تابناک: برداشت های خارج از برنامه، سبب کمبود آب برای تکمیل آبیاری کشت کشاورزان شرق خواهد شد.
کد خبر: ۲۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶ 12 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان، مسئله تامین آب مورد نیاز برای کشت کشاورزان اصفهان به ویژه در منطقه شرق اصفهان یکی از دغدغه های همیشگی مسئولان استان و وزارت نیرو است.

البته وزارت نیرو در سال های گذشته کم لطفی های بسیاری را در حق کشاورزان اصفهانی روا داشت اما با این وجود جلساتی برای چگونگی تامین این نیاز اصفهان برگزار می شود.

طی همین جلسات تصمیماتی در خصوص تامین آب برای کشت پاییزه اصفهان به نهایی شدن و مرحله اجرا رسید که البته همین تصمیمات هم چندان بدون ایراد نبود. کشاورزان با جاری شدن دوباره آب به نحوه تعیین سهم کشاورزان از زاینده رود انتقاد داشتند و معتقد بودند که میزان آب اختصاص یافته به آنها نباید از محل سد زاینده رود محاسبه شود چراکه این آب تا رسیدن به زمین های کشاورزی شرق اصفهان با پرت روبرو می شود.

همچنین به گفته رئیس انجمن صنفی حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان برداشت هایی نیز در مسیری که قرار است این آب به مزرعه کشاورزان شرق اصفهان برسد صورت گرفته است.

از جمله این برداشت های، اختصاص 28 میلیون مترمکعب آب به جاری بودن در بستر رودخانه و 10 میلیون مترمکعب به برخوار به دلیل فشارهای نماینده این شهرستان بود که به قول محمدرضایی همین برداشت های خارج از برنامه، سبب کمبود آب برای تکمیل آبیاری کشت کشاورزان شرق خواهد شد.

این درحالی است که به گفته رئیس انجمن صنفی حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان مجموع آبی که در دوره آخر سهم کشاورزان برای تکمیل کشت پاییزه تعیین شده بود 180 میلیون مترمکعب بود. که با این احتساب حدود 40 میلیون مترمکعب از این 180 میلیون مترمکعب عملا به دست کشاورزان اصفهانی نمیرسد و همین امر قطعا سبب آسیب به برداشت کامل محصول کشاورزان در آینده خواهد شد و معیشت آنها را با اخلال روبرو خواهد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار