بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 10 May 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان 
از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.



اولتیماتوم 10 روزه ایران به عربستان

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که زمان زیادی تا تصمیم‌گیری نهایی درباره‌ی حج باقی نمانده است، تاکید کرد: چنانچه عربستان تا 10 روز آینده به رفتار نامتعارف خود ادامه دهد، برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی حج را درخواست می‌کنیم تا درباره‌ی حج تمتع 95، تصمیم نهایی گرفته شود.

مذاکرات حج در حالی وارد محدوده‌ی قرمز زمانی شده که عربستان با تغییر وزیر حج خود، بازی جدیدی را آغاز کرده و پیش‌بینی سازمان حج و زیارت آن است که این تغییر، وضع موجود را با چالش جدی‌تری مواجه خواهد کرد. از همین رو «سعید اوحدی» در نامه‌ای که به تازگی برای دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی فرستاده، درخواست کرده عربستان نسبت به رفتار تبعیض‌آمیز و غیرمسؤولانه و همچنین خُلف وعده‌هایش پاسخگو باشد.

رییس سازمان حج و زیارت در این‌باره به خبرنگار حج و زیارت ایسنا، گفت: 10 روز پیش نامه‌ای را برای دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی فرستادیم و این رفتار غیرمسؤولانه و خلف وعده‌های سعودی‌ها را اطلاع دادیم و از این سازمان درخواست شد عربستان را مکلف کند تا پاسخگو باشد.

بازی جدید عربستان با تاکتیک تغییر وزیر

رییس سازمان حج و زیارت به تغییر وزیر حج عربستان اشاره کرد و افزود: جمع‌بندی ما این است که تغییر وزیر حج عربستان دو ماه مانده به آغاز تمتع، نه تنها مشکلی از حج حل نمی‌کند، بلکه مسائل آن و بویژه اعزام زائران ایرانی را نیز با پیچیدگی‌های بیشتری همراه می‌کند.

وی بیان کرد: برخی تعبیر مثبتی از این تغییر دارند، در حالی‌که این تصمیم، شرایط برگزاری حج را پیچیده‌تر و اعزام زائران ایرانی را دشوارتر می‌کند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره‌ی برقراری تعامل با وزیر جدید حج عربستان برای پیگیری مذاکرات گفت: تا امروز هیچ ارتباطی بین سازمان حج و زیارت و وزیر حج جدید عربستان برقرار نشده، چون این مقامات سعودی هستند که باید پاسخگوی مطالبات ما باشند که مکتوب به آن‌ها ارائه شده؛ این عربستان است که باید متعهد به پاسخگویی باشد.

او سپس با بی‌سابقه خواندن رفتار سعودی‌ها در تاریخ حج برای سلب کردن حق شرعی از مردم یادآور شد: از دو ماه پیش تناقض رفتاری و گفتاری و نبود انسجام و هماهنگی بین دو وزارتخانه‌ی حج و امور خارجه عربستان مشهود بود. اختلاف نظر جدی این وزارتخانه‌ها در فضای مذاکرات نیز سایه انداخت، با آن‌که وزیر حج این کشور از پیشنهادهای ایران استقبال کرد و در سربرگ این وزارتخانه موافقت خود را با استفاده از هواپیماها و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعلام کرد،‌ اما تا پایان مذاکرات، مواضع وزارت خارجه درباره‌ی چگونگی صدور ویزا و بهره‌مندی زائران ایرانی از حق مسلم‌شان برای استفاده از خدمات کنسولی در عربستان شفاف نبود.

وی اضافه کرد: عربستان یک هفته زمان خواست تا پیشنهادهای ایران را بررسی کند و حالا دو هفته از آن زمان گذشته و همچنان پاسخی نداده که این بیانگر نبود انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های دخیل در حج است.

رییس سازمان حج و زیارت با یادآوری این‌که کارشکنی عربستان در روند مذاکرات حج، ایران را چهار ماه از برنامه‌ریزی‌ها عقب انداخته است، ‌افزود: ادامه‌ی این کارشکنی و تعلل غیرمنطقی و رفتار نامتعارف مسؤولان سعودی، ما را عملا وارد مرحله قرمز زمان‌بندی عملیات حج کرده است. چنانچه این رفتار ادامه داشته باشد،‌ اعزام زائران ایرانی به حج، با چالش جدی مواجه خواهد شد.

او ادامه داد: قراردادهای مسکن، تغذیه، حمل و نقل و تدارکات حج 95 بسته نشده و هنوز ویزای عوامل این کمیته‌ها صادر نشده است که در صورت رفع این موانع، از زمانی که این کمیته‌ها وارد عربستان شوند حداکثر 25 روز زمان برای تنظیم قرادادهای این بخش نیاز است. پس از آن دست‌کم 15 تا 20 روز دیگر زمان لازم است تا اطلاعات این قراردادها به سیستم سامانه ویزای الکترونیک عربستان وارد کند و این در شرایطی است که ثبت‌نام‌های زائران تا کنون کامل نشده است.

وی گفت: چنین وضعی بیانگر آن است که ما در محدوده‌ی قرمز زمانی قرار گرفته‌ایم و همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تاکید کرده‌، ادامه این رفتار سعودی‌ها به منزله‌ی نبود اراده‌ی عربستان در پذیرش زائران ایرانی است و تبعیض غیرمنطقی و غیرقابل توجیه آن‌ها را در پذیرش زائران ایرانی نشان می‌دهد.

اوحدی تاکید کرد:‌ اعمال این تبعیض در مجامع اسلامی قابل توجیه و پذیرش نیست و عربستان حتما باید پاسخگوی این رفتار باشد.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به ثبت نام حدود 17 هزار زائر از میان 64 هزار نفری که امسال در اولویت اعزام به حج قرار گرفته‌اند، افزود: مراجعه‌ی این تعداد زائر برای ثبت نام در کاروان‌های حج، بیانگر نوعی نگرانی در زائران است، برای همین ما تا تضمین‌های لازم را از عربستان نگیریم، قطعا مذاکرات را ادامه نمی‌دهیم. ادامه‌ی مذاکرات منوط به پذیرش چهار شرط ایران است که هر سال جزو مطالبات ما بوده است.

تکلیف سپرده زائران در بانک‌ها

او همچنین با تاکید بر محفوظ ماندن سپرده‌ی زائران در بانک‌ها، اظهار کرد:‌ با توجه به این‌که سازمان حج و زیارت از قبل مشکلات امسال را پیش‌بینی می‌کرد، طبق تعامل با بانک عامل وجه واریز شده به حساب هر شخص است و پولی به حساب سازمان حج و زیارت وارد نشده و حتی هماهنگی شده تا این حساب‌ها از سود متعارف (کوتاه مدت) بهره‌مند شود، ضمن این‌که مشکلی در مسترد شدن این مبالغ وجود ندارد.

شایعه قراردادهایی که پای سازمان حج را در مذاکرات بسته

وی در ادامه در پاسخ به برخی شایعه‌ها درباره‌ی قراردادهای 10 ساله‌ای که سازمان حج و زیارت ایران با برخی بخش‌های عربستان بسته و منتفی شدن حج سبب متضرر شدن آن خواهد شد و به همین دلیل مصرانه پیگیر برقراری حج است، گفت: این موضوع صراحتا تکذیب می‌شود. این سازمان از قبل قراردادی دو ساله با یکی از هتل‌های مکه داشت که هم‌اکنون یک سال اعتبار زمانی دارد و طی توافقی، مالک آن هتل با توجه به وقفی بودن ساختمان آن، پذیرفت برای مدت زمان باقیمانده از مهلت قرارداد آن هتل هیچ خسارتی از ایران نگیرد.

اوحدی اضافه کرد: هتل دیگری در مکه وجود داشت که محل استقرار ستاد عملیاتی سازمان حج و بعثه بود، با توجه به تعاملات خوبی که با مالک آن هتل برقرار شد و نظر به این‌که دولت عربستان تاکنون تمهیدات لازم را برای حضور زائران ایرانی فراهم نکرده است و در تمام قرادادها با این کشور، بند «Force Majeure» قید شده است، خسارتی از قرارداد آن هتل نیز متوجه‌ی ایران نشد.

وی گفت:‌ قبل از برکناری وزیر حج عربستان، نامه‌ای به ایشان نوشته و تاکید شد هر گونه خسارتی ناشی از تصمیمات غیرصحیحی که عربستان تا امروز گرفته است، متوجه این کشور خواهد شد.

تکلیف حج چه‌وقت مشخص می‌شود؟

اوحدی همچنین درباره‌ی این‌که ایران تا چه زمانی قرار است تکلیف حج را مشخص کند، اظهار کرد: همانطور که گفته شد، کمتر از دو ماه تا زمان صدور ویزای حج باقی مانده و 25 روز تا بستن قراردادهای کمیته‌ها مهلت داریم و حدود 15 تا 20 روز دیگر برای ثبت اطلاعات آن قرادادها، بنابراین زمان زیادی باقی نمانده تا درباره‌ی حج تمتع 95 تصمیم نهایی گرفته شود.



در صداوسیما چه خبر است؟

مدیریت فرهنگی - خبری که از ماه‌ها پیش زمزمه می‌شد، این هفته رسانه‌ای شد تا ماجرای ماندن و رفتن سرافراز از ساختمان شیشه‌ای جدی‌تر از گذشته در فضای رسانه‌ای ایران مطرح شود.

زمزمه‌های رفتن محمد سرافراز از صداوسیما اگرچه از پیش از تعطیلات سال نو شمسی آغازشده بود، اما در هفته‌ی سوم اردیبهشت بیش از گذشته به گوش رسید و حتی پای جانشین احتمالی او هم به رسانه‌ها باز شد.

پیش از عید رسانه‌ها، هم از استعفای سرافراز خبر دادند و هم از حضور نیافتن او در محل کارش، روابط عمومی سازمان صداوسیما همه‌ی این اخبار را تکذیب کرد و حتی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که با سایت‌های خبری که چنین اخبار کذبی را منتشر کرده‌اند برخورد خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ از اوایل هفته‌ی جاری بار دیگر ماجرای رفتن سرافراز از صداوسیما مطرح شد، این بار اما ماجرا با سری گذشته تفاوت داشت و نام جانشین احتمالی او هم در کنار خبر رفتنش منتشرشده بود.

سایت خبری تابناک امروز نوشته: «برخلاف برخی شایعات در فضای مجازی که از آغاز فعالیت جانشین سرافراز در این سازمان حکایت دارد، هنوز جانشین سرافراز به جام جم نیامده است و مجموعه صداوسیما در انتظار رونمایی از مدیر قطعی رسانه ملی سازمان برای دوره آینده است. مهم‌ترین گزینه‌ای که در فضای رسانه‌ای موردتوجه قرارگرفته علی عسگری معاون فنی سازمان صداوسیما در دوره عزت‌الله ضرغامی است اما همچنان نام غلامعلی حداد عادل و حسن خجسته نیز در میان گزینه‌ها شنیده می‌شود.»



واکنش جهانگیری به دریافتی مدیران بیمه

معاون اول رئیس جمهور در واکنش به حقوق‌های چند ده میلیون تومانی مدیران ارشد بیمه مرکزی، گفت: دیوان محاسبات از این تخلف جلوگیری کرد و به همین دلیل از این دیوان قدردانی می‌کنم.

اسحاق جهانگیری عصر امروز در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: قوای سه گانه از اراده ای هماهنگ برای مبارزه با فساد برخوردار هستند و در این دوره شاهد انسجام و همدلی میان قوای سه گانه در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، جهانگیری با اشاره به دستاوردهای مثبت ستاد در دولت تدبیر و امید برای شناسایی و جلوگیری از تخلفات و سوء استفاده های اقتصادی گفت: خوشبختانه در این دوره شاهد انسجام و همدلی میان قوای سه گانه در تمامی زمینه ها و به خصوص در مبارزه با مفاسد اقتصادی بوده ایم و در تمامی جلسات ستاد، مقامات ارشد هر سه قوه حضور  جدّی و مؤثر داشته اند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سخنان غیرمنصفانه برخی افراد در خصوص ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قوای سه گانه از اراده هماهنگ و مستحکمی برای مبارزه با تخلفات و سوء استفاده ها برخوردار هستند و جلسات ستاد نیز در این دوره بصورت مرتب و مستمر برگزار شده و تمرکز اصلی ستاد نیز بر شناسایی و جلوگیری از زمینه های اصلی وقوع فساد و تخلفات بوده است.

وی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده از اقدامات و دستاوردهای کمیته فرادستگاهی پیگیری مطالبات غیرجاری بانک‌ها اظهار داشت: علی رغم آنکه هنوز وارد دوره رونق اقتصادی نشده ایم اما این گزارش نشان می دهد که مطالبات غیرجاری بانک ها کاهش چشمگیری داشته و بخشی از آن نیز وصول شده که جا دارد از دست اندرکاران این کمیته قدردانی شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید بروز فساد و وقوع تخلفات را به حداقل ممکن برسانیم بر ضرورت تمرکز ویژه بر موضوع پیشگیری از تخلفات تاکید کرد و گفت: از دستگاه های اجرایی خواسته ایم که کارگروه پیشگیری تشکیل دهند و مراقبت های لازم را انجام دهند تا از وقوع تخلفات پیشگیری شود و خوشبختانه در این مدت، با تلاش های صورت گرفته شاهد وقوع تخلفات جدی نبوده ایم. البته در این دولت هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش بانک مرکزی درباره اعلام ورشکستگی برخی از بدهکاران کلان بانکی که تلاش می کنند از این طریق از پرداخت بدهی های خود سرباز زنند تصریح کرد: اقدامات جدید بدهکاران بانکی برای فرار از پرداخت بدهی شان نشان می دهد که افراد سوء استفاده گر و متخلف همواره تلاش می کنند تا راه های جدیدی برای دستیابی به اهداف خود پیدا کنند.

وی افزود: زمانی در کشور اعلام ورشکستگی برای بنگاه های اقتصادی ننگ و عار محسوب می شد و فعالان اقتصادی حاضر نبودند به اعلام ورشکستگی تن دهند. اما متأسفانه امروز قبح این کار شکسته شده و به راهی برای فرار از پرداخت بدهی تبدیل شده است.

جهانگیری با اشاره به اقدامات بدهکاران کلان بانکی برای فرار از پرداخت بدهی در اعلام ورشکستگی خاطرنشان کرد: باید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه داشته باشیم و در این میان انتظار می رود قوه قضائیه نیز تمرکز جدی در این خصوص معطوف نماید چرا که این بدهکاران با دریافت احکامی که از برخی محاکم قضایی دریافت می کنند، از پرداخت بدهی های خود امتناع می ورزند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به گزارش کمیته وصول معوقات بانکی و پیشنهادات این کمیته برای مقابله با کسانی که برای فرار از پرداخت بدهی و اقدامات متعددی از جمله اعلام ورشکستگی گفت: باید این پیشنهادات را هرچه سریعتر بررسی و در مدت زمانی اندک تدابیر لازم را برای مقابله با آن بیندیشیم.

وی افزود: البته در این میان برخی بنگاه های اقتصادی به دلیل شرایط اقتصادی با مشکل مواجه شده اند و قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند که باید حساب این افراد را از سوء استفاده گران جدا کنیم و به آنان در راه اندازی واحدهای تولیدیشان کمک کنیم تا بتوانند بدهی های خود را پرداخت نمایند. برنامه دولت در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، حمایت از واحدهای تولیدی خرد و متوسط است.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در خصوص پرونده حقوق چند ده میلیون تومانی مربوط به بیمه مرکزی که در رسانه ها به آن پرداخته شده است، از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از این تخلف قدردانی کرد و از دیوان محاسبات خواست در صورت مشاهده هرگونه پرداخت خارج از عرف در دستگاه های دولتی، مراتب را جهت رسیدگی و برخورد به دولت اطلاع دهند.

معاون اول قوه قضائیه نیز در این نشست بر لزوم آسیب شناسی و بررسی علل اصلی شکل گیری معضل مطالبات معوق بانکی تاکید کرد و گفت: باید علاوه بر تلاش در جهت وصول مطالبات غیرجاری بانکها، عوامل ایجاد این مشکل را شناسایی و راهکارهایی در جهت جلوگیری از تکرار وقوع این گونه موارد پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای یکی از آسیب های جدی در اقتصاد کشور را کارشناسی خلاف واقع وثایق و ارزش دارایی ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه گاهی مشاهده می شود که کارشناسی ها چندین برابر قیمت واقعی دارایی ها اعلام می شود که باید برای جلوگیری از این پدیده حتماً راهکارهایی عملی و قانونی پیدا کنیم که نیازمند هماهنگی بیشتر قوای سه گانه و پیگیری مستمر است.

همچنین باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص اعلام ورشکستگی از سوی برخی بدهکاران بانکی گفت: باید به طور دقیق به این موضوع رسیدگی شود که دلایل ایجاد این معضل چیست چراکه بیم آن می رود که در شکل گیری این مشکل جدید، فساد سازمان یافته ای در حال وقوع باشد و باید برای پیشگیری از گسترش این مسئله، تدابیر حقوقی و قانونی جدی و موثر اندیشیده شود.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، ‌ دادگستری، اطلاعات، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رییس کل بانک مرکزی، رییس کل دیوان محاسبات کشور و دادستان تهران نیز حضور داشتند، گزارشی از روند رسیدگی و ساماندهی موسسه ثامن الحجج ارائه شد و توضیحاتی درباره پرداخت مطالبات سپرده گذاران در این موسسات بیان گردید.

در این نشست همچنین دبیر کل بانک مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده و تلاش های صورت گرفته در کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات غیرجاری بانکها ارائه کرد و اعلام ورشکستگی از سوی برخی از بدهکاران بانکی و کارشناسی غیرواقعی وثایق بانکی را دو چالش اصلی پیش روی وصول مطالبات غیرجاری بانکها برشمرد.

دبیرکل بانک مرکزی همچنین از بررسی جزء به جزء پرونده های مطالبات معوق در کمیته رسیدگی به مطالبات غیرجاری بانکها خبر داد و اقدامات انجام شده در جهت وصول بدهی ها و کاهش مطالبات معوق بانکی را تشریح کرد. وی همچنین پیشنهادات و راهکارهایی را در جهت حل چالش های پیش رو برای وصول مطالبات معوق مطرح کرد که پس از بحث و تبادل نظر، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.



كي روش: چهارشنبه راهمان از هم جدا مي شود



سرمربي تيم ملي اميدوار است جلسه چهارشنبه با رييس فدراسيون فوتبال به يك توافق دوستانه و متقابل منجر شود.


به گزارش "ورزش سه" كارلوس کی‌ٰروش درباره جلسه‌اش با مهدی تاج اظهار کرد: در ابتدا این فرصت را داشتم تا تبریک خود را به آقای تاج به دلیل انتخاب به عنوان رییس فدراسیون فوتبال در انتخابات اخیر عرض کنم. این فرصت دست داد تا برای ایشان از صمیم قلب بهترین آرزوها و همچنین موفقیت را در آینده داشته باشم. مطمینا ایشان چالش‌های بزرگی پیش‌رو خواهد داشت، نه تنها از بعد توسعه فوتبال بلکه در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۸.

وی افزود: بخش دوم جلسه امروزمان به صحبت راجع به دلایل و وقایعی که مرتبط با درخواست استعفای بنده می‌شد اختصاص داشت. حتی با وجود در نظر گرفتن عشق و تعهد بنده نسبت به فوتبال ایرانی، مخصوصا بازیکنانم، کادر زحمتکشم و مخصوصا هواداران دوست داشتنی فوتبال ایران به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ بهترین منافع تیم ملی باید در آینده در دو مسیر جدا از هم حرکت کنیم. اتفاقاتی که در گذشته رخ داد تحت رهبری رییس اسبق فدراسیون فوتبال و اعضای پیشین هیات رییسه به صورت شفاف معلوم كرد که فدراسیون نیازی به خدمات بنده ندارد.

کی‌روش افزود: همینطور این اتفاقات که توسط رییس سابق فدراسیون و اعضای پیشین هیات رییسه صورت پذيرفت، نشان دهنده رفتارهای کاملا غیرمحترمانه‌ای است که دیگر برایم قابل قبول نخواهد بود.

وی ادامه داد: می‌خواهم از آقای تاج بابت صبر محبت‌آمیزشان و همینطور توجه ویژه‌ای که نسبت به تیم ملی و بنده از خود نشان دادند قدردانی کنم. آشکارا این شرایط به وجود آمده شرایطی بسیار غیرمنصفانه و ناصحیح برای ایشان است و بنده می‌خواهم از ایشان بابت این عذرخواهی کنم. همینطور می‌خواهم از ایشان به دلیل توجهی که به دلایل صحبتها و کلمات بنده داشتند قدردانی ویژه داشته باشم و می‌خواهم از حمایت‌ و درک متقابل آقای تاج تشکر کنم و امیدوارم در جلسه بعدی ما که چهارشنبه خواهد بود بتوانیم یک توافق دوستانه و متقابلی را نهایی کنیم.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار