کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان گفت: نیمی از لوازم آرایشی ـ بهداشتی قاچاق، تقلبی هستند.
کد خبر: ۲۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴ 14 April 2015
کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان گفت: نیمی از لوازم آرایشی ـ بهداشتی قاچاق، تقلبی هستند.

به گزارش فارس ؛ آزاده آذرپیرا در جمع والدین دانش‌آموزان با اشاره به افزایش بی‌رویه لوازم آرایشی در جامعه، مصرف مواد آرایشی در ایران را نگران‌کننده دانست و اظهار کرد: سن مصرف این مواد در کشور به زیر 15 سال رسیده است.

وی گفت: این در حالی است که در کشورهای غربی زنان بالای 50 سال آن هم برای پوشاندن چین و چروک صورت از مواد آرایشی استفاده می‌کنند.

کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه مصرف زیاد مواد آرایشی برای فرهنگ و اقتصاد کشور به شدت مخرب است افزود: ایران بعد از عربستان دومین کشور مصرف‌کننده مواد آرایشی در خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه زنان ایران پنج برابر زنان خاورمیانه مواد آرایشی مصرف می‌کنند، بیان کرد: نیمی از مواد آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و به صورت قاچاق از طریق مبادی غیر قانونی و بدون نظارت وارد کشور می‌شود.

آذرپیرا با بیان اینکه نیمی از این مواد قاچاق تقلبی بوده که اثرات سوء دارد، خواستار توجه به این مهم شد.

وی حوزه بهداشت و سلامت را یکی از حوزه‌های در معرض خطر از سوی مواد خوراکی،‌ آشامیدنی،‌ آرایشی و بهداشتی غیر استاندارد و قاچاق خواند.

کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان مصرف مواد قاچاق و تقلبی را باعث ایجاد آسیب‌ اقتصادی بر پیکره کشور و آسیب‌های جسمی و روحی بر افراد دانست.

وی بیان کرد: محصولات قاچاق بدون اخذ مجوز و در شرایط نامناسب وارد کشور می‌شوند به همین دلیل اطلاعی از مواد اولیه،‌ شرایط تولید و نگهداری، نحوه حمل و نقل و نوع رنگ مصرفی در این مواد نداریم.

آذرپیرا با بیان اینکه بسیاری از رنگ‌های به کار رفته در بعضی از این مواد بسیار حساسیت‌زا و مضر است، خواستار توجه به این مهم شد.

وی با بیان اینکه در مقابل محصولات قاچاق و تقبلی یک سری محصولات و کالاهای سلامت‌محور وجود دارد افزود: این کالاها گستره‌ای از مواد خوراکی،‌ آشامیدنی،‌ آرایشی بهداشتی،‌ مکمل غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی است.

کارشناس ارشد نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی مرکز بهداشت استان همدان به برچسب کنترل و اصالت و سلامت کالای وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این طرح زیر نظر سازمان غذا و داروی کشور با موفقیت انجام شد.

وی افزود: با این طرح، دیگر طرح شبنم و برچسب فارسی‌نویس بر روی محصولات مورد قبول سازمان نیست و به جز معدودی از کالاهای طرح شبنم‌دار بقیه قابل جمع کردن است.

آذرپیرا با بیان اینکه علامت استاندارد روی محصولات خوراکی و آرایشی بهداشتی به تنهایی کافی نیست خاطرنشان کرد: این محصولات حتماً باید دارای پروانه ساخت و نشان سیب سبز یا همان برچسب اصالت کالا باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار