مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: متاسفانه سرانه مصرف آب در کشور و این استان منطقی نیست بخصوص در استان یزد که عمده منازل آن ویلایی است و بخش زیادی از آب در فضاهای سبز منازل مصرف می‌شود.
کد خبر: ۲۴۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷ 12 June 2016
به گزارش تابناک یزد،علی اسلامی در دیدار با سرپرست فرمانداری اردکان معضل کم‌آبی را مسئله‌ای کشوری عنوان و اضافه کرد: انتقال آب به استان یزد با هدف تامین آب سه شهرستان صورت گرفت امّا در ادامه، 11 شهر به مجموع برداشت‌کنندگان این آب اضافه شدندو به دنبال آن حدود 400 لیتر مازاد برداشت به‌وجود آمد.
اسلامی، فاکتور جمعیت را اساس میزان تخصیص آب به شهرستان‌ها عنوان و فرهنگ‌سازی را در این حوزه بسیار مهم اعلام کرد و افزود: در سال‌های آینده کشور با بحران کیفیت و کمیت آب مواجه خواهد بود که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد.
وی گفت: در شهرستان‌هایی مانند بافق قرار است با مشارکت بخش خصوصی چاه‌هایی حفر و سپس با تأسیسات آب‌شیرین‌کن وارد شبکه توزیع خانگی گردد.
وی با اشاره به پیشنهاد مشابه در شهرستان اردکان گفت: دو سال پیش طرح حفر چاه در کویر سیاه‌کوه، شیرین‌سازی و انتقال آن به اردکان مطرح شد که می‌توانست حدود 100 لیتر بر ثانیه آب به شبکه وارد کند.
اسلامی، طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی را نیز از دیگر پیشنهادات مطرح‌شده عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح علاوه بر هزینه سنگین مالی، به 430 کلیومتر شبکه جدید انتقال آب در سطح شهر اردکان نیاز دارد.
هادی مقیمی سرپرست فرمانداری اردکان هم در این نشست، بحران کم‌آبی در استان یزد و بویژه اردکان را یکی از مشکلات دیرینه این شهرستان عنوان کرد و گفت: متاسفانه با میزان آب تخصیص‌یافته به اردکان و علی‌رغم حفر چاه‌های متعدّد برای جبران کمبود آب، همچنان وضعیت آب شهرستان در حالت بحرانی قرار دارد.
وی افزایش جمعیت، وجود واحدهای صنعتی متعدّد و نیز کاهش نزولات جوی را از دلایل عمده این موضوع عنوان و افزود: بر اساس گزارش‌های موجود، میزان مصرف آب شهرستان در روزهای اوج مصرف سال گذشته، به 380 لیتر در ثانیه می‌رسد و این در حالی است که سهم شهرستان اردکان از میزان آب انتقالی، حدود 180 لیتر بر ثانیه است.
وی ا اشاره به ایجاد ایستگاه‌های برداشت آب در اردکان خاطرنشان کرد: تامین آب شرب جزو وظایف حاکمیتی است و نباید با ایجاد این ایستگاه‌ها، اصل مسئله‌ تامین آب شیرین در منازل مردم فراموش شود.
مقیمی گفت: مردم اردکان، مردمی نجیب و صبورند، اما در شرایطی که سایر شهرستان‌های استان آب شرب سالم را در منازل‌شان دریافت می‌کنند اید برای تحقّق این موضوع در اردکان نیز اقدام جدی، فوری و اساسی صورت گیرد.
وی با بیان این‌که در شرایط فعلی، مردم با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند ادامه داد: مسئله آب مستقیماً با حیات مردم در ارتباط است و امنیت در این حوزه بسیار ضروری است.
سرپرست فرمانداری اردکان، از شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب به‌عنوان تامین‌کننده و بهره‌بردار خواست با همکاری یکدیگر، اقدامات مکان‌یابی و حفر چاه‌های جدید را برای جبران کمبود آب در فصل تابستان انجام دهند.
مقیمی همچنین بر لزوم مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف تأکید کرد و گفت: آموزش فرهنگ مصرف آب و اقدامات تشویقی و استفاده از ظرفیت مساجد، نمازجمعه، مدارس و... می‌تواند در کاهش هدررفت آب تأثیرگذار باشد.
اردکان با 85 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار