بررسی مشکلات بازار سیب و تولید شیر دامی در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه
کد خبر: ۲۲۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳ 09 May 2016

کشاورزی


جوان پرس :
 نخستین
 جلسه کمییسون کشاورزی سال ۹۵ اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ارومیه با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، اعضای هیات نمایندگان اتاق و برخی از مدیران و اعضای کمیسیون در حالی برگزار شد که جمع حاضر به اتفاق بر مشکلات حوزه اجماع دارند و داشتند ولی با توجه به مشکلات اساسی در این بخش بعید به نظر می رسد که حل این مشکلات در توان این کمیسیون و اعضای حاضر و مسئولان مربوطه اش باشد.

 در این جلسه مشکل بازار سیب استان ، شیر و محصولات دامی و برخی از مسایل  بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پور سلطانی نایب رییس دوم اتاق بازرگانی ارومیه در این جلسه با اشاره به اینکه در آستانه سفر هیات دولت به استان هستیم خواستار توجه به اولویت بندی بخش کشاورزی و ارایه به هیات دولت وحل مشکلات حوزه شد.

ایران بازار منطقه را از دست داده است!

بهنام تاج الدینی رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه هم به عنوان رییس جلسه تاکید کرد : سیب استان به رغم همه تلاش ها تا عید پارسال با ضرر در بازار عرضه شد وقتی قیمت تمام شده یک کیلو ۱۴۰۰ تومان است ولی ۸۰۰ تومان بفروش میرسد یعنی ضرر یک باغدار و این اصلا اصولی نیست.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق و رییس جلسه کمیسیون کشاورزی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی خواستار اهتمام بیشتر مسوولان استانی و کشوری وحمایت از حوزه کشاورزی منطقه شد.

 تاج الدینی همچنین از اوضاع خرید شیر و عدم حمایت از دامداران استانی و شیوه بازپرداخت تسهیلات بانکی انتقاد کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه گفت: امسال همانند سایر نقاط کشور، یارانه صادراتی برای گوشت مرغ در استان آذربایجان‌غربی تخصیص می‌یابد.

 تاجدینی اظهار داشت: امسال همانند سایر نقاط کشور، یارانه صادراتی برای گوشت مرغ در استان آذربایجان‌غربی تخصیص یافته و واردات گوشت قرمز کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به ممنوعیت واردات میوه در کشور در سال ۹۵ گفت: در این باره تنها میوه‌هایی که در داخل کشور تولید نمی‌شود وارد می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تصریح کرد: در ماه‌های گذشته تراز دریاچه ارومیه یک متر افزایش یافته است.

تاجدینی با ابراز تاسف از کاهش صادرات لبنیات افزود: متاسفانه نداشتن قدرت رقابتی صادراتی و نداشتن مشوق‌های تشویقی همانند ترکیه و مصر سبب شد که ایران بازار منطقه را از دست بدهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه از پرداخت یارانه سیب‌زمینی در استان خبر داد و بیان کرد: به زودی یارانه سیب‌زمینی به کشاورزان پرداخت شده و خوشبختانه آذربایجان‌غربی جزو استان‌های پیش‌رو در این زمینه است.

 

هر چقدر این مسایل و مشکلات را مطرح می کنیم ” آب در هاون کوبیدن است "

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و متولی بخش کشاورزی با اذعان به اینکه مشکلات این حوزه به حدی گسترده و زیاد است و از توان یک اداره و ارگان و سازمان خارج می باشد و برای حل آنها  باید همگام وهمراه کار بشود ؛ تاکید کرد :  هر چقدر این مسایل و مشکلات را مطرح می کنیم و می گوییم ” آب در هاون کوبیدن است ".

اسمعیل کریم زاده افزود : وضعیت سیب در استان نگران کننده نیست و عده ای هستند که سیب های خود را به بازار عرضه نمی کنند و در سردخانه ها نگه داری می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در واکنش به خبر برخی از رسانه های مجازی در خصوص بازار سیب خاطرنشان ساخت : یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن میزان تولید سیب استان در سال گذشته بود کجای سیب استان را آب برده است که ما خبر نداریم ، سیب کمی در سردخانه های استان بدلیل نگهداری و عدم عرضه باقی مانده است.

وی با اشاره به توزیع میوه شب عید سال ۹۵ تصریح کرد: عید امسال هزار تن سیب و ۲ هزار و ۱۰۰ تن پرتغال به قیمت مناسب در سطح استان توزیع شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۳۵۴ هزار هکتار از اراضی استان تحت کشت گندم رفته و پیش‌بینی می‌شود که ۷۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان‌غربی تولید شود.

 کریم زاده افزود : سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی درصدد است که امسال سطح زیرکشت گندم را کاهش و راندمان تولید را با آبیاری مناسب افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه ” ارزش میوه تولیدی خیلی بیشتر از اینهاست ” ادامه داد : برخی سیب های موجود که از کیفیت پایین برخوردارند زیر درختی بوده و به واحدهای کنسانتره تحویل داده می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ” سال گذشته برای خرید سیب استان , عراق ما را به گریه انداخت!  ” اذعان کرد : خودم جزو منتقدین سیاست تجاری هستم و باید رابطه تجاری با کشورهای همجوار و همه و کشورها درست کنیم.

کریم زاده ادامه داد : سیبی که از کشور صادر می شود از بسته بندی خوب برای عرضه برخودار نیست و ما در محموله های صادراتی خود رعایت نمی کنیم و اینها اعتبار و برنامه ریزی ما را خراب کرده است !

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر افزایش رابطه تجاری با دنیا اظهار داشت: در این زمینه باید ضمن تقویت بسته‌بندی‌های محصولات کشاورزی، کیفیت محصولات خویش را ارتقاء داد.

کریم زاده اظهار کرد : تولیدات کشاورزی استان جزو بهترین های کشوری است و باید این را مراقبت کنیم.

وی افزود : بارها گفته ام به سر سردخانه ها نزنید وقتی برای سردخانه دار نمی صرفد با مشکلات بسیاری دست پنجه نرم می کند.

کریم زاده از ممنوعیت واردات میوه از سوی وزارت جهاد کشاورزی در کشور خبر داد و افزود: بی‌شک آذربایجان‌غربی در این زمینه نقش بسیاری داشته چون انواع میوه با توجه به آب و هوا و بارش‌های باران در آن تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به میزان سرمازدگی به محصولات کشاورزی در مقایسه با سال گذشته بیان کرد: خوشبختانه امسال ضرر و زیان ناشی از خسارت به محصولات کشاورزی به جهت سیل، تگرگ و سرمای زمستانی کاهش یافت.

کریم زاده اظهار داشت: سال گذشته خسارت ناشی از سرمازدگی به محصولات کشاورزی ۶۶۰ میلیارد اما امسال این میزان به ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی از وجود ۲۵ مرکز خرید تولیدات کشاورزان در استان خبر داد و گفت: علاوه بر آن امسال ۱۰۵ تا ۱۰۷ مرکز خرید توسط تعاون روستایی آذربایجان‌غربی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه امسال مبارزه با آفت سن در آذربایجان‌غربی نیز انجام شد تصریح کرد: در این رابطه ۱۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان آفت‌کشی شد.

وی در ادامه در خصوص مشکلات بازار شیر هم با اشاره به اینکه ” روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن شیر در استان عرضه میشود ” گفت : شیرهای تولیدی وفله ای استان جزو بهترین شیرهاست.

کریم زاده ضمن درخواست از کارخانجات و دامداران استان برای کاهش مشکلات بخش افزود : ۱۳۰ تن از شیرهای تولیدی به خارج از استان می رود و بقیه شیرهای تولیدی در استان مصرف میشود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد : بدون تعارف در حوزه کشاورزی استان مشکلات زیادی داریم به به عنوان مثال الان شیر تولیدی با مشکل مواجه است و پول چغندرکاران هنوز پرداخت نشده است و دهها مورد دیگر که باید مرتفع شود و  حل همه اینها به تنهایی از توان سازمان خارج است.

انتقادات یکی از تولیدکنندگان و باغداران استانی در جلسه

یکی از تولیدکنندگان و باغداران استانی هم در این جلسه تاکید کرد : به علت عدم انجام کار کارشناسی مناسب توسط مسوولان مربوطه و عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضا و عدم حمایت جهاد کشاورزی ۸۰ درصد به بالای سیب های استان زیر ۸۰۰ و ۱۰۰۰ تومان فروخته شد.

نیکزاد با تاکید بر اینکه ” دولت باید حالت نظارتی داشته باشد نه حالت دخالتی ” افزود : ۲۵۰۰ نفر از باغداران استان باغهای خود را بیمه ولی هنوز غرامت خود را کامل دریافت نکرده اند !

بهترین خریدار سوپرمارکت ها هستند!

 مدیر دام جهادکشاورزی استان هم اذعان کرد : بدلیل مشکل در پرداخت و سیستم تجاری و قرارداد یک طرفه از سوی کارخانجات خرید شیر ; بیشتر شیرهای استان به صورت فله ای عرضه میشود.

قربان نژاد افزود : در استان شیر خوب داریم ولی مشتری خوب نداریم  و بهترین خریدار ما همان سوپرمارکت ها هستند.

کمر دامدار استان شکسته است!

 رییس اتحادیه دامداران استان نیز  از اوضاع تولید و عرضه شیر در استان انتقاد کرد و گفت : در مورد قیمت شیر از سال ۹۲ اجرایی نشده و کارخانجات استان به رغم قیمت ۱۴۴۰ تومان ۱۱۱۰ می خرند.

پیمان با بیان اینکه ” ارگان های ناظر ضعیف عمل می کنند” تاکید کرد :  الان تعداد دام استان کاهش یافته است و تولیدکنندگان دامی متضررند و بسیاری ورشکست شده اند.

رییس اتحادیه دامداران استان  ادامه داد : شرکت پگاه به عنوان شرکت متولی خرید شیر در استان یکطرفه عمل می کند به عنوان مثال در قراردادهای با قیمت ۱۱۱۰ تومان و بازپرداخت ۳ ماهه انجام می گیرد و این باعث میشود کمر دامدار بشکند.

وی بیان کرد : تا زمانی که قیمت شیر با قیمت پایه و تمام شده عرضه نشود مشکل دامدار حل شدنی نیست.

 رییس اتحادیه دامداران استان همچنین با انتقاد  از پیمان از قطع یارانه پرداختی ٰ ، نهاده های دامی و شیوه ارایه تسهیلات به دامداران خاطرنشان ساخت : بدلیل عدم پرداخت بیمه و غرامت بموقع ومناسب به تولیدات دامی استان دامداران رغبتی برای بیمه کردن ندارند.

بدلیل نبود نقدینگی دچار مشکل هستیم

معاون شرکت شیرپاستوریزه پگاه آذربایجان غربی هم با دفاع از شرکت متبوع خودش گفت : این شرکت روزانه ۱۸ تن شیر با کیفیت توسط این شرکت دریافت میشود و با توجه به اینکه بهای شیر با قیمت بالاتر برای شرکت مقرون به صرفه نیست مجبوریم ۱۱۱۰ تومان بخریم.

قدیری افزود : در قرارداد انعقادی پرداخت مبلغ ۶۰ روزه است چون زمان بازگشت مبالغ فروش همین تعداد روز است.

وی ادامه داد : الان بدلیل نبود نقدینگی دچار مشکل هستیم به عنوان مثال آموزش وپرورش ۵ میلیاردتومان از بابت شیر مدارس بدهکار است.

رحمان وهاب زاده مدیرکل منابع طبیعی جنگل داری  و آبخیز داری استان هم راه نجات این اوضاع ساماندهی بازار عرضه و تقاضا ، توسعه صنایع بسته بندی ، تضمین خرید محصولات تولیدی و حمایت از بخش کشاورزی عنوان کرد.

نماینده بانک کشاورزی ، استانداری و برخی از تشکل های بخش خصوصی هم در این جلسه به بیان دیدگاه های خود پرداختند
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار