رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در طرح غربال‌گری 15 هزار نفر مستعد دیابت شناسایی شدند.
کد خبر: ۲۱۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶ 22 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، قاسم جان‌بابایی در سخنرانی پیش از خطبه این‌هفته نماز جمعه مرکز مازندران، اظهار کرد: دیابت یکی از مهم‌ترین علت مرگ و میر در دنیا است که باید کنترل، پیشگیری و مراقبت به‌صورت جدی در این زمینه توجه شود.

وی افزود: درصدد هستیم امسال از طریق مراکز بهداشتی و رسانه‌ها آگاهی مردم را نسبت به دیابت بیشتر کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: سال گذشته غربال‌گری دیابت در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در استان انجام شد که 5 هزار دیابتی شناسایی شدند که بیماری آنها تشخیص داده نشد.

جان‌بابایی ادامه داد: در طرح غربال‎گری 15 هزار نفر شناسایی شدند که مستعد دیابت هستند.اگر بیماری دیابت به‌درستی و به‌موقع تشخیص و شناسایی شود ممکن است سال‌های سال نیاز به مصرف دارو نداشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: امسال تمامی افراد بالای 30 سال در شهرهای استان در طرح غربال‌گری دیابت قرار می‌گیرند.

جان‌بابایی با اشاره به طرح پزشک خانواده در استان گفت: این طرح تنها در دو استان فارس و مازندران اجرا شد که مورد حمایت دولت است و ممکن است در اجرای این طرح انتقاداتی وجود داشته باشد که انتقادات غالباً به‌جاست اما فرصتی است که در استان به‌وجود آمد و باید از آن به‌درستی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر تمام دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی در استان توسط پزشک خانواده ویزیت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: 10 درصد جمعیت استان حاشیه‌نشین هستند که از دفترچه بیمه برخوردار نبودند و با اجرایی طرح پزشک خانواده این افراد می‌توانند هزینه‌های کمتری را برای درمان خود پرداخت کنند و پزشک خانواده بهتر از پزشکان متخصص و فوق‌تخصص می‌توانند مراقبت از بیماران داشته باشند چراکه آنها با ازدیاد بیمارانی که مواجه هستند نمی‌توانند به اندازه پزشک خانواده مراقبت لازم را داشته باشند.

جان‌بابایی با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی در کشور از هزینه‌ها بالایی برخوردار است و به‌همین دلیل دولت از سال قبل اقداماتی را برای کاهش هزینه‌ها انجام داد، گقت: سال گذشته در مازندران 18 مرکز کلینیک دندانپزشکی راه‌اندازی شد و 50 یونیت دندانپزشکی خریداری شد که ارائه این خدمات از مدارس استان آغاز شد.

وی در پایان گفت: برای بیماران قلبی و عروقی مرکزی در بیمارستان فاطمه‌زهرا (س) و بیماران سرطان مرکز جامع 100 تخت‌خوابی با تعرفه دولتی در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری راه‌اندازی شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار