پروفسور کردوانی در اصفهان:
تابناک: سال ها زمین های شرق اصفهان با کود ازت و فسفر برای کشت آبیاری می شده است، قطعاً الان گرد و خاکی که از این خاک بلند می شود فسفر دارد که سرطان زاست.
کد خبر: ۲۱۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶ 24 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، پرویز کردوانی امروز (یکشنبه) در همایش ریزگردها و آلاینده های اصفهان، اظهار کرد: معتقدم احیای دریاچه ارومیه ممکن نیست؛ اگرچه برخی از نمایندگان ارومیه این حرف را قبول ندارند و می گویند "تو به سراغ کویرت برو، چکار به آب داری"! اما همه بدانند من تا جایی که توانسته ام تمام طرح های بزرگ مملکتی که ضد محیط زیست بوده را متوقف کرده ام.

وی با بیان اینکه اگر وزارت نیرو به 90 درصد چاه های رفسنجان بدون نظارت به ادامه بهره برداری از آب های زیرزمینی، مجوز دهد باغات پسته رفسنجان نابود می شود، افزود: برخی در این کشور طرح های تخیلی ارایه می کنند مانند پمپاژ آب از خلیج فارس، این طرح یک بار پیش از انقلاب ارایه شد ولی توسط اساتید محیط زیستی رد شد. پس از انقلاب نیز در دولت های متعدد بحث اتصال خلیج فارس به مازندران مطرح شد که باز هم با دلایل علمی آنها را رد کردیم.

چرا دولت ها به کارشناسان گوش نمی دهند؟

پدر علم کویر شناسی ایران با تأکید بر اینکه سه طرح برای تغییر آب و هوا در ایران ارایه شده اما هر سه با سه دلیل قوی علمی رد شده است، گفت: چرا دولت ها نمی خواهند به حرف های کارشناسان گوش دهند؟ چرا آنها به دنبال تغییر مداوم آب و هوا هستند؟ ای کسانی که در دولت ها می نشینید و تصمیم می گیرید، از همین کویر مرکزی ایران می شود هزاران استفاده کرد. در پتروشیمی می توان از کویر کمک گرفت. چطور برخی که خود را جغرافیدان می دانند اما از نظر من جغرافی خوانی بیش نیستند بحث تغییرات آب و هوایی ارایه می کنند؟

کردوانی با تأکید دوباره بر اینکه امکان ندارد دریاچه ارومیه احیا شود، اضافه کرد: مگر می شود در اطراف دریاچه ای که 88 هزار و 900 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد از احیا صحبت کرد؟ شما فکر نمی کنید که آب های زیرزمینی اطراف دریاچه پایین رفته و هرچه آب در دریاچه بریزید برای تعادل بخشی آب زیرزمینی در دریاچه باقی نمی ماند؟ روزگاری این دریاچه 32 میلیارد مترمکعب آب داشته است اما امروز دو میلیارد مترمکعب آب دارد چطور گاهی صحبت از احیای دریاچه ارومیه به میان می آید؟

 وی تصریح کرد: خود انسان ها CO2 وCH4  تولید کردیم و به موجب آن یخ ها را ذوب، آب و خاک را آلوده، شهرها را گسترش و مزارع و جنگلها را نابود کردیم.

مسیر توسعه اصفهان اشتباه است

این کارشناس زیست محیطی به بحث ریزگردها اشاره کرد و گفت: ریزگردها قطری کمتر از دو هزارم میلیمتر دارند و از دو نوع کانی و ماده آلی هستند و از 10 سال پیش از غرب بغداد، مصر، صحرای آفریقا، اردن و عربستان به کشور آمدند و بعد از آن خود کشور ما نیز کانون ریزگردها شد و امروز اصفهان خود یک کانون ریزگرد کشور محسوب می شود.

کردوانی در خصوص سرطان زا بودن ریزگردها، افزود: سال ها زمین های شرق اصفهان با کود ازت و فسفر برای کشت آبیاری می شده است، قطعاً الان گرد و خاکی که از این خاک بلند می شود فسفر دارد که سرطان زاست. حتماً دشت شرق اصفهان که امروز خشک زاری بیش نیست تولید ریزگرد می کند و حتماً تالاب گاوخونی به منبع ریزگرد تبدیل می شود.

وی تصریح کرد: شما مسیرهای توسعه اصفهان را اشتباه رفته اید و اگر امروز مشکل ریزگرد دارید خودتان این مشکل را ایجاد کردید. چگونه اصفهان را به سمت شرق توسعه داده اید و کارخانه های گچ و آهک را در این مناطق بنا کرده اید وقتی می دانید باد شرقی - غربی در تابستان به سمت شهر شما است؟

شهرداری ها و وزارت نیرو عامل نابودی منابع آب هستند

پدر علم کویر شناسی ایران به تثبیت چگونگی مقابله با ریزگردها اشاره و اظهار کرد: مالچ پاشی یک خیانت است، چرا که اولاً ماشین های مخصوص می خواهد و در ثانی باد داغ را بر منطقه غالب و موجودات زیرزمین را نابود می کند و از راه رفتن مردم اطراف جلوگیری می کند. چگونه با این همه مشکل، مجلس با افتخار اعلام می کند که 10 هزار تن مالچ برای خوزستان مصوب کرده است؟!

کردوانی اضافه کرد: من به عنوان یک کارشناس چگونه بگویم که اشتباه می کنید و در این مسیر هم اشتباه گام برداشته اید. استفاده از ریگ و ریگ پاشی نه تنها مشکلات مالچ را ندارد، بلکه هم می توانید از ریگ های رنگی استفاده و هم از کشته شدن موجودات زنده جلوگیری کنید. گاهی مدیران می خواهند لجبازی کنند.

وی گفت: برای ماسه های روان نیز می توان از مالچ رسی استفاده کرد اما هیچگاه چنین اتفاقی نمی افتد برای همین 85 درصد روستاهای یزد امروز خالی از سکنه است و در یزد هر ماه سه روستا خالی می شود.

وجود سدها هیچ عیبی ندارد

این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: شهرداری ها و وزارت نیرو عامل اصلی از بین رفتن آب ها هستند و تا زمانی که مدیری در این کشور گوش به حرف کارشناسان نمی دهد، همین اتفاق است که می بینید.

کردوانی خاطرنشان کرد: به نظر بنده در حال حاضر و در شرایط فعلی وجود سدها هیچ عیبی ندارد. اینکه مدام می گویند باید سدها خراب شود و افراطیون محیط زیستی ادعا می کنند که سد زاینده رود گاوخونی را خشک کرده، ادعای بی جایی است. گاوخونی را نه سد، بلکه مدیریت غلط نابود کرده است.این مطلب را ایسنا منتشر کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار