تالاب آق‌گل دارای آب است اما تالاب چم‌شور هنوز آبگیری نشده و خشک است.
کد خبر: ۲۱۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 27 April 2016
معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان از احیای تالاب آق‌گل خبر داد و گفت: تالاب‌های دائمی از جمله تالاب شیرین‌سو و پیرسلمان استان همدان نسبت به سال گذشته از نظر حجم آب و مساحت محدوده آبی وضعیت بهتری پیدا کرده است.

"عادل عربی" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: با توجه به اینکه سدهای استان را هم می‌توان به عنوان تالاب حساب کرد، این تالاب‌ها نیز از وضعیت خوبی برخوردارند به‌طویکه بیشتر سدهای استان در سال‌جاری سرریز داشته‌اند.

وی با اشاره به وضعیت تالاب‌های فصلی استان نیز تصریح کرد: تالاب آق‌گل دارای آب است اما تالاب چم‌شور هنوز آبگیری نشده و خشک است.

وی عنوان کرد: براساس تعریف کنوانسیون رامسر مناطق آبگیری که عمق آن از 6 متر تجاوز نکند، تالاب‌ نامیده می‌شود اما این بدان معنا نیست که در هر بخشی آب جمع شود، می‌توان گفت تالاب احیا شده است.

عربی خاطرنشان کرد: در تالاب آق‌گل نیز مساحت حوزه آبی زیاد نشده و در سطح 100 هکتاری آب دارد که می‌توان گفت تاحدودی احیا شده است.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه 51 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی در تالاب‌های استان مشاهده شده است، گفت: از سال 88 به بعد این تعداد نوسان داشته و گونه جدیدی در تالاب‌ها مشاهده نشده است.

وی حواصیل خاکستری، فلامینگو، اگرت،چوب پا، انواع مرغابی، پرستوی دریایی و غاز را از جمله پرندگان مهاجر تالاب‌های استان دانست.

عربی بیان کرد: سال گذشته به علت اینکه بارندگی‌ها بیشتر بود و از طرفی هم سرمای شدیدی وجود نداشت و تالاب‌ها دچار یخ‌زدگی نشدند، تعداد پرندگان مهاجر به‌ویژه در تالاب شیرین‌سو و آق‌گل نسبت به سال 93 بیشتر بود و امسال نیز تعداد و جمعیت گونه‌های پرنده تالاب شیرین‌سو به مراتب بیشتر از سال گذشته مشاهده شده است.

وی با اشاره به سرشماری گونه‌های مهاجر تالاب‌های استان، تصریح کرد: هر ساله همزمان با کل دنیا در دی‌ماه سرشماری گونه‌های مهاجر تالاب‌ها صورت می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار