کد خبر: ۲۲۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹ 11 May 2016
روانشناسی ورزشی

به گزارش تابناک به نقل ازخبرگزاری  مهر: مسئول کمیته روانشناسی ورزش لرستان از عدم حضور روانشناس در باشگاههای ورزشی شهرستانهای استان انتقاد کرد.

فرهاد مومنی در حاشیه همایش آسیبهای مواد مکمل نیروزا و غیرمجاز اظهار داشت: بر اساس آمارهای منتشر شده ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد دوپبنگی ها در جهان را دارا بوده و متاسفانه علت این موضوع هم بی توجهی به مسایل روانشناسی در ورزش و باشگاه ها است.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از باشگاه ها به جای اینکه زمینه های دوپینگ روحی و روانی ورزشکاران فراهم شود، زمینه برای مصرف مکمل ها و نیروزاها فراهم می شود.

مسئول کمیته روانشناسی ورزش لرستان با تاکید بر ضرورت استفاده از روانشناس در باشگاه ها عنوان کرد: ما حاضریم در این زمینه به باشگاه ها و به ویژه باشگاه هایی که ورزشکار برای دوره های قهرمانی دارند، به صورت رایگان مشاوره می دهیم.

مومنی یادآور شد: مسئله ایجاد حس رقابت منفی مهمترین چالشی است که باعث روی آوردن ورزشکاران به سمت مصرف مواد نیروزا می شود و در واقع ورزشکار را به راه های منفی سوق می دهد.

وی اضافه کرد: ما نباید همیشه از یک ورزشکار انتظار داشته باشیم که قهرمان شود بلکه باید در حد توان از ورزشکاران انتظار داشته باشیم و متاسفانه این مسئله در رشته هایی چون بدنسازی و کشتی بسیار مشاهده می شود تا جایی که در زمینه کشتی در استان خودمان هم از این مشکلات داشته ایم.

مسئول کمیته روانشناسی ورزش لرستان با بیان اینکه اختلالات روانی ناشی از مصرف روان گردان ها ممکن است اعتیاد آور باشد، گفت: متاسفانه مصرف این مواد باعث پرخاشگری، کاهش یا افزایش میل جنسی و ... در ورزشکاران می شود و از آنجایی که برخی از این مواد نیروزا در ابتدا افزاینده هستند؛ بعد از مدتی کاهنده می شود و در مواردی باعث کاهش قدرت تصمیم گیری و پرخاشگری که با روح ورزش ناسازگار بوده می شود.

مومنی به مشکل دیگر این بخش یعنی بی توجهی به فعالیت ورزشکاران تازه کار و حرفه ای در کنار هم اشاره کرد و افزود: تمرین کردن افراد کم تجربه در کنار قهرمانان و ورزشکاران باسابقه باعث ایجاد فشار روانی نامطلوب و رقابت کاذب بین ورزشکاران می شود و در نهایت باعث تمایل به مصرف روان گردان ها در بین ورزشکاران می شود.

وی عنوان کرد: در این زمینه ما باید واقعیت ها را بپذیریم تا بتوانیم راه درمان و نسخه قطعی برای رفع این مشکلات داشته باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار