کد خبر: ۲۱۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ 19 April 2016
تابناک گیلان - معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با توجه به قرار داشتن تالاب عینک در حوزه شهری و تحت مدیریت شهرداری پی گیری فعالیت طرحهای احیای آن باید توسط شهرداری رشت و سازمان اب منطقه ای با نظارت محیط زیست انجام شود .

سربازی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : در سالهای اخیر عواملی چون افزایش جمعیت ، ساخت و ساز نابجای شهری در حریم تالاب، رهاسازی مصالح و نوخاله های ساختمانی ، دفع زباله های شهری و فاضلاب صنعتی کارگاهها و کارخانجات اطراف ، رشد و انفجار جمعیتی گیاهان به دلیل پدیده پرغذایی و از همه مهمتر ورود گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی تالاب زیبای عینک را در معرض خطر جدی قرار داده است .

وی خاطرنشان کرد:بر اساس بررسی های کارشناسی احیاء و جلوگیری از روند تخریب تالاب عینک از طریق فراهم کردن خدمات شهری شامل سیستم جمع آوری پساب و جمع آوری و امحاء زباله جامد، هوادهی آب تالاب ، جمع آوری و حذف فیزیکی گیاهان آبزی ، بررسی قابلیت انجام مبارزات بیولوژیک و شیمیایی قابل انجام است.
وی با اشاره به گیاه غیربومی سنبل آبی بعنوان یکی از خطرات این تالاب متذکر شد : باید توجه داشت گونه های مهاجم گیاهی یا جانوری که عمدا یا سهوا و بدون انجام مطالعه اثرات زیست محیطی به منطقه ای آورده می شوند می توانند اسیب های جدی بر اکوسیستم ها ، تنوع زیستی آنها و اقتصاد تحمیل نمایند و حداقل پیامد این انتقال می تواند انقراض گونه های بومی باشد .
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت : هم اکنون نیز پروژه هایی جهت انجام مبارزه بیولوژیک و شیمیایی در دست بررسی است .
به گفته وی همچنین بر اساس مصوبات آخرین جلسه ای که در سازمان مدیریت برنامه ریزی استان مقرر شد تا برنامه اجرایی جهت پاکسازی تالاب عینک از این گیاه مهاجم توسط کمیته پژوهشی آبزی پروری تهیه و مورد بررسی قرار گیرد.
تالاب عینک به مساحت تقریبی 38 هکتار و به صورت نوار باریکی به طول دو هزار و 600 متر در غرب شهر رشت و به موازات و مجاورت محور مواصلاتی رشت فومن واقع شده است .
بارش های جوی و آبهای مازاد حاصل از کشاورزی اراضی شهر رشت و شهرستان های فومن و شفت که راه ورود به رودخانه ندارند از عوامل بوجود آورنده این تالاب طبیعی محسوب می شوند .
آبگیر عینک به وسیله دو معبر ماشین رو که هر کدام 143 متر طول دارند به سه قسمت مجزای شرقی میانی و غربی تقسیم می شود .
این آبگیرها به وسیله لوله سیمانی به هم متصل می شوند .
عمق آبگیرها متفاوت بوده بین 1.6 متر تا چهار متر متغیر است .
آبگیرهای موجود دارای عملکرد ذخیره سازی آب به منظور فعالیتهای کشاورزی بوده است ولی در طول چند ساله اخیر به دلیل ساخت و سازهای بی رویه و تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی این نقش کم رنگ تر شده است .
حاشیه ساحلی تالاب عینک و منظر بی نظیر و آرامش بخش آن از برترین نقاط قوت منطقه است .
ورود گیاه غیربومی سنبل آبی توسط عوامل انسانی جهت استفاده از برگ و تجارت بوته ها و گل یا زیباسازی منظر یکی از عوامل مهم تهدید کننده این تالاب است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار