هنوز مشخص نیست استدلال کمیسیون تلفیق در افزایش قیمت بنزین و همچنین دو نرخه کردن آن چیست. چرا که بر اساس گزارش ها و قانون هدفمندی دوت موظف است قیمت بنزین را به 90 درصد فوب خلیج فارس نزدیک کند که با توجه به کاهش قیمت نفت خام، قیمت امروز بنزین در بازار ایران نزدیک به قیمت فوب خلیج فارس است و افزایش آن نمی تواند با استدلال جلوگیری از قاچاق صورت گیرد و باید دلایل دیگری داشته باشد.
کد خبر: ۲۱۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰ 18 April 2016
دوباره موضوع قیمت بنزین و احتمال افزایش آن به یکی از موضوعات اصلی و دغدغه مردم تبدیل شده است. چرا که بر اساس سنت دیرینه هرگونه تغییر و تحول در قیمت حامل های انرژی بلافاصله تغییرات قیمت در سایر کالاهای دیگر نیز کلید می خورد.

به گزارش«تابناک»، با آغاز بررسی بودجه سال 95 در مجلس اخبار ضد و نقیضی از سرنوشت قیمت حامل های انرژی به خصوص بنزین به گوش می رسد. این در حالی است که دولت از اواخر سال گذشته اعلام کرده بود که به دنبال تک نرخی کردن بنزین و همچنین حذف کارت های سوخت است.

از 30 آبان ماه سال گذشته و با ابطال سهمیه‌های 700 تومانی باقی مانده درکارت‌های سوخت، درعمل بنزین تک نرخی شد، اما درصورتی که مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص لایحه بودجه سال‌جاری به تصویب نهایی برسد، یک بار دیگر بنزین چند نرخی میهمان جایگاه‌های سوخت خواهد شد.

در ابتدا کمیسیون تلفیق اعلام کرد که بنزین در سال 95 با پنج نرخ عرضه خواهد شد که نمایندگان مجلس درخصوص 5 نرخی شدن بنزین درصحن علنی مخالفت کردند و موضوع ررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگشت. اما از همان ابتدا دولت مخالفت خود را با بازگشت بنزین چند نرخی اعلام کرد و اکنون کمیسیون تلفیق با کاهش قیمت‌های بنزین از 5 به 2 نرخ موضع تازه‌ای گرفته است.

بر اساس رویه ای که از آبان ماه سال 94 مبتنی بر تک نرخی شدن بنزین شروع شد، تقریبا کارت سوخت از جیب دارندگان خودرو خارج شد و کسی از کارت شخصی استفاده نمی کند. اما در صورتی که رویه جدید شکل بگیرد بدون شک دوباره شاهد رونق کارت  های سوخت و بازار سیاه خرید و فروش آن خواهیم بود.

بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق تا این لحظه قرار است که بنزین دو نرخی شود اگرچه تعیین میزان مصرف ماهیانه به دولت واگذار شده است.

وزیرنفت معتقد است که کاهش مصرف سوخت با مکانیزه کردن مصرف خودروهای تولید داخل محقق می‌شود نه با سهمیه‌بندی سوخت در پمپ‌ بنزین ها. وی همچنین ابراز امیدواری کرد: اگر فاز اول ستاره خلیج فارس راه‌اندازی شود دیگر نیازی به وارد کردن بنزین نداریم و شاید نیازی به سهمیه‌بندی آن نباشد.

البته هنوز مشخص نیست استدلال کمیسیون تلفیق در افزایش قیمت بنزین و همچنین دو نرخه کردن آن چیست. چرا که بر اساس گزارش ها و قانون هدفمندی دوت موظف است قیمت بنزین را به 90 درصد فوب خلیج فارس نزدیک کند که بر این اساس با توجه به کاهش قیمت نفت خام، قیمت امروز بنزین در بازار ایران نزدیک به قیمت فوب خلیج فارس است و افزایش آن نمی تواند با استدلال جلوگیری از قاچاق صورت گیرد و باید دلایل دیگری داشته باشد.

جالب اینکه یکی از نمایندگان مجلس در اظهارات جالبی دلیل خودش را برای مخالفت با طرح دو نرخی شدن قیمت بنزین را افزایش قیمت بنزین به 4000 تومان اعلام داشته است.

غلامرضا کاتب در گفت و گویی با ایسنا گفت،  وقتی گفته می شود که قیمت بنزین مازاد بر سهمیه به قیمت تمام شده عرضه شود بدین معناست که برای مثال بنزین با قیمت حدود 3500 تا 4000 تومان عرضه شود و این موضوع با توجه به وضعیت اقتصادی مردم به صلاح نیست.

این اظهارات نشان می دهد که به احتمال زیاد دوت و مجلس می خواهند هزینه سیستم های قدیمی و هزینه بالای تولید بنزین در ایران را از مردم دریافت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار