سیاوش بختیاری زاده:
سوال من این است آیا تیم استقلال اهواز متعلق به خوزستان و مردم آن نبود که هیچ مسئولی سراغی از آن نگیرد. براستی که تیم استقلال اهواز تیم بسیار مظلومی است
کد خبر: ۲۴۲۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹ 08 June 2016
تابناک خوزستان- برادران بختیاری زاده را در نه تنها در فوتبال استان خوزستان بلکه در کشور همه به خوبی می شناسند. سیاوش بختیاری زاده نیز یکی از همین نام آوران خطه خوزستان است که سابقه بازی در تیم های برتر استان و سطح یک ملی را در کارنامه خود می بیند. وی پس از اتمام دوره بازی خود به مربیگری روی آورد و توانست تیم دسته اولی استقلال اهواز را به لیگ برتر بیاورد. ولی بعد از آمدن تیم استقلال  اهواز به لیگ برتر از سرمربیگری کنار گذاشته شد. از این موضوع سالها گذشت تا در لیگ پانزدهم سیاوش بعد از خرید امتیاز فولاد نوین خوزستان توسط استقلال اهواز تنها در چند روز مانده به لیگ ریسک بزرگی را متقبل شد و با قبول سرمربیگری تیمی که هنوز یازده بازیکن برای شروع بازی نداشت با قصد خدمت به استان و جوانان آن به این تیم آمد.

اما وی پس از چند بازی برکنار شد ولی در نیم فصل دوم بار دیگر به سرمربیگری این تیم منصوب شد.  مصاحبه ما با این پیشکسوت فوتبال خوزستان را در ادامه می خوانید:

جناب بختیاری زاده چطور شد که یک دفعه استقلال اهواز از لیگ دو به لیگ برتر آمد؟
با قهرمانی تیم فوتبال فولاد نوین، مدیریت باشگاه تمایلی برای داشتن همزمان دو تیم در لیگ برتر نداشت همچنین قوانین نیز دست آنها را برای چنین کاری بسته بود. لذا از اولین روزها استقلال اهواز به عنوان تنها متقاضی جدی امتیاز این تیم حضور پیدا کرد اما مدیران استان به دنبال انتقال امتیاز به نفت آبادان یا مسجد سلیمان بودند که اصرار آنان زمان را از فوتبال خوزستان گرفت تا اینکه 8 روزمانده به شروع مسابقات وزارت نیرو اعلام کرد نیازی به خرید امتیاز فولاد نوین ندارد و مسئولین در اقدامی فوری به انتقال امتیاز به استقلال اهواز نمودند.

آقای ملکی که یکی از جانبازان دفاع مقدس می باشد شخصا امتیاز فولاد نوین را خرید ولی به دلیل نداشتن تجربه حرفه ای فوتبالی خیلی مبتدیانه قبول مسئولیت کرد تا بتواند به استان خود خدمتی کرده باشد. درحالی که نباید به آن شکل زیر بار مسئولیت می رفت چرا که دیگر وقتی برای بستن تیم باقی نمانده بود.

چگونه تیم را بستید؟
طی 8 روز باید نفرات را انتخاب کرده و کارهای آماده سازی و تاکتیکی تیم را انجام می دادیم درحالی که رقبای ما از اردوهای آماده سازی خارج کشور خود بازگشته و آماده حضور در رقابت ها بودند. در فاصله دو روزمانده به اولین بازی ما همچنان 11 بازیکن برای بازی نداشتیم و باید در 48 ساعت نفرات را جذب و ارنج و مقابل صبا به میدان می رفتیم که این کاری غیرممکن به نظر می آمد. اما با توکل به خدا و جدیت در کار توانستیم در اولین بازی خود به عنوان میهمان مقابل تیم صبا با آن همه ستاره نتیجه مساوی را کسب نماییم.

در هفته دوم موفق به شکست سیاه جامگان در اهواز شدیم. اما در هفته سوم و مقابل تیم مدعی استقلال تهران که به شهادت همه اشتباهات تاثیرگذار داوری در این بازی به ضرر ما فراوان بود  2 بر 1 مغلوب شدیم.

در هفته چهارم درحال با ذوب آهن اصفهان مساوی کردیم که می توانستیم به راحتی پیروز به خانه برگردیم.

چطور تیمتان به حاشیه رفت ؟
هجمه ها از هفته آغازین توسط برنامه 90 علیه تیم ما وجود داشت و عادل فردوسی پور سعی می کرد تیم ما را به حاشیه ببرد.

اما در بازی که در هفته هشتم مقابل تیم راه آهن داشتیم در یک اردوی 10 روزه در هتل استقلال ساکن بودیم اتفاقات عجیبی رخ داد. سر و کله عده ای از خدا بی خبر و سودجو به نام دلال پیدا شد که با وجود سیاوش بختیاری زاده نمی توانستند به بدنه تیم نفوذ کنند. نتیجه آن شد که در روز بازی اتفاقات عجیبی رخ داد و عادل فردوسی پور در حالی که هنوز بازی ما به پایان نرسیده بود مانند یک سردار فاتح خبر از برکناری سیاوش بختیاری زاده داد و بجای من شخصی را سرمربی کردند که در حد و اندازه های استان خوزستان نبود.

نتیجه کار این شد که متاسفانه در چندین هفته قبول مسئولیت آقایان فقط یک امتیاز به امتیازات تیم افزوده شد.

چگونه دوباره برگشتید؟
پس از این اتفاقات و برکنار ایشان توسط آقای کارون یعقوبی دوباره دعوت شدم و طی چندین جلسه ای که با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای جبران امتیازات از دست رفته کار بسیار سخت و غیر ممکن است و با توجه به نداشتن حمایت مالی و امکانات سخت افزاری بهتر است قید بازیکنان چندصد میلیونی دور رفت را که بازدهی آنچنانی نداشتند بزنیم و رویکردی به سمت جوانان بومی استان داشته باشیم تا حداقل بتوانیم تیمی جوان و با تجربه را برای لیگ 1 آماده کنیم.

آیا این تفکر کارساز بود؟ 
فکر کنم کارساز بود و در دور برگشت  مسابقات این جوانان با بازی های زیبای خود همه را به آینده استقلال اهوار برای حضور در لیگ یک امیدوار کردند. بازیکنانی مانند حمزه خذیراوی، میلاد پاکرو، حسین بهرامی، مکی شریفی، علی هلیچی و ...

چه میزان برای تیم خود هزینه کردید؟
لیگ امسال تیم هایی که ادعای مدعی بودن داشتند بیش از 20 میلیارد هرکدام هزینه کرده بودند در حالی که تیم فوتبال استقلال اهواز حدود 500 میلیون هزینه داشت. مثلا بازیکنان ما مانند آقای بهمنی، رضا پاکرو و علی هلیچی قرارداد 10 تا 15 میلیونی داشتند که همان هم به آنها پرداخت نشد. 

آقای ملکی کجا رفت؟ 
آقای ملکی نیم فصل تیم را تحویل آقای یعقوبی داد و رفت و تمام زحمت تیم را آقای یعقوبی کشید و هرکجا که هست امیدوارم زخم معده نگرفته باشد و در سلامتی به سر ببرد.

هیچ یک از مسئولان از شما و تیم تان حمایت نکردند؟
شما ببینید فقط در هفته آخر یکدفعه همه مسئولین استان به سمت استقلال خوزستان هجوم می آورند. من در هفته آخر برای استقلال خوزستان بسیار وحشت کردم چرا که احتمال می دادم با این رفت و آمدها تمرکز آنها برهم بخورد که خوشبختانه این طور نشد.

ولی سوال من این است آیا تیم استقلال اهواز متعلق به خوزستان و مردم آن نبود که هیچ مسئولی سراغی از آن نگیرد. براستی که تیم استقلال اهواز تیم بسیار مظلومی است.

مسئولین اگر می خواستند تیم استقلال اهواز زنده باشد می توانستند با اختصاص منابع اقتصادی در استانی که غول های اقتصادی کشور حضور دارند آن را زنده نگه دارند ولی متاسفانه سهم ما هم مانند باقی مردم خوزستان فقط دود و آلودگی این صنایع است.

از امکانات باشگاه بفرمایید؟
امکانات ما در حد صفر بود بطوری که خودم در مردادماه ماشین چمن زنی دست گرفتم و چمن ها را کوتاه کردم تا بتوانیم تمرین کنیم و با شرمندگی به باشگاه استقلال خوزستان رفتم تا چند توپ قرض بگیرم و بتوانیم تمرین با توپ داشته باشیم.

کار با جوانان چطور بود؟
برای من بسیار لذت بخش بود و من از تمام آنها سپاسگزارم. خوزستان پر از جوانان با استعداد است که باید به آنها رسیدگی شود.  اگر آنها رشد کنند مطمئن باشید ما دیگر نیازی به درآمد نفتی هم نخواهیم داشت.

به نظر من فوتبال یک صنعت پردر آمد است ولی می طلبد مدیران کاربلدی در راس امور قراربگیرند تا با اتخاذ تصمیمات درست بتوانند از بازیکنان جوان درآمد زایی داشته باشند.

چرا در فوتبال ما خصوصی سازی موفق نمی شود؟
در فوتبال ما برخی تیم ها دولتی هستند و بودجه خود را از بیت المال دریافت می کنند. چگونه ممکن است شخصی سالانه میلیاردها تومان خرج کند و با تیم هایی مثل استقلال و پرسپولیس در جذب بازیکن رقابت کند. در این فوتبال تیم هایی مانند ملوان، راه آهن و استقلال اهواز با مالکیت خصوصی محکوم به فنا می باشند.

در نهایت کیفیت لیگ امسال چطور بود؟
من سالها به عنوان مفسر و کارشناس فوتبال بوده ام و می توانم به جرات بگویم که یکی از بهترین، فشرده ترین و جذاب ترین لیگ های کشور ما بود که تا آخرین دقایق تکلیف قهرمانی و تیم های سعود و سقوط کرده مشخص نبود که این نشان از رقابتی سخت بین تیم های حاضر در لیگ ما می داد. الحمداله تیم ها برای شرافت فوتبال پا در زمین مسابقه گذاشتند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار