کد خبر: ۲۴۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 09 June 2016
تابناک گیلان / جلسه کارگروه شورای بهداشت شهرستان شفت درحالی برگزار شد که رئیس اداره شبکه دامپزشکی این شهرستان از معدوم شدن ۱۱۰ رأس گوسفند براثر ابتلا به تب مالت خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار شفت در جلسه کارگروه شورای بهداشت که عصر چهارشنبه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسات توجه به سلامت شهروندان شفتی است.

یونس محمودی با بیان اینکه پیشگیری از کانون های بیماری زا در ابعاد انسانی و حیوانی از هر جهت حائز اهمیت است، افزود: با ورود به فصل تابستان و حضور گردشگر در شهرستان باید به بسیاری از مسائل بهداشت توجه ویژه شود.

وی با اشاره به تأکیدات مسئولان وزرات بهداشت و درمان در خصوص ضرورت تبیین، بررسی و پیشگیری از بیماری های مشترک میان انسان و دام، از جهادکشاورزی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان خواست به این حوزه توجه کنند.

فرماندار شفت به موضوع آلایندگی های محیط زیستی در شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از مولفه های این بخش در کارگروه پسماند شهرستان پیگیری شده ولی نیاز بوده که مسئولان بهداشتی در این امر همکاری لازم را انجام دهند.

وی با تأکید بر ارتقای موضوع سلامت در واحدهای کارگری به عنوان بزرگترین بخش فعالیتی در شهرستان گفت: یک اپیدمی و بیماری می تواند تأثیر غیرقابل جبران در این بخش بگذارد.

محمودی در ادامه با بیان اینکه تأمین آب شرب سالم برای شهروندان شفتی به ویژه در روستاها باید در دستور کار بهداشت، آب و فاضلاب روستایی و شهری قرار بگیرد، اظهار کرد: نبود آب شرب سالم و بهداشتی می تواند ناقل بسیاری از بیماری ها شود.

ضرورت اقدام سریع برای جمع آوری سگ های ولگرد در شهر شفت

فرماندار شفت همچنین به وجود سگ های ولگرد در شهر شفت اشاره و تأکید کرد: کمیته اتلاف سگ های ولگرد در شهر شفت تشکیل و شهردار به عنوان مسئول این کار باید بهترین روش های علمی و عملی را با همکاری دامپزشکی و محیط زیست برای ساماندهی به این موضوع انجام دهد.

وی وجود سگ های ولگرد در معابر عمومی شهر شفت را دور از شأن این شهرستان دانست و تصریح کرد: متاسفانه نبود همکاری و اراده برای حل این موضوع در شهرداری شفت موجب نارضایتی مردم شده است.

محمودی ادامه داد: شهرداری شهر شفت باید ظرف مدت ۱۰ روز در خصوص جمع آوری و اتلاف سگ های ولگرد براساس سیاست های ابلاغ شده، از سطح شهر اقدام کند.

وضعیت اسفناک سرویس های بهداشتی شهر شفت

رئیس شبکه بهداشت و درمان شفت نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه با گرم شدن هوا بسیاری از بیمارها همانند وبا شایع می شود، افزود: متاسفانه در سال های ۷۷ و ۸۴ شهرستان شفت شاهد یک اپیدمی در خصوص بیماری وبا بود.

حیدر محمودی با تأکید بر برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری از شیوع هرگونه بیماری در شهرستان، گفت: ما تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح بهداشت و درمان شهروندان انجام می دهیم.

وی در ادامه به وضعیت اسفناک سرویس های بهداشتی داخل شهر شفت اشاره و خواستار پلمپ این اماکن تا اطلاع ثانویی شد و از اعضای شورا شهر و شهرداری شفت خواست تا اقدامی در خصوص بهبود وضعیت آن انجام دهند.

۲۲۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان شفت در سال گذشته

دبیر کارگروه بهداشت شفت همچنین به موضوع سگ های ولگرد و بیماری های انتقال یافته از طریق این حیوان اشاره و تصریح کرد: درصورت مبتلا بودن یکی از این سگ ها به بیماری هاری شاهد وضعیتی خطرناک در شهرستان خواهیم بود.

وی با اشاره به شناسایی یک مورد هاری در یک سگ خانگی در سال گذشته، گفت: در سال گذشته ۲۲۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان اتفاق افتاد که برای واکسیناسیون هر بیمار، ۲۵۰ هزار تومان هزینه شده است.

محمودی ضمن درخواست همکاری دستگاه های مربوطه، از شهرداری شفت خواست تا به این موضوع نیز توجه ویژه داشته و اقدامی عملی انجام دهد.

۵۶۶ مورد قلاده گذاری و واکسیناسیون سگ های خانگی، شکاری و ولگرد در شهرستان

 رئیس شبکه دامپزشکی شفت نیز در این جلسه با بیان اینکه دیگر در زمینه سگ های ولگرد بحث اتلاف جایی ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر تنها راه مقابله با این موضوع جمع آوری سگ ها توسط شهرداری، نگهداری در یک مکان مشخص، عقیم سازی، بررسی قابلیت صاحب دار شدن و در آخر رهاسازی است.

ابراهیم افلاک با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی برنامه های قلاده گذاری و واکسیناسیون سگ های خانگی، شکاری و... را در مناطق روستایی و شهری انجام می دهد، افزود: در سال گذشته در شهرستان شفت ۵۶۶ مورد قلاده گذاری و واکسیناسیون سگ صورت گرفته است.

وی با تأکید برهمکاری شهرداران، بخشداران و دهیاران در این خصوص با شبکه دامپزشکی، گفت وجود این تعامل می تواند دامپزشکی را در شناسایی سگ های ولگرد، خانگی و شکاری در مناطق روستایی و شهری کمک و از بسیاری از خطرات جلوگیری به عمل اورد.

معدوم شدن ۱۱۰ رأس گوسفند در اثر ابتلا به تب مالت

افلاک همچنین به موضوع خطر شیوع بیماری تب مالت اشاره و خاطرنشان کرد: یکسری از سیاست های کلی در کشور وجود دارد که در استان های شمالی قابل اجرا نبوده و بیشتر به استان های جنوبی مربوط است.

وی با بیان اینکه در این خصوص در شهرستان فقط بره و بزغاله واکسینه می شوند، گفت: کارشناسان ما براساس خون گیری، دام های مبتلا را شناسایی و معدوم کرده و خسارت نیز از طریق دولت به دامدار پرداخت می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شفت با اشاره به اینکه بسیاری از دامداران از تزریق این واکسن خودداری می کنند، تصریح کرد: واکسیناسیون باید سه ماه بعد از تولد بره انجام گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۱ هزار و ۷۴۰ مورد واکسیناسیون برای بره و بزغاله در شهرستان شفت انجام شده است، خاطرنشان کرد: طی دو ماه گذشته ۱۱۰ مورد گوسفند براساس خون گیری مبتلا به این بیماری شناسایی و معدوم شده اند.

افلاک یکی از راهکارهای ترغیب و تشویق دامداران به واکسینه کردن گله دامی خود را استعلام منابع طبیعی و تعاونی دامداران قبل از صدور مجوز برای چرا از دامپزشکی شهرستان اعلام کرد.

وی دلیل این بی رغبتی در بین دامداران را نبود آگاهی کافی در خصوص این بیماری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در هر منطقه که اطلاع رسانی مناسب صورت گرفته مشکلی در این خصوص مشاهده نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار