش ردیف‌های اعتباری بودجه‌ایی فرهنگی شهر بايد در بودجه شهرداری با ایده و خلق برنامه‌های نو با رویکرد افزایش نشاط اجتماعی برای سال 94  گام‌های مهمی در حوزه اجرای برنامه‌های فرهنگی، تفریحی  و ورزشی بردارد و در پایان سال گزارش قابل قبولی به شهروندان و و اعضاي شورای اسلامی شهر  ارایه كند.

آذربايجاني گفت: برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی برای تخصیص ردیف‌های اعتباری حوزه فرهنگی و استفاده از فرصت زمانی فصول بهار و تابستان در تخصیص برخي از ردیف‌ها و دقت لازم در زمان‌بندی طراحی‌های پروژه‌های فرهنگی بسیار ضروری است.

وي در پايان اظهار كرد: اميدواريم كه در سال همدلی و همزبانی بتوانيم شاهد پیشرفت و توسعه شهر اصفهان به ويژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار