حدود 70 درصد از محصولات چوبی خانگی ایران در قم تولید می‌شود و لوازم خانگی چوبی قم بسیار باکیفیت و برجسته است. بسیاری از مردم قم محصولات شهر خود را به نام تولید شهر تهران با قیمت گزافی از پایتخت تهیه می‌کنند و به آن افتخار می‌کنند.
کد خبر: ۲۱۸۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۱ 25 April 2016
به گزارش تابناک قم، آیا وجود 4 هزار واحد تولیدی و با توان اشتغال‌زایی برای بیش از ۲۰ هزار نفر نمی‌تواند دلیل محکمی برای سهم تاثیرگذار و مهم صنایع چوب استان در اقتصاد قم باشد؟ آیا این ظرفیت نمی‌تواند دلیل مهمی برای دیده شدن و قطب بودن قم در عرصه صنایع چوبی کشور باشد؟

حالا این محور بزرگ صنایع چوبی زمین گیر و رو به خاموشی است. غم انگیزتر آن است که هنر صنعت چوب قم با ظرافت و ریزه کاری‌هایی که دارد مورد سوء استفاده برخی تاجران و دلالان شهرهای دیگر قرار گرفته و هنر قم را به نام شهر خود به مشتریان بی‌خبر می‌فروشند.

برای جویاشدن از حال و هوای صنایع هنر دستی چوب استان، نشستن پای صحبت‌های «علی اصغر فتحی» یکی از پیشکسوتان و پیشروهای استان که در صنایع متنوع چوبی دستی برآتش دارد خالی از لطف نیست.

این کارآفرین مصنوعات چوبی با بیان این‌که اجرای اصل 44 قانون اساسی در دستگاه‌های دولتی معطل مانده است، گفت: برخی از ارگان‌های دولتی همکاری مناسبی با نخبگان و کارآفرینان استان ندارند.

فتحی با تأکید بر این‌که برای احیای نیازهای اجتماعی هنرمندان و فعالان بخش صنایع دستی «انجمن هنرمندان منبت کار» را در سال 86  تاسیس کرده است، گفت: صنایع دستی قم آنقدر قوی و توانمند است که می‌تواند یکی از صادرکنندگان برتر صنایع دستی در جهان باشد.

وی با بیان این‌که تسلط حرفه‌ای به نقاشی و خطاطی روی چوب و سنگ دارد، گفت: معرق چوب، مشبک، خراطی، منبت، نجاری و رنگ‌کاری چوب از جمله فعالیت‌هایی است که در حد استادکاری انجام می‌دهم.

محقق نشدن بودجه صنایع دستی مصوب سفر مقام معظم رهبری به قم

این کارآفرین برگزیده استان قم از طرح فقرزدایی با رویکرد آموزش و ایجاد اشتغال برای اقشار کم درآمد استان خبر داد و گفت: برای این منظور با تشکیل شرکت تعاونی فراگیر ملی درصدد ترویج و توسعه صنایع دستی قم و ایجاد درآمدهای سالم برای اقشار کم درآمد هستیم.

فتحی با اشاره به این‌که این شرکت به عنوان نخستین شرکت فراگیر ملی فعالیت می‌کند ، ادامه داد: این شرکت 450 عضو در حوزه‌های تخصصی صنایع دستی دارد.

رئیس هیأت مدیره شرکت تعاونی فراگیر ملی صنایع دستی با اعلام این مطلب که در سفر مقام معظم رهبری مبلغ 30 میلیارد تومان برای توسعه صنایع دستی تصویب شده است، گفت: متاسفانه با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر رشد و توسعه صنایع دستی در قم این مبلغ هیچ گاه به صنایع دستی قم تزریق نشد و بسیاری از طرح‌های در دست اقدام معطل مانده است.

وی با بیان این‌که حدود 110 رشته صنایع دستی در قم ثبت شده است، افزود: از این تعداد حدود 70 رشته فعال است و چرخه اقتصادی دارد.

دولت بخش خصوصی را همراهی کند

این کارآفرین مصنوعات چوبی در قم با تأکید بر این‌که برخی از بخش‌های دولتی توانایی هزینه‌کرد مفید بودجه‌های اختصاصی را ندارند گفت: در عین حال این دستگاه‌ها اجازه خودنمایی و فعالیت به بخش خصوصی نمی‌دهند و آنها را رقیب خود تلقی می‌کنند.

فتحی با طرح این مطلب که بسیاری از کارآفرینان چشم‌داشتی به بودجه‌های دولتی ندارند اظهار كرد: متاسفانه با این‌که ما هیچ درخواست مالی از مسئولان مربوطه نداریم اما آنها با دخالت‌های بی‌مورد کارها و طرح‌های ما را زمین گیر می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که آموزش و ایجاد اشتغال وظیفه اصلی بخش‌های دولتی است گفت: خوشبختانه در راستای فقر زدایی و ایجاد انگیزه بیش از 250 نفر از زندانیان را آموزش داده و شرایط برگشت به زندگی مفید را در آنها ایجاد کردم.

این کارآفرین مصنوعات چوبی در قم در ادامه به شدت عملکرد برخی از افراد در سازمان امور زندان‌ها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه با وجود این‌که بابت آموزش صنایع دستی به زندانیان ریالی دریافت نکردیم. اما رفتار و عملکرد برخی افراد در این سازمان باعث شد که چرخه آموزش و ایجاد اشتغال مفید در صنایع دستی متوقف شود.

تولید 70 درصد صنایع چوبی کشور در قم

عضو هیأت مدیره شبکه ملی هنرمندان از صادرات محصولات خود به برخی از کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: حدود 70 درصد از محصولات چوبی خانگی ایران در قم تولید می‌شود و لوازم خانگی چوبی قم بسیار باکیفیت و برجسته است.

این کارآفرین مصنوعات چوبی با ابراز تاسف از این موضوع که در بازارهای بزرگ تهران بسیاری از فروشندگان هویت بومی محصولات قم را پنهان می‌کنند، گفت: بسیاری از مردم قم محصولات شهر خود را به نام تولید شهر تهران با قیمت گزافی از پایتخت تهیه می‌کنند و به آن افتخار می‌کنند.

فتحی از پیشنهاد خود برای تشکیل شهرک بزرگ و بین المللی صنایع دستی قم خبر داد و گفت: با وجود پیشنهادی که بابت تشکیل این شهرک داده‌ایم و می‌توانیم هزینه ایجاد شهرک را از جیب بخش خصوصی تامین کنیم و قم را به شهری جذاب در حوزه گردشگری فراملی بدل كنیم اما مسئولان استان با واگذاری زمین این شهرک در یکی از ورودی‌های استان مخالفت می‌کنند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار