شمخانی این روزها در حال تدوین دانشنامه‌ای در خصوص فیلم‌سازان همدان است، دانشنامه‌ای که به گفته خودش نشان می‌دهد استان همدان چه تاریخچه پر باری در حوزه‌های هنری دارد.
کد خبر: ۲۴۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 05 June 2016
مستندساز بنام همدانی و عضو پیوسته انجمن خانه سینمای ایران، این روزها دانشنامه هنری همدان را در دست تدوین دارد تا بستری برای معرفی هنرمندان مهد تمدن ایران‌زمین فراهم شود.

به گزارش مهر،  «امیرحسین شمخانی» یکی از فیلم‌سازان صداوسیمای مرکز استان همدان است که بارها فیلم‌های داستانی و مستند وی در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی را به خود اختصاص داده است.

وی در اولین روز از مردادماه سال ۱۳۵۰ در شهر همدان متولد و با اخذ مدرک کارشناسی ارشد سینما به‌طورجدی وارد حرفه فیلم‌سازی شد.

این هنرمند که اولین مستندساز همدان در انجمن خانه سینما است فعالیت خود را از سال ۶۷ در سینمای جوانان همدان شروع کرد و با تولید بیش از ۷۰۰ اثر مستند و داستانی در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، شهدا، ایثار و مقاومت، کودکان به‌عنوان فعال‌ترین مستندساز استان همدان شناخته‌شده است.

وی حضور در جشنواره‌های خارجی اونزی اتریش، میلان ایتالیا، گرین شات فرانسه و نیز جشنواره‌های داخلی بین‌المللی کیش، رشد، کودک و نوجوان اصفهان را در کارنامه هنری خود دارد.

از آثار این مستندساز می‌توان به آقاماهیچی، پرچین، چرخ، سرزمین مادستان، آبادی‌های الوند و زیرپوست شب اشاره کرد.

شمخانی این روزها در حال تدوین دانشنامه‌ای در خصوص فیلم‌سازان همدان است، دانشنامه‌ای که به گفته خودش نشان می‌دهد استان همدان چه تاریخچه پر باری در حوزه‌های هنری دارد. به بهانه تهیه این دانشنامه ارزشمند گفت‌وگویی با این هنرمند همدانی ترتیب دادیم.

* شما در حال حاضر مشغول تهیه دانشنامه فیلمسازان بنام همدان هستید، در این خصوص بیشتر توضیح می دهید؟

این دانشنامه در واقع سندی است برای نشان دادن هنرمندان فعال در سینمای کشور که همدانی هستند و تا کنون بیش از ۳۰۰ فیلمساز همدانی در عرصه های سینما، تلویزیون، عکاسی، هنرهای تجسمی کشور شناسایی شده اند.

در واقع سعی بر آن است که برای ارتقای فضای فرهنگی و هنری استان تلاش کرده و شناسنامه هنری همدان را به تاریخ پیوند زده و به نسل امروز بشناسانیم چراکه استان همدان دارای امتیازهای ویژه ای در حوزه هنر است که اگر از آنها غافل شویم هویت تاریخ هنر دیار تمدن ایران را زنده به گور کرده ایم.

* فعالیت شما بیشتر در زمینه داستانی است یا مستند؟

هم در حوزه داستانی کار کرده ام و هم مستند اما باتوجه به اینکه استان همدان ناشناخته های بسیاری دارد تصمیم گرفتم بر روی نشانه های تاریخی همدان با مستندهای اجتماعی، داستانی کار کنم و در واقع رویکرد مستند ارزشمند است به همین دلیل همیشه مورد توجه بوده و امری تکرار نشدنی است که در همین راستا مجموعه آبادیهای الوند و نیز سرزمین زیبای مادستان را به منظور معرفی جاذبه های بکر همدان و نشان دادن آغاز تمدن در این استان ساخته ام.

* باتوجه به پتانسیل ویژه استان، وضعیت فیلمسازی مستند و فیلم کوتاه را چطور می بینید؟

فضای سینمای همدان باتوجه به جایگاه تاریخی و همچنین وضعیت جغرافیایی آن، که پیرامون گسل جدا شده از زاگرس به نام الوند شکل گرفته و مهد تاریخ و تمدن ایران است دارای سوژه های بکر مستند و داستانی با سبک های مختلف است که هنوز جای کار دارد و باتوجه به اینکه فیلمسازان همدانی از اصلی ترین اعضای بدنه سینمای ایران هستند می توان پتانسیل این کار را به خوبی ملاحظه کرد چراکه در واقع بخش مهمی از شاهراه تمدن ایران زمین در همدان بوده و در قدیم به عنوان بندرگاه شناخته شده است به همین دلیل این استان در غرب کشور از جایگاه ویژه ای برخودار بوده که نیاز است در این حوزه نگاه ها را تغییر داده و حمایت ها بیشتر شود.

* دیدگاه شما در خصوص توسعه فرهنگی همدان در محور فیلمسازی چیست؟

برای این مهم باید ابتدای امر به شناسایی استعدادها پرداخت و این امر با برگزاری کارگاه ها و جشنواره های مختلف استانی محقق خواهد شد بعد از آن مهیا ساختن زمینه فیلمسازی، یک نیاز اساسی بوده که لازم است با حمایت های ویژه از هنرمندان و فیلمسازان صورت گیرد، کمااینکه استان همدان دارای پتانسیل های خوبی است که اگر مورد حمایت قرار نگیرند شاهد مهاجرت آنان از استان خواهیم بود لذا باتوجه به جایگاه جوانان در سینما به دنبال تقویت آنان بوده و بدانیم که سینما از یک فیلمنامه خوب شکل می گیرد و اگر تقویت این حوزه مدنظر قرار گیرد جامعه به سمت توسعه فرهنگی خواهد رفت.

* شما اولین مستندساز فعال همدان در انجمن خانه سینما هستید. در خصوص آثار فیلمسازی خود نیز توضیح می دهید؟

در واقع بنده به مستند سازی و دفاع از ارزشهای فاخر همدان بسیار معتقد هستم و در همین رابطه باتوجه به اینکه در صدا و سیمای مرکز همدان مشغول به کارم و از سال ۹۱ عضو شورای طرح و برنامه ریزی سازمان شده ام در حوزه تحلیل و محتوای آثار فیلمسازی با پژوهش های مختلف در راستای تقویت بدنه فیلمسازی استان گام برداشته ام.

تاکنون برای معرفی استان مجموعه آبادیهای الوند در ۵۲ قسمت، سرزمین زیبای مادستان در ۲۶ قسمت را تهیه کرده و در حوزه های دیگر فیلم داستانی بلند زیر پوست شب، مستند اجتماعی آقاماهیچی، مستند داستانی تجربی پرچین، مستند داستانی چرخ را تولید کرده ام.

مستند داستانی چرخ شروع سه گانه ای تحت عناوین چرخ، گِل آدم و موعود است که نگاهی فلسفی به زندگی، مرگ و آینده دارد و نیز نگاهی تخصصی به آیین های عاشورایی با ساخت مستند خون خورشید، روایت ایثار برای نکوداشت و ماندگاری شهدا در ۸۰ قسمت داشته ام و تنها دغدغه ام این است که باید همیشه کار خوب انجام داد و برای این امر نیاز است که تلاش ها با حمایت های اصولی مضاعف شود.

* جایگاه پژوهشگران سینمای مستند چقدر در نظام تولید و مدیریت نقش دارد؟

فرهنگ ایرانی اسلامی در کشور نه تنها شناخته شده نیست بلکه برای تمام جهانیان در یک ابهام به سر می برد و باتوجه به اینکه تأکید مقام معظم رهبری بر فرهنگسازی سبک زندگی صحیح است در این میان نقش مستندسازان پررنگ می شود.

در حال حاضر ۴۰۰ نفر در کشور عضو خانه سینما هستند که همگی به دنبال ایجاد فضاسازی و فرهنگسازی سبک زندگی سالم هستند و باید گفت اگر دولت حمایت ویژه ای از این فیلمسازان داشته باشد می توان بهترین ایده ها را بیان و فرهنگ ایرانی اسلامی را به دنیا نشان داده و معرفی کرد.

در اینجا لازم است حوزه تحقیق و پژوهش بسیار مدنظر قرار گیرد و بهای کافی به نخبگان این عرصه داده شود.

* حضور جوانان در عرصه فیلمسازی همدان را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای اینکه جوانان را در منطقه ماندگار کنیم نیازمند برنامه ریزیهای راهبردی هستیم که یکی از این برنامه ها راه اندازی دانشگاه تخصصی در حوزه فیلمسازی است گرچه دانشگاه فرهنگ و هنر این کار را انجام داده اما به نظر من کافی نیست و باید بیشتر کار شود چرا که استقبال از رشته فیلمسازی بسیار خوب است اما متأسفانه در فضای کار، خروجی آموزشی جذابیتی ندارد و  دانش آموخته ها بدون سرمایه و حمایت مالی رها می شوند و این یعنی سیستم دولتی در یک ضعف کاری به سر می برد کمااینکه رشته سینما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و در این زمینه باید یک آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد چرا که جوانان در جایگاه خوبی قرار دارند و نیازمند حمایت و نگاه خاصی هستند و تا زمانی که آینده شغلی و خروجی کاری ایده آل دیده نشود سقوط این عرصه حتمی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار