معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس گفت: وزیر بحرانی‌ترین سد کشور را درودزن دانسته است.
کد خبر: ۲۲۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۵ 14 May 2016
تابناک فراس به نقل از ایسنا:حسین صالح‌جهرمی در جمع دانشجویان بسیجی، از تشکیل کارگروهی برای بررسی امکان رهاسازی آب سد درودزن برای کشاورزی خبر داد.

وی بیان کرد: سازمان آب قانونا و شرعا یک وظیفه‌ای برعهده دارد و سعی کرده و می‌کند که تا سرحد توان، این وظیفه را به نحو احسن، با شفافیت کامل انجام دهد. گنجایش درودزن یک میلیارد مترمکعب است. اکنون حدود 12 سال است که این سد سرریز نکرده و یکی از دلایل آن خشکسالی 9 سال گذشته به‌شمار می‌رود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه اولین استفاده از آب این سد، مصرف آب شرب است، بیان کرد: سد درود زن تامین کننده 28 درصد آب شرب شیراز و 70 درصد آب شرب شهرستان مرودشت است که تقریبا آب شرب 700 هزار نفر را تامین می‌کند.

صالح‌جهرمی با اشاره به اینکه دومین استفاده از آب این سد برای صنعت است، اضافه کرد: حدودا 160 واحد صنعتی در این مسیر از آب سد درودزن مثل کاشی حافظ، شیر پگاه، پتروشیمی و صنایع کوچک و بزرگ و همچنین پادگان‌های شیراز استفاده می‌کند.

وی، سومین کاربرد آن را کشاورزی دانست و گفت: آب کشاورزی به دو نوع از این سد خارج می‌شود؛ یکی از شبکه بتونی درودزن که ویژه شهرستان مرودشت است و یکی از طریق رودخانه کر که نهایتا به دریاچه بختگان می‌رسد.

صالح‌جهرمی ادامه داد: حجم کنونی آب پشت سد درودزن 342 میلیون مترمکعب است که با توجه به حجم پایداری سد شامل 330 میلیون مترمکعب و نیز آب شرب مورد نیاز و سایر مصارف، آبی برای رهاسازی و آبیاری مزارع حوزه رودخانه کر وجود ندارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس، گفت: مدت زمان لازم برای اینکه آب به شهرستان‌ها و زمین‌های کشاورزی مورد نظر برسد حداکثر 9 روز خواهد بود.

صالح‌جهرمی با بیان اینکه در سال 81 که "تر" سالی بود 19 هزار هکتار گندم در استان فارس کاشته شد، افزود: امسال در اوج خشکسالی نزدیک به 40 هزار هکتار کشت گندم در حوزه رودخانه کر وجود داشته کشت در سال خشکسالی به دو برابر رسیده است. آب موجود جواب‌گوی این میزان کشت نیست.

او با بیان اینکه کل ورودی امسال (سال آبی از مهر94) تا به الان به سد درودزن بالغ بر200 میلیون مترمکعب بوده است، ادامه داد: بعضی از کشاورزان حوزه کانال مدرن مرودشت با مشارکت در موضوع نوبت دهی آب و مدیریت سهم آب شان توانستند برخی از مزارع خود را آبیاری کنند اما در حوزه بعد از سد درودزن، در کانال رودخانه کر، بعضی از افراد که از تمکن مالی خوبی برخوردارند، با تقسیم بندی کانال‌ها جهت نوبتی کردن شبکه آب‌رسانی مخالفت کردند زیرا این طرح به ضرر این افراد است و همین علت باعث بروز تجمع و دیگر اتفاقات شد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس با ارائه مستنداتی در خصوص اطلاع‌رسانی پیرامون رهاسازی آب از سد درودزن برای کشاورزان پایین‌دست، یادآور شد: تمام سدهای کشور در اختیار وزارت نیرو است. برای هرکدام از سدها برنامه‌ای به نام منآبع و مصارف وجود دارد که براساس آن پیش‌بینی می‌شود ورودی و خروجی سد در بخش‌های مختلف چه میزان باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس با بیان اینکه وزیر بحرانی‌ترین سد کشور را درودزن دانسته است، اضافه کرد: به دلیل حساسیت‌های کشوری بر روی این سد هرکاری قرار بر انجام باشد، اول باید در چارچوب منآبع و مصارف باشد و خیلی چیزها از دست ما خارج و در کنترل وزارت نیرو است.

صالح جهرمی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه ورودی و خروجی آب سد دودزن شفافیت ندارد و معلوم نیست؟ گفت: در سایت وزارت نیرو تمام این ورودی و خروجی‌ها باید ثبت شود و کوچکترین تغییری در برنامه وزرات مسئله ایجاد می‌کند.

وی گفت: تک تک کشاورزان هر چه قدر سود یا ضرر ببرند شرکت آب منطقه‌ای نیز در آن سود یا ضرر شریک خواهد بود.

صالح جهرمی افزود: شبکه سد درود زن شبکه مدرن است و در سال نرمال حدود 7 تا 8 مترمکعب بر ثانیه از طریق زه‌کش‌های زمین‌های کشاورزی، آب وارد رودخانه کر می‌شود.

وی درباره مشکلات بخش کامفیروز، گفت: 400 هکتار زمین اطراف دریاچه در سال 48 تا 50 از مردم خریداری شده است. اجاره بهای زمین‌های دولت بوسیله اخذ برنج از مردم و سپس برگزاری مزایده عایداتی را نصیب آب منطقه‌ای به عنوان نماینده دولت می‌کرد که مستقیما به خزانه واریز می‌شد. این روند 6 تا 7 سال پیش برقرار بود. از نظر مردم در کامفیروز عامل محدود کننده زمین است نه آب.

معاون شرکت آب منطقه ای فارس همچنین بیان کرد: طی این چند ساله تمام تلاشمان را برای جلوگیری از کشت زمین‌های دولتی حوزه سد درود زن انجام داده‌ایم اما به نتیجه نرسیده‌ایم، چه با اقدامات مکاتبه‌ای و چه اقدامات عملیاتی. ما برای سر و سامان دادن به زمین‌های دولتی حوزه سد درود زن نیاز به همکاری همه اداره‌ها و قوای انتظامی داریم که متاسفانه این امکان هنوز ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه باید در سد ملاصدرا 65 میلیون آب نگه داشته باشیم، ادامه داد: در سال 94 در کشور 7000 چاه غیرمجاز پر شده است که از این میزان 1614 در استان فارس بوده است. بالغ بر 22 درصد چاه غیرمجاز کشور در استان فارس پر شده و این میزان معادل 21 استان کشور در سال 94 بوده است.

صالح جهرمی در جواب این سوال که چه تعداد از چاه‌های پلمب شده مربوط به بالا دست و حریم سد درودزن بوده است، اظهار کرد: متاسفانه بنا به دلایلی هیچکدام از این موارد در حوزه سد درود زن نبوده است. حدود 500 تا 600 حلقه چاه غیرمجاز در این منطقه وجود دارد.

صالح جهرمی بیان کرد: درآمد خالص حاصل از کشت برنج برای کشاورز بالاست و از طرفی در رابطه با تغییر الگوی کشت هیچ الزام قانونی وجود ندارد. این یک ضعف قانونی است که برای همه چیز در کشور قانون وجود دارد الا برای رسیدگی به این مشکل. پیش بینی می شود امسال در بخش کشاورزی در شهرستان‌های مرودشت و بیضا و پاسارگاد کشت برنج افزایش خواهد یافت.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه آب منطقه‌ای متولی آب است و متولی کشت نیست، اضافه کرد: در چهارچوب وظایف خود عمل کردیم و غیر از آن نمی‌توانیم کار کنیم. درد همه ما بحث معیشت مردم است.

صالح جهرمی با بیان اینکه متولی کشت و توزیع آب در مزرعه، جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: ترویج سیستم‌های نوین آبیاری مثل آبیاری قطره‌ای و بارانی برعهده سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

این مقام مسئول حجم آب شرب مصرفی شیراز را سالانه بیش از 50 میلیون مترمکعب، اعلام و اضافه کرد: از این میزان 14 میلیون مترمکعب از طریق سد درودزن تامین می‌شود، لذا پیش‌بینی می‌شود اگر وضعیت کنونی تداوم داشته باشد، طی چند سال آینده سهم آب بخش کشاورزی از سد درودزن به صفر خواهد رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار