غیربومی ها هنوز در خوزستان جولان می دهند؛
شرکت جهادنصر که از سوی وزارت جهاد کشاورزی بعنوان مجری پروزه550هزار هکتاری انتخاب شده است قراردادهای کلان و میلیاردی خود را با شرکت های غیربومی منعقد نموده است بگونه ای که حجم قراردادهای جهادنصر با شرکت های غیربومی به مبلغ حدود 1500 میلیارد تومان رسیده است
کد خبر: ۲۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 16 April 2015

انتقاد از واگذاری پروژه های عمرانی و خدماتی به شرکت ها و موسسات غیربومی، ترجیع بند سخنان و مواضع مسولان استانی در سال های اخیر بوده است با این وجود هنوز هم قرارداد پروژه های بزرگ در استان خوزستان با شرکت های غیربومی منعقد می شود.

به گزارش تابناک خوزستان، سال گذشته استاندار خوزستان با ابلاغ بخشنامه ای همه دستگاه های استان را مکلف کرده بود تا از شرکت های بومی برای اجرای پروژه ها یا خرید کالا دعوت کنند. با این وجود به نظر می رسد هنوز هم تصمیم گیرندگان مرکز نشین اجازه نداده اند تا این خواسته استاندار خوزستان آنگونه که باید عملیاتی شود تا وی ناچار شود دوباره زبان به انتقاد بگشاید.

معاون عمرانی استاندار هم در سخنانی از شرکت جهاد نصر که متولی اجرای پروژه550هزار هکتار کشاورزی خوزستان و ایلام است به شدت انتقاد کرده است.

شرکت جهادنصر که از سوی وزارت جهاد کشاورزی بعنوان مجری پروزه550هزار هکتاری انتخاب شده است قراردادهای کلان و میلیاردی خود را با شرکت های غیربومی منعقد نموده است بگونه ای که حجم قراردادهای جهادنصر با شرکت های غیربومی به مبلغ حدود 1500 میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که بر روی کاغذ، تعداد قراردادهای این شرکت با شرکت های بومی دو برابر شرکت های غیربومی است! اما در واقع پروژه های کلان به شرکت هایی داده شده است که از خارج از استان، اجرای پروژه ها را برعهده گرفته اند.

این موضوع باعث شد تا استاندار خوزستان در جلسه حمایت از تولیدکنندگان داخلی بار دیگر بر حمایت از تولیدکنندگان بومی را مورد تاکید قرار دهد.

استاندار خوزستان ضمن انتقاد از واگذاری پروژه ها به پیمانکاران غیر بومی گفت: شرکت های پیمانکاری زیادی در استان داریم که از ظرفیت ها و قابلیت هایی بالایی برخوردارند بنابراین اين شركت ها در واگذاری پروژه ها در اولویت قرار دارند.

عبدالحسن مقتدایی افزود:عملكرد کلیه دستگاه های اجرایی در به کارگیری پیمانکاران باید بررسی تا پروژه هاي واگذار شده به پيمانكاران غير بومي به پيمانكاران بومي واگذار شود و هدف از اين بررسي ها و اقدامات، تقويت گردش مالی خوزستان و بازگشت سرمایه ها به استان است.

وي گفت: پيمانكاران غير بومی زمانی مورد قبول ما هستند که سرمایه های حاصل از کار در پروژه ها را در چرخه گردش مالی استان قرار دهند و مالیات مربوطه را اینجا پرداخت کنند.

مقتدايي تصريح کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که ابتدا نیازهای خود را از طريق تولیدات داخل استان تامین و در صورت نیاز از توليدات ساير استان ها استفاده كنيم. بنابراين کلیه دستگاههای اجرایی بايد در راستا و طبق مصوبات سال گذشته این کارگروه گام بر دارند.

استاندار خوزستان ادامه داد: اکنون بايد به سمت هدایت بازار مصرف مردمی به خرید کالای داخل استان پیش رفت زیرا میزان مصرف مردم 20 تا 25 برابر مصرف دستگاه هاي دولتی است و معتقديم به طور کلی این اقدامات علاوه بر رونق بازار داخل استان به بهبود وضع بيكاري نيز كمك خواهد كرد.

همچنين  معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان در این نشست اظهارکرد: سهم استان از حق بیمه دریافتی کشور يكي از دغدغه هاي مطرح شده در زمينه طرح حمايت از توليدات داخل است.براساس آخرین آمار منتشر شده سهم خوزستان در تولید ملي 13,4درصداست.به نظر می رسد باید میزان حق بیمه دريافتي با فعالیت های اقتصادی هر منطقه تناسب داشته باشددر حالي که سهم استان از بیمه دريافتي3,6 درصد است.

امید حاجتی افزود: اين اعدادنشان مي دهد پوشش بیمه ای در خوزستان ضعیف است اما در واقعيت چنین نیست متاسفانه بخش عمده ای از حق بیمه توسط واحدهای اقتصادی ما خارج از استان انجام و پرداخت می شود.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان بیان کرد: حق بيمه هاي دريافتي مي تواند در زمينه تقويت گردش مالي استان به ما كمك كند.گردش مالی حاصل از حق بیمه در سال92, 632میلیارد تومان بود که با توجه به فعالیت های اقتصادی در خوزستان این عدد باید به دوبرابر مي رسيد.

انتقاد معاون استاندار از شرکت جهادنصر

در اين نشست احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان درباره واگذاری پروژه های عمرانی به پیمانکاران غیر بومی گفت: متاسفانه برخی شرکت ها مانند موسسه جهاد نصر در واگذاری پروژه ها اقدامات مبهمی انجام داده است.

وی تصریح کرد:تعداد قراردادهایی که موسسه جهاد نصر با پیمانکاران بومی منعقد کرده، 2 برابر قراردادها با پیمانکاران غیر بومی است اما عدد حاصل از مبالغ کل پروژه ها نشان می دهد که پروژه هاي بزرگ با مبالغ کلان را به پیمانکاران غیر بومی و پروژه هایي با ارزش سرمايه گذاري بسيارکم را به پیمانکاران بومی واگذار کرده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ضمن ابراز تاسف از اين وضعيت, مبلغ قراردادهای شرکت جهاد نصر در سال گذشته با پیمانکاران غیربومی را يك هزارو 481 میلیارد تومان برشمرد و خاطرنشان كرد: این مبالغ می توانست گردش مالی استان را به طور قابل توجهی تقویت کند.

سیاحی سال گذشته نیز، بکارگیری برخی مهندسان مشاور غیربومی را ظلم به خوزستان خوانده بود. معاون عمرانی استاندار خوزستان با تایید نکردن آمار ارائه شده از سوی موسسه جهاد نصر در زمینه پیمانکاران بومی و غیر بومی گفت: مهندسان مشاوری در فهرست انتخاب شده ها وجود دارد که بکارگیری آنها ظلم به استان است.

بگفته وی، کیفیت کار این ها بسیار پایین تر از پیمانکاران استان بوده و از مناقصاتی که تاکنون در زمینه انتخاب پیمانکاران برگزار شده بی خبریم.

وی تاکید کرد: اگر قرار است این پول ها در داخل استان هزینه شود باید پیمانکاران و مشاوران بومی مورد استفاده قرار گیرند.

سیاحی افزود: هزنیه کردن چنین پولی در استان باعث رونق مالی و اقتصادی در خوزستان خواهد شد و ظرفیت های خوبی در داخل استان وجود دارد که می توان از آنها در این زمینه بهره گرفت.

حال باید دید با وجود انتقادات مدیریت ارشد خوزستان، آیا شرکت ها و موسساتی که از مرکز مامور اجرای پروژه های بزرگی همچون طرح550هزارهکتاری در خوزستان می شوند، عملکرد خود را در این زمینه اصلاح خواهند کرد یا همچنان خوزستان جولانگاه شرکت های غیربومی خواهد ماند؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار