دکتر سلمان زاده:
برنامه مهم دیگر سال 95 تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است بدین صورت که هر فردایرانی دارای یک پرونده الکترونیک خواهد شد و در هر نقطه از کشور اگر کد ملی فرد مورد نظر وارد سیستم طراحی شده گردد می توان به کلیه اطلاعات و سوابق پزشکی وی دست یافت.
کد خبر: ۲۴۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 08 June 2016
 دکتر سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت : مردم  برای کاهش بیماری های غیر واگیر سعی نمایند به سمت سبک زندگی سالم و  حذف مصرف فست فود ، چربی ترانس  و روغن جامد حرکت کنند.

وی گفت: رژیم غذایی مناسب می تواند  به میزان چشمگیری بیماری های غیرواگیر را کاهش دهد.

وی افزود : مردم باید مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانند و غذاهای آب پزی و سنتی  را جایگزین نمایند. همچنین استفاده از میوه جات ، سبزیجات و لبنیات کم چرب و پاستوریزه را در برنامه غذایی خود قرار دهند . 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در ادامه اذعان کرد: مصرف  مجاز نمک 5گرم در روز است که در استان ما  به بیش از 12گرم در روز میرسد. این 5 گرم نمک شامل تمام مواد غذایی مصرف شده در روز است و شامل نمک خالص نمی باشد. مصرف مجاز قند نیز  22 گرم در روز که معادل 6 حبه قند می باشد.البته این بدین معنی نیست که میتوانیم 6 حبه قند بخوریم بلکه  این مقدار موجود در میوه ها و مواد غذایی نیز جزیی از آن محسوب می شود. ولی در خوزستان مصرف روزانه قند در حدود 60 گرم است که 3 برابر حد مجازاست که به صورت نوشابه های گازدار ، آبمیوه های صنعتی و یا به همراه چای مصرف می شود این آمار خوبی در حوزه سلامت نیست و باعث افزایش شیوع بیماری های غیرواگیر دار خواهد شد .

سلمان زاده افزود:  مردم خواستاریم که سبک زندگی سالم را از کودکی به کودکانشان آموزش دهند و ذائقه کودکان را به مصرف کمتر نمک و شیرینی جات تغییر دهند چرا  که محدودیت مصرف قند و آموزش تغذیه سالم از کودکی آغاز می شود.

 وی خاطر نشان کرد:  تحرک نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت افراد جامعه دارد.  داشتن 30 دقیقه تحرک در روز یا 150 دقیقه در هفته  باعث کاهش بسیاری  از بیماری های غیر واگیر خواهد شد.
وی در خصوص برنامه های کلان مرکز بهداشت استان خوزستان در سال 95 گفت: راه اندازی اتوبوس های سلامت ،ایستگاه سلامت ، کیوسک های اطلاع رسانی در دستور کار قرار گرفته است و قرار است که در این بخش ها آموزش خود مراقبتی و توصیه های پزشکی و سلامت در کنار سنجش فشار خون ، قند خون و BMI بدن صورت گیرد .

دکتر سلمان زاده افزود: طی توافق  انجام شده با شهرداری قرار بر این شده است که مجموعه ای از بیلبوردها برای آموزش  رایگان توصیه های بهداشتی در اختیار مرکز بهداشت قرار گیرد. با شرکت مناطق نفت خیز نیز مذاکراتی در خصوص تخصیص بودجه صورت گرفته است. . 

 وی افزود: با فرودگاه استان خوزستان  نیز تفاهم نامه ای طی کرده ایم که بنرهایی نصب کنیم و آموزش هایی انجام دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در ادامه گفت: با اجرای طرح تحول سلامت در سال گذشته ، خانه های جدید بهداشت در مناطق مختلف خوزستان تاسیس گردید و تمام روستاهای استان تحت پوشش قرار گرفت .در شهر اهواز نیز پایگاههای سلامت راه اندازی و تمام مراکز بهداشت به مراکز بهداشت جامعه تبدیل شدند. در این مراکز خدمات دندانپزشکی ، تغذیه ، روانشناسی در کنار سایر خدمات انجام میشود. همچنین  برخی خدمات برای مادران باردار و افراد زیر 14 سال از جمله مراقبت های دوران بارداری و دندانپزشکی به صورت رایگان صورت می گیرد .

دکتر سلمان زاده در ادامه افزود : برنامه مهم دیگر سال 95  تشکیل پرونده الکترونیک سلامت  است بدین صورت که هر فردایرانی دارای یک پرونده الکترونیک خواهد شد و در هر نقطه از کشور اگر کد ملی فرد مورد نظر وارد سیستم طراحی شده گردد می توان به کلیه اطلاعات و سوابق پزشکی وی دست یافت. البته مشکلات خاصی مثل عدم وجود زیر ساخت اینترنتی مناسب وجود دارد که در تلاش رفع آن هستیم. اقدامات اولیه ای در این خصوص در حال انجام است و نرم افزار مناسبی هم از طرف وزارت خانه ابلاغ و نصب گردیده است. پرونده الکترونیک سلامت می تواند به ارائه بهتر کمک های اولیه کمک کند . 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار