کد خبر: ۲۲۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱ 03 May 2016
جهان صنعت از گران شدن مواد غذایی انتقاد کرده است: مدت‌هاست که موضوع تنظیم بازار میان دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دست به دست می‌شود و بازار کالاهای اساسی بدون متولی تنظیم بازار پیش می‌رود. از همین رو کالاهای اساسی به بهانه‌های مختلف با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند و به دلیل بی‌سر و سامانی بازار این کالاها، سودجویان همیشگی بازار نیز از شرایط بهره‌برداری می‌کنند.
بلاتکلیفی بازار باعث شده تا با شروع سال جدید هم شرایط اقتصادی مردم تغییر نکند و آنها همچنان برای تامین خوراک روزانه خود با با یک شهر و هزار نرخ روبه‌رو شده و با گرانی‌ها سر و کله بزنند.
در روزهای اخیر قیمت برنج به کیلویی 11 هزار و 500 تومان رسید همچنین حبوبات با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو شد اما متولیان تنظیم بازار با اعلام اینکه هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و این دلالان هستند که بازار را آشفته می‌کنند، به این موضوع خاتمه دادند.
این در حالی است که در بازار میوه و تره‌بار نیز گرانفروشی‌ها ادامه دارد و هنوز نحوه برخورد با گرانفروشان به جایی نرسیده است که آنها دست از سودجویی بردارند. حتی شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که با وجود نظارت‌ها در خصوص جلوگیری از واردات میوه‌های قاچاق، برخی مغازه‌داران نه‌تنها میوه‌های داخل کشور را با اختلاف چند برابری نسبت به باغ‌های محل عرضه‌شان به فروش می‌رسانند بلکه میوه‌های خارجی قاچاق را نیز با قیمت‌های نجومی عرضه می‌کنند.
بازار گوشت و مرغ و ماهی نیز بی‌نصیب از گرانی نبوده و اگرچه قیمت گوشت نسبت به اواخر سال گذشته اندکی کاهش داشته است اما همچنان بازار این محصولات نیز با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.
این روزها دیگر نیازی به ارائه آمار برای اثبات گرانی‌ها نیست و این افزایش قیمت‌ها کاملا برای همه مصرف‌کنندگان که هر روز اجناس را با قیمت‌های بالاتری خریداری می‌کنند، ملموس شده است اما بانک مرکزی نیز گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به سوم اردیبهشت‌ماه جاری را منتشر کرد که بر‌اساس آن قیمت شش گروه کالایی (حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، مرغ و قند و شکر) افزایش و نرخ دو گروه کالایی (برنج و روغن نباتی) نسبت به هفته قبلش کاهش یافته است. همچنین نرخ سه گروه کالایی (لبنیات، تخم مرغ و چای) ثابت مانده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار