میزان صادرات از استان همدان در سال ۹۴ به نسبت سال‌های گذشته کاهش محسوسی داشته و این موضوع ازاین‌جهت حائز اهمیت است که در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، بر صادرات غیرنفتی تأکید شده و همدان با توجه به پتانسیلی که در کشاورزی دارد باید سهم بالایی در این زمینه داشته باشد.
کد خبر: ۲۲۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹ 01 May 2016
 هدف‌گذاری صادراتی همدان در حالی یک میلیارد دلار عنوان‌شده که صادرات این استان از ۱۷۵ میلیون دلار در سال ۹۳ به ۱۲۹ میلیون دلار در سال ۹۴ کاهش یافت تا تنها یک‌دهم برنامه‌ها محقق شود.

 بارها عنوان‌شده که توسعه صادرات غیرنفتی باهدف کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت در دستور کار بخش دولتی و خصوصی کشور قرارگرفته و به همین دلیل تلاش شده تا با کاهش موانع صادراتی امکان افزایش صادرات غیرنفتی را با توجه به ظرفیت استان‌ها مهیا کنند.

بر اساس بررسی‌ها میزان صادرات از استان همدان در سال ۹۴ به نسبت سال‌های گذشته کاهش محسوسی داشته و این موضوع ازاین‌جهت حائز اهمیت است که در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، بر صادرات غیرنفتی تأکید شده و همدان با توجه به پتانسیلی که در کشاورزی دارد باید سهم بالایی در این زمینه داشته باشد.

از طرفی نیز وجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی و وجود واحدهای تولیدی در استان همدان نشان از ظرفیت تولید کالا و محصولات در این استان دارد که این ظرفیت تولیدی بی‌شک می‌تواند زمینه خوبی برای صادرات محصولات به دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه باشد.

همدان قطب تولید سیب‌زمینی است

وجود محصولات کشاورزی منحصربه‌فرد در این استان نیز از دیگر پتانسیل‌های صادراتی بوده چراکه همدان قطب تولید سیب‌زمینی است و برای صادرات این محصول به دیگر کشورها باید برنامه‌ریزی دقیق و بسترسازی مناسب صورت گیرد.

گذشته از این موارد آنچه بیانش ضروری به نظر می‌رسد اینکه برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها برای توسعه صادرات در استان همدان موفق نیست چراکه در مروری بر اخبار منتشرشده پیرامون انتظارات از استان همدان به خبرهایی برمی‌خوریم که جای تأمل دارد!

مهرماه سال ۹۳ استاندار همدان در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان همدان با انتقاد شدید از وضعیت نامطلوب صادرات استان همدان افق تعیین‌شده برای صادرات استان در پایان همان سال را صادراتی حدود ۷۰۰ میلیون دلار عنوان کرده که هم‌اکنون و پس از گذشت بیش از یک و نیم سال از زمان تشکیل آن جلسه هنوز صادرات استان همدان به یک‌چهارم هدف تعیین‌شده سال ۹۳ نیز نرسیده است.

برای توسعه صادرات غیرنفتی آبروی خود را گذاشته‌ام

استاندار همدان در همان نشست با تأکید بر اینکه بیشترین احساس مسئولیت در توسعه اقتصادی، تولید و حل مشکلات بیکاری استان رادارم و حل این مشکل را از طریق تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری می‌بینم، گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی آبروی خود را گذاشته‌ام و مردم نیز از ما انتظار دارند تا به وعده‌های خود عمل کنیم.

در همین خصوص مدیرکل گمرک استان همدان در گفتگو با مهر و ارائه وضعیتی از صادرات استان همدان در سال گذشته، از صادرات یک‌میلیون و ۴۳ هزار و ۳۰۰ تن کالا از گمرک این استان در سال ۹۴ خبر داد و عنوان کرد: ارزش دلاری این میزان کالای صادرشده به ۱۲۹ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۵۸۸ دلار می‌رسد.

جمال خشوعی از کاهش ۷ درصدی صادرات گمرک استان همدان نسبت به سال ۹۳ خبر داد و عنوان کرد: باوجوداینکه در سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی تعداد اظهارنامه‌ها روبرو بودیم، صادرات کالا از گمرک این استان با کاهش ۷ درصدی مواجه بوده است.

وی عمده‌ترین کالاهای صادراتی را سیمان، کشمش، سیب‌زمینی، کربنات کلسیم، انواع سفال و وازلین غیر دارویی اعلام کرد و افزود: کالاها به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، چین صادر می‌شود.

صادرات استان همدان به لحاظ ارزش دلاری کاهش داشته است

خشوعی بابیان اینکه این میزان کالای صادرشده ازنظر وزنی ۴۵ درصد افزایش و به لحاظ ارزش دلاری ۴ درصد کاهش داشته است، افزود: این در حالی است که با افزایش ۹۱ درصدی تعداد اظهارنامه در سال گذشته مواجه بوده‌ایم.

مدیرکل گمرک استان همدان عمده‌ترین کالاهای وارداتی استان همدان را کلاف آلومینیوم، چرم مصنوعی، مقاومت متغیر، نخ نایلونی تایر، مواد اولیه رنگ، یراق‌آلات کیف و کفش، پلیمر، تبلت، ماشین‌آلات بافندگی ذکر و عنوان کرد: این کالاها از کشورهای چین، ترکیه، سوئد، امارات، هند، ایتالیا، هلند، فرانسه، اسپانیا، تایوان، تایلند، بلژیک و آلمان وارد استان همدان می‌شوند.

خشوعی صادرات بخش صنعت در سال گذشته را ۷۳ میلیون و ۹۷ هزار دلار و به وزن ۹۰۵ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: این بخش ۵۶ درصد از ارزش صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: سیمان به‌عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی با ۳۸.۲ میلیون دلار، حدود ۲۹.۲ درصد از صادرات را از آن خودکرده است.

جمال خشوعی بابیان اینکه سامانه جامع امور گمرکی در همدان اجرایی شده است، گفت: پنجره واحد گمرکی در همدان مستقرشده است.

خشوعی بابیان اینکه بانک ملی در گمرک شعبه دارد و این کار در کاهش زمان ترخیص کالا تأثیر گذاشته است، گفت: صادرکنندگانی که از سایر گمرک‌ها صادرات کالا را انجام می‌دهند، ذهنیت بد پیشین رادارند، اما سامانه جامع گمرکی درصدی از مسائل گذشته را حل کرده است.

پایان سال ۹۴ یک میلیارد دلار کالا از همدان صادر می‌‌شود!

اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود و رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز مردادماه گذشته عنوان کرده بود که پایان سال ۹۴ یک میلیارد دلار کالا از همدان صادر می‌‌شود!

علی‌اصغر زبردست در همین زمینه با اشاره به اینکه همدان قابلیت صادرات کالا به کشورهای مختلف را دارد، اظهار داشت: سال ۹۳ حدود ۱۷۵ میلیون دلار کالا از گمرک همدان به سایر کشورها صادرشده که البته میزان صادرات کالای تولید همدان از سایر گمرکات کشور بیشتر بوده است.

وی با تأکید بر توسعه اصولی و پایدار صادرات کالا از استان همدان افزود: چشم‌اندازی خوبی برای صادرات کالا از استان همدان پیش‌بینی‌شده که در صورت ادامه روند صعودی صادرات در طول سال شاهد صادرات یک میلیارد دلاری کالا از همدان به سایر کشورها خواهیم بود.

نگاهی به خبرهای منتشرشده در این زمینه سبب شد تا بار دیگر به سراغ مسئولان دست‌اندرکار در این زمینه برویم .

رئیس اتاق بازرگانی همدان در این خصوص در گفتگو با مهر بابیان اینکه حجم کارهایی که در گمرک همدان انجام می‌شود بالا بوده و ازنظر فنی، تجهیزات و کارشناسی مشکلی در این زمینه وجود ندارد، عنوان کرد: درگذشته ارتباط بین گمرک همدان و فعالان اقتصادی کاهش‌یافته بود ولی در حال حاضر این روند بهبودیافته است.

امیدواریم شاهد تقویت ارتباط بین گمرک و بخش خصوصی باشیم

علی‌اصغر زبردست بابیان اینکه امیدواریم شاهد تقویت ارتباط بین گمرک و بخش خصوصی باشیم، افزود: گمرک همدان باید در حوزه تسهیل امور صادرکنندگان فعال شود.

وی بابیان اینکه تقویت صادرات کالا از همدان نیازمند همراهی بخش دولتی و خصوصی است، افزود: گمرک همدان باید زیرساخت‌های صادرات انواع کالا را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات کالا از همدان کاهش‌یافته اما ظرفیت صادرات از همدان بالاست و باید اقدامات اساسی برای افزایش صادرات صورت گیرد، گفت: وضعیت گمرک همدان که در دهه ۷۰ تأسیس شد امروز بسیار بهتر شده و به لحاظ فنی، کارشناسی و مجوزها کارها خیلی خوب پیش می‌رود.

بخش قابل‌توجهی از کالاهای همدان از سایر گمرکات صادر می‌شود

زیردست با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از کالاهای استان همدان از سایر گمرکات کشور صادر می‌شود، افزود: باید تلاش کنیم کالاهای تولید همدان از گمرک استان به سایر کشورها صادر شود تا از طریق شاهد واقعی‌تر شدن آمار صادرات نیز باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان درباره شناسایی بازارهای جدید صادراتی برای کالاهای استان همدان نیز گفت: اقداماتی در این زمینه شکل‌گرفته که امیدواریم با همراهی بخش دولتی و خصوصی بتوان برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این زمینه را عملیاتی کرد.

وی گفت: تولیدات و کالاهای صادراتی استان همدان بیشتر کشاورزی بوده و کمتر کالای صنعتی صادراتی دارد و تولیدات کشاورزی باید به مقاصد نزدیک ارسال شود چراکه احتمال فسادپذیری در آن‌ها بالاست.

کاهش ۶ درصدی محصولات کشاورزی از همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به کاهش ۶ درصدی محصولات کشاورزی از همدان، از صادرات ۳۶ میلیون دلاری کالاهای کشاورزی از همدان خبر داد و بابیان اینکه سالانه پنج میلیون تن انواع محصول کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود، اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی همدان مازاد نیاز استان همدان بوده که باید برای صادرات آن به سایر کشورها گام‌های اساسی برداشت.

منصور رضوانی جلال با اشاره به اینکه برای صادرات محصولات کشاورزی استان همدان به کشورهای اروپایی باید استانداردهای جهانی را در تولید محصولات رعایت کرد، گفت: کشاورزان باید در تولیدات خود مقوله‌های علمی را رعایت کنند تا بتوان در بازارهای جهانی رقابت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی واصلی بخش کشاورزی همدان صنایع تبدیلی است تا محصولات این بخش فرآوری شده و سپس صادر شوند که در این صورت شاهد ایجاد ارزش‌افزوده برای استان همدان خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: کشمش و سیب‌زمینی مهم‌ترین کالای صادراتی این بخش هستند.

با این تفاسیر درحالی‌که صادرات همدان روزهای خوشی را نمی‌گذراند، فعالان اقتصادی و تاجران امیدوارند تا با عملی شدن برجام، صادرات وضعیت بهتری پیدا کند، اما تا تحقق برجام و تأثیر گذاشتن بر صادرات، درآمدزایی همدانی‌ها از این رهگذر همچنان در دوران نقاهت خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار