کد خبر: ۲۳۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴ 31 May 2016
در سمینار سه روزه مداخلات روان‌شناختی در وابستگی به مواد محرک مسائلی ازجمله کاهش 40 درصدی مصرف آنتی‎بیوتیک، افزایش اعتیاد به مواد مخدر و متادون‎درمانی راهی برای بازگشت بیمار به زندگی، مطرح شد.

به گزارش تابناک مازندران، سمینار سه روزه  مداخلات روان‌شناختی در وابستگی به مواد محرک، بعد از ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز شد و ابتدا رئیس دانشگاه علوم پزشکی ضمن خیرمقدم به حضار، مواردی را درباره موضوعات این سمینار عنوان کرد.

قاسم جان‌بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این همایش طی سخنانی گفت: ارتقای سطح علمی و ارائه خدمات روان‌شناختی مناسب در حوزه MMT یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی است.

وی اظهار کرد: در بحث پیشگیری و درمان اعتیاد باید برنامه‌های پیشگیرانه با تکیه بر آگاه‌سازی، آموزش بیماران و ارتقای سطح علمی درمان‌گران اعتیاد، ملاک عمل قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به کاهش 40 درصدی مصرف آنتی‌بیوتیک و کم شدن مصرف داروهایی از قبیل کورتون، B‌ کمپلکس‌ها و B 12 که می‌توان آنها را از اثرات تقویت پزشکان خانواده عنوان کرد، افزود: تشکیل انجمن صنفی پزشکان خانواده سبب تقویت جایگاه این گروه از پزشکان شده و همین فرآیند باید در پزشکان درمان‌گر اعتیاد شکل بگیرد تا در زمینه‌های ارتقای علمی و ارائه خدمات  درمانی، اقدامات منسجم‌تری صورت پذیرد.

* اعتیاد رو به افزایش است

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز با بیان اینکه درمان‌گران اعتیاد دارای منزلت خاصی در بین افکار عمومی هستند، اظهار کرد: باید مبارزه با اعتیاد را به‌مثابه جنگ نرم فرض کرد و همه مردم به‌ویژه خیران باید برای ریشه‌کن شدن این معضل اجتماعی مشارکت کنند.

علی‎رضا یونسی‎رستمی گفت: اجازه نمی‌دهیم که هیچ متجاهری در خیابان و کوچه پس کوچه‌های استان مازندران خودنمایی کند.

وی از اعتیاد به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی که همچنان در جامعه رو به افزایش است نام برد و افزود: باید نگرش مردم را  نسبت به معتاد به‌عنوان یک عنصر نامطلوب به «بیمار» تغییر دهیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران شناسایی، مهار و ساماندهی 30 محله آلوده این استان را ازجمله اقدامات صورت‌ گرفته از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید عنوان و تصریح کرد: طرح جامع مبارزه با اعتیاد در حوزه‌های مقابله، درمان و پیشگیری گام به گام در حال پیشرفت است و درمان‌گران اعتیاد  نقش مؤثری در رسیدن به اهداف این طرح دارند.

* متادون‎درمانی، فرصتی برای بازگشت بیمار به زندگی است

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران نیز در سخنانی با بیان اینکه صرف نگه‌داشت معتادان از مواد مخدر سبب بهبودی و ترک اعتیاد نمی‌شود، تصریح کرد: در درمان اعتیاد، افراد بیمار باید یاد بگیرند که با کمک راه‌های دیگری جدا از مصرف مواد، بتوانند القای احساسات منفی را از زندگی دور کنند.

آذرخش مکری با بیان اینکه مفهوم بهبودی در اعتیاد بسیار استراتژیک و کلیدی است، اظهار کرد: بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک در درمان اعتیاد از طریق مصرف متادون، این است که با مصرف متادون، بیمار بهبود نمی‌یابد، بلکه فرصتی برای او فراهم می‌کند تا به زندگی برگردد و مراحل درمان خود را تکمیل کند.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار