با نزدیک شدن به آغاز کار مجلس دهم؛
از زمان پایان رأی‌گیری و مشخص شدن نتیجه انتخابات که با ورود هر 30 کاندیدای لیست امید در پایتخت به مجلس همراه شد، گمانه‌زنی برای ریاست بهارستان شروع شد، گمانه‌زنی‌هایی که با عدم ورود افرادی مانند حداد عادل، تنها حول دو گزینه بود، عارف و لاریجانی.
کد خبر: ۲۱۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ 18 April 2016
به گزارش تابناک قم، زمانی که کاظم جلالی و بهروز نعمتی به جای حضور در حوزه‌های انتخابی خود در شاهرود و اسدآباد به تهران و لیست امید نقل‌مکان کردند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان همان زمان تکلیف ریاست مجلس شورای اسلامی را نیز مشخص کردند.

قرار گرفتن دو نفر از نزدیکان علی لاریجانی در لیست امید در حوزه انتخابیه تهران که در مجلس نهم هم از نمایندگان شاخص بودند نشان از توافق نانوشته‌ای می‌داد که برای صحت آن باید تا خردادماه و زمان رأی‌گیری ریاست مجلس شورای اسلامی منتظر ماند.

رأی بالای عارف و وسوسه ریاست مجلس

به هر حال از زمان پایان رأی‌گیری و مشخص شدن نتیجه انتخابات که با ورود هر 30 کاندیدای لیست امید در پایتخت به مجلس همراه شد گمانه‌زنی برای ریاست بهارستان شروع شد، گمانه‌زنی‌هایی که با عدم ورود افرادی مانند حداد عادل، تنها حول دو گزینه بود، عارف و لاریجانی.

محمدرضا عارف که باید وی را دست راست رییس دولت اصلاحات دانست هرچند تا شروع رأی‌گیری صحبت از ریاست مجلس را زود می‌دانست اما رأی بالای وی، به همراه ورود تمامی لیست امید به بهارستان از حوزه انتخابیه تهران به‌اندازه کافی می‌تواند عارف را برای ریاست مجلس وسوسه کند.

در این میان مشاوران عارف نیز از حضور وی در بین نامزدهای ریاست مجلس خبر می‌دهند، به طوری که حسن رسولی مشاور وی و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دراین‌باره می‌گوید: با توجه به خط‌مشی دکتر عارف و بحث اخلاقی بعید می‌دانم ایشان بخواهند از کاندیداتوری ریاست مجلس انصراف دهند، زیرا به خواست مردم که خواهان تغییر هستند احترام خواهند گذاشت.

البته حمایت‌ها از عارف به اینجا ختم نمی‌شود به طوری که محمدعلی نجفی مشاور رییس‌جمهور عارف را گزینه بهتر می‌داند و می‌گوید: ریاست عارف در مجلس به نفع روحانی است.

علی صوفی رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران نیز از حضور عارف در کرسی ریاست مجلس حمایت می‌کند و حتی این موضوع را قطعی می‌داند.

وی دراین‌باره می‌گوید: توافق برای ریاست مجلس دهم بین سران اصلاحات، آقایان هاشمی، روحانی و رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته و توافق این بوده و هست که ریاست کرسی مجلس آینده از آن عارف باشد.

البته این ادعای صوفی با واکنش اسماعیل شجاعی، رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه همراه شد به طوری که وی دراین‌باره می‌گوید: در میان جلسات و هماهنگی‌های شده است هیچ‌کدام از مسئولان ائتلاف مشخص نکرده‌اند که رئیس مجلس آقای عارف باشد یا آقای لاریجانی! توافق اصلی ما (ائتلاف امید) این است که  از بیرون تعیین تکلیف نکنیم و نمایندگان ائتلاف امید که به مجلس راه‌یافته‌اند خودشان در رابطه با ریاست مجلس تصمیم بگیرند و انتخاب رئیس را بر عهده منتخبان مردم گذاشته‌ایم.

کفه ترازو به نفع لاریجانی است

علی لاریجانی در حالی برای اول شدن و ریاست مجلس دهم خود را آماده می‌کند که برای اولین بار در 9 سال گذشته طعم دوم شدن را چشید، وی در حالی برای سومین بار از حوزه انتخابیه قم وارد بهارستان شد که در دو دوره قبلی به عنوان نماینده اول مردم قم انتخاب شد اما در این دوره جای خود را به احمد امیرآبادی داد و عنوان نفر دوم وارد مجلس شد.

وی در این دوره برخلاف دوره‌های قبلی که در چتر اصولگرایان وارد کارزار انتخاباتی شده بود، به صورت مستقل در انتخابات حاضر شد و البته در لیست اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفت.

حال با مشخص شدن نتیجه انتخابات رقابت وی با عارف برای ریاست مجلس شورای اسلامی داغ شده است و هرروز واکنش‌های مختلفی از سوی سیاستمداران و فعالان سیاسی در خصوص این رقابت شنیده می‌شود.

صادق زیباکلام یکی از حامیان ریاست لاریجانی در مجلس است، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه نباید ریاست لاریجانی را به چالش بکشانند و نباید در دام رقابت با علی لاریجانی افتاد، زیرا اگر حتی عارف رأی بیشتری برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس کسب کند، ریاست لاریجانی بر مجلس برنده‌تر بوده و درنهایت مجلسی قوی را می‌توان پیش‌بینی کرد.

حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات نیز لاریجانی را بهترین گزینه برای ریاست مجلس می‌داند و می‌گوید: دراین‌باره جلساتی را با نمایندگان همسو برگزار کردیم و جمع‌بندی ما بر این اساس است که علی لاریجانی بهترین گزینه برای ریاست مجلس دهم است.

باید گفت لاریجانی برخلاف عارف از شانس بیشتری برای ریاست دوباره در مجلس شورای اسلامی برخوردار است.

برگ برنده اول لاریجانی، ریاستش در دو دوره قبلی بوده است به طوری که ریاست وی در بهارستان موردقبول بیشتر طیف‌های سیاسی هر دو جناح بوده است به خصوص در طی یک سال گذشته و در مراحل بررسی برجام در مجلس توانست رضایت دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان را نیز جلب کند.

دومین موضوعی که شانس لاریجانی را بیشتر می‌کند فراکسیون اصولگرایان مجلس است به طوری که به استثنای 61 کرسی باقی‌مانده از 290 کرسی مجلس، اصولگرایان در مرحله اول انتخابات نزدیک به 36 درصد کرسی‌ها را به خود اختصاص دادند که این رقم می‌تواند تا بالای 40 درصد هم با احتساب دور دوم بالا برود، کفه ترازو را به نفع لاریجانی سنگین‌تر می‌کند.

در چنین شرایطی و با تشکیل فراکسیون بزرگی از اصولگرایان بعید به نظر می‌رسد اصولگرایان مجلس عارف را به لاریجانی ترجیح بدهند و در چنین شرایطی رأی اصولگرایان در گلدان لاریجانی خواهد بود.

سومین علتی که باعث می‌شود شانس لاریجانی بیشتر باشد اقبال عمومی وی در بین نمایندگان دوره نهم مجلس است به هر حال وی در دوره نهم موردحمایت قاطع فراکسیون رهروان ولایت بود که نزدیک به 170 عضو داشت که به هر حال بسیاری از آن‌ها بار دیگر وارد بهارستان شدند.

نکته مهم دیگری رابطه وی با سایر قوا است که در سال‌های اخیر نقطه قوت وی بوده است که می‌تواند مسیر ریاست وی را هموارتر کند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار