طولانی بودن زمان تجزیه پلاستیک و آسیب‌ زیست‌محیطی ناشی از آن، انجام کشت‎های زیرپلاستیکی در استان همدان را به یک تهدید تبدیل کرده است.
کد خبر: ۲۲۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵ 03 May 2016
طولانی بودن زمان تجزیه پلاستیک و آسیب‌ زیست‌محیطی ناشی از آن، انجام کشت‎های زیرپلاستیکی در استان همدان را به یک تهدید تبدیل کرده است.

به گزارش فارس، کشت‌های زیر پلاستیکی چند سالی در استان همدان در حال انجام و در برخی از شهرستان‌های استان همدان مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

کشت زیر پلاستیکی نوعی از کشت است که با استفاده از پلاستیک‌های پهن و با ضخامت برای تولید محصولاتی مانند هندوانه، خیار، گوجه‌فرنگی و ... انجام می‌شود و سود زیادی نیز برای کشاورز دارد.

از مزایای کشت زیر پلاستیکی می‌توان به‌ صرفه‌جویی در میزان مصرف آب، بالا بردن راندمان آبیاری، جوانه‌زنی سریع و رشد سریع محصول و کنترل علف‌های هرز اشاره کرد اما به جرأت می‌توان گفت معایب کشت‌های زیر پلاستیکی بیشتر است.

کشت زیر پلاستیکی معایبی مانند کشت محصولی غیر ضروری به‌ جای محصولات استراتژیک، استفاده از سموم و کود، استفاده از پلاستیک در کشت و جمع‌آوری نکردن آن بعد از برداشت، آلوده شدن زمین‌های مجاور به پلاستیک‌های زمین کشت‌ شده، مزاحمت پلاستیک‌ها برای دستگاه‌های کشت و برداشت، طولانی بودن زمان تجزیه پلاستیک و آسیب‌های زیست‌محیطی اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی رزن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اینکه کشت‌های زیر پلاستیکی شکل ظاهری مزارع و بافت شهری و روستایی را خوشایند نمی‌کند، اظهار کرد: کشت زیر پلاستیکی از اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه آغاز می‌شود.

مرتضی شعبانی با بیان اینکه تجزیه پلاستیک چند صد سال به طول می‌انجامد، ادامه داد: پلاستیک‌های باقی‌ مانده از کشت زیر پلاستیکی در کشت بعد و در دستگاه‌های عمیق کار اختلال ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشت‌های زیر پلاستیکی مزیت‌هایی مانند کاهش تعریق و تعرق، استفاده بهینه از آب، جلوگیری از رشد علف هرز، حفظ رطوبت بالا را نیز دارد، افزود: این نوع کشت باعث می‌شود کشاورزان کشت‌های خود را پیش از ایجاد شرایط مساعد و زودتر از موعد آغاز کنند تا سود بیشتری حاصل شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن با اشاره به اینکه به علت عدم جمع‌آوری پلاستیک‌ها اثرات سوء در محیط‌ زیست ایجاد می‌شود، بیان کرد: نمی‌توان به خاطر چند مزیت محیط‌ زیست را نادیده گرفت.


وی با اشاره به اینکه میزان کشت‌های زیر پلاستیکی در رزن بالا است به طوری که در سال زراعی گذشته محصول هندوانه به‌ صورت کشت زیر پلاستیکی انجام شد، افزود: در راستای کنترل کشت‌های زیر پلاستیکی نتوانستیم اقدامی کنیم چراکه اهرمی وجود نداشت.

شعبانی با بیان اینکه 85 تا 90 درصد از این کشاورزانی که کشت زیر پلاستیکی انجام می‌دهند نیز اجاره‌کار و غیر بومی هستند، ادامه داد: کشاورزان اجاره‎کار زمین را اجاره کرده و پس از برداشت در صورت سود یا زیان کردن زمین را به همان حالت رها کرده و می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه باید طرحی و قانونی وجود داشته باشد تا کشاورز تضمینی دهد که پایان برداشت پلاستیک‌ها را جمع می‌کند، اظهار کرد: اکثر کشاورزان اجاره از شهرستان فامنین به رزن می‌آیند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن بیان کرد: اگر اهرمی وجود داشته باشد می‌توان از کشاورزان تعهد گرفت که اگر بعد از کشت، پلاستیک‌ها را جمع نکنند به مراجع قضایی ارجاع می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اسدآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در شهرستان خیار و گوجه‌ فرنگی به‌ صورت زیر پلاستیکی کشت می‌شود، اظهار کرد: میزان کشت زیر پلاستیکی در اسدآباد زیاد نیست اما باید از بیشتر شدن آن نیز جلوگیری کرد.

فریدون اسکندری با بیان اینکه کشت خیار در شهرستان اسدآباد به‌صورت زیرپلاستیکی به علت قیمت مناسب انجام می‌شود، ادامه داد: کشت زیر پلاستیکی صرفه اقتصادی برای کشاورز دارد.

وی با بیان اینکه هیچ اهرمی برای برخورد با این‌ گونه کشاورزان نداریم، اظهار کرد: این در حالی است که جهاد کشاورزی برای جلوگیری از انجام کشت زیر پلاستیکی می‌تواند نسبت به عدم ارائه کود به این کشاورزان اقدام کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی شهرستان اسدآباد ادامه داد: کشت‌های زیر پلاستیکی بر اساس وضعیت اقتصادی بازار انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان همدان در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، آب و پسماند را از اولویت‌های بحران‌های زیست‌محیطی در استان همدان دانست و اظهار کرد: هشت سال کارگروه مدیریت پسماند استان تعطیل بود.


محمدرضا محمدی با بیان اینکه وضعیت استان همدان نسبت به 10 سال پیش خود از نظر سیما و منظر عمومی به‌ خصوص در نواحی بیرون شهرها و حریم جاده‌ها  فاجعه‌بار است درحالی‌ که محور توسعه استان همدان گردشگری است، ادامه داد: ایجاد این وضعیت فاجعه‌بار ناشی از غفلت عمومی بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون کارگروه مدیریت پسماند استان فعال‌ شده است، افزود: در شهرستان‌های رزن و نهاوند پیک بحران برای استفاده از پوشش‌های پلاستیکی در جالیزها برای کشت خیار و محصولات مشابه وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست استان همدان افزود: البته مبانی کارکشته‌ای زیر پلاستیکی را رد نمی‌کنیم چراکه استان سردسیر است و این نوع کشت کارکرد حفاظت از سرما و حفاظت از رطوبت را دارد.

وی بیان کرد: مبانی کار قابل‌ قبول است و در فعالیت‌های کشاورزی یک شیوه جا افتاده است اما معضلی مانند باقی ماندن نوعی از پسماند کشاورزی در قالب پوشش‌های  پلاستیک بعد از برداشت محصول در اراضی کشاورزی وجود دارد.

محمدی ادامه داد: در جلسه اول که در خصوص باقی ماندن پسماند کشاورزی برگزار شد، جهاد کشاورزی مطرح کرد رسیدگی به این موضوع مستلزم مقدمه‌ای است که باید فراهم شود.

وی افزود: در جلسات بعدی مصوباتی انجام شد که باید آن‌ها را به همه شهرستان‌هایی که کشت‌های زیر پلاستیکی انجام می‌شود، تعمیم داد.

محمدی در نهاوند، بخشی از اراضی تویسرکان، فامنین، همدان و کبودراهنگ کشت‌های زیر پلاستیکی انجام می‌شود، افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد مقرر شد جهاد کشاورزی مالکان اراضی اصلی کشاورزی که دارای مساحت زیاد هستند، را شناسایی کرده و در دادگاه شکایت کند.

وی ادامه داد: در کارگروه مکلف شدیم کارهای آموزشی برای کشاورزان انجام دهیم و جهاد کشاورزی نیز مکلف شد تمهیداتی برای جمع‌آوری پسماندهای در اراضی فعالی در رزن را پیگیری کند.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه این موضوع در دیگر شهرستان‌های استان نیز باید پیگیری شود، اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید کلاس آموزشی برای روستاییان و کشاورزان برگزار کند.

وی افزود: مالکان زمین‌های کشاورزی در قراردادهایی که با کشاورزان عقد می‌کنند حتماً باید قید کنند که یکی از مسئولیت‌های کشاورزان پاکسازی و تحویل زمین مانند روز اول است.

محمدی با اشاره به اینکه مالکان زمین‌های کشاورزی مسئولیت حقوقی در قبال محیط‌ زیست دارد، افزود: در صورتی‌ که زمین کشاورزی به کشاورزی اجاره داده شود و کشاورز پس از برداشت محصول اقدام به جمع‌آوری پلاستیک‌ها نکند، شکایت از مالک زمین کشاورزی انجام می‌شود.

وی در ادامه به انواع پسماند عادی، صنعتی، عفونی، کشاورزی و ویژه اشاره کرد و افزود: پسماند کشاورزی از اولویت‌های مدیریت پسماند در استان همدان است.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید در جلسه آینده مدیریت پسماند استان، در رابطه با کاهش تولید پسماند کشاورزی گزارش دهد، تأکید کرد: در چرخه پسماند نخستین اقدام، موضوع کاهش پسماند است و سپس به بازیافت و پردازش پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسائل پسماند در هر شهرستان متفاوت است، ادامه داد: پیک مسئله کشت زیر پلاستیکی در شهرستان رزن و نهاوند بوده و در فامنین، همدان و اسدآباد نیز وجود دارد اما میزان این نوع کشت کم است.

 با توجه به وضعیت کنونی منابع آب‌ی، کشت‌های زیر پلاستیکی تا حدی می‌تواند برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب به مانند یک مُسکن عمل کنند اما باید دقت کرد سایر مسائل دیگر مانند مسائل زیست‌محیطی به بهانه کم آب‎بر بودن این نوع کشت، مغفول واقع نشود!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار