تسهیلات سه میلیونی دولت به 10 میلیون تومان افزایش یافت
تابناک: شاید سال 93 را بتوان یکی از سال های پرحاشیه برای موضوع خبرساز «وام ازدواج» دانست؛ سالی که حرف و حدیث‌های فراوانی را راجع به پرداخت یا عدم پرداخت این کمک هزینه دولت برای ازدواج جوانان به دنبال داشت.
کد خبر: ۲۱۲۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵ 16 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، شاید سال 93 را بتوان یکی از سال های پرحاشیه برای موضوع خبرساز «وام ازدواج» دانست؛ سالی که حرف و حدیث‌های فراوانی را راجع به پرداخت یا عدم پرداخت این کمک هزینه دولت برای ازدواج جوانان به دنبال داشت.

به دنبال متوقف شدن پرداخت وام ازدواج در اردیبهشت 93، دکتر گلزاری،معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تشریح دلایل توقف این وام،  نبود بودجه، به صرفه نبودن پرداخت وام برای بانک‌ها و تکالیف زیاد صندوق ملی قرض الحسنه را از مهم ترین دلایل توقف این امر برشمرد. همچنین طرح دو فوریت وام ازدواج را تعدادی از نمایندگان به مجلس ارائه داده بودند که دو فوریت آن تصویب نشد و یک فوریت آن به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع  داده شد. مدت زمان زیادی نگذشته بود که خرداد 93،  محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از مصوبه جدیدی برای تسهیل پرداخت وام ازدواج خبر داد و گفت: با توجه به ابلاغ سیاست کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه نهادها موظف شدند در جهت تسهیل ازدواج اقدام کنند.

وی تاکید کرد که بانک مرکزی در راستای رفع موانع اعطای وام ازدواج موظف شده است.   سرانجام مردادماه بود که در رسانه ها خبری در رابطه با از سر گرفته شدن پرداخت وام ازدواج به زوجین منتشر شد و با پیگیری‌های مسوولان مربوط، وام ازدواج جوانان به میزان دو هزار میلیارد ریال تامین اعتبار شد و بر این اساس وام ازدواج جوانان از مرداد ماه 93 در شعب بانک ملی به متقاضیان پرداخت شد، اما دیری نپایید که نرخ وام به دلیل افزایش تعداد افراد در صف دریافت تسهیلات ازدواج، از پنج میلیون تومان به سه میلیون تومان کاهش یافت که این امر نیز  واکنش زیادی را از سوی منتقدان به همراه داشت. این درحالی است که سید علی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به منتقدان کاهش وام ازدواج از  پنج میلیون به سه میلیون اعلام کرد: طبق تصمیمات اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار، صرفا جهت حمایت از مزدوجین واجد شرایط خاص، سقف تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، دو میلیون تومان افزایش یافته و به پنج میلیون رسید که مراتب آن از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ شد. وی شرایط اخذ وام پنج میلیون تومانی ازدواج را دارا بودن یکی از موارد ذیل برشمرد: ۱- برای دخترانی که مهریه آنان تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی است، ۲- برای پسرانی که قبل از  ۲۵ سالگی ازدواج می‌کنند، ۳- برای هریک از دختران و پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر باشند، ۴- هریک از دختران یا پسرانی که دانشجوی دانشگاه‌ها یا طلبه حوزه‌های علمیه و در حال تحصیل هستند.براساس این گزارش،‌ با توجه به کاهش فرهنگ عمومی سنت پسندیده پس انداز قرض الحسنه و جاذبه کمتر سپرده های پس انداز  قرض الحسنه برای سپرده گذاران «به دلیل جذابیت بیشتر سپرده گذاری با نرخ سود بالاتر» از یک سو و تعداد متقاضیان در صف دریافت تسهیلات مزبور از سوی دیگر  و در نتیجه محدودیت و عدم تکاپوی منابع قرض الحسنه شبکه بانکی جهت اعطای سقف افزایش یافته تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، حسب مصوبات شورای پول و اعتبار مقرر شد بانک های عامل در صورت وجود منابع قرض الحسنه، نسبت به اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با سقف فردی افزایش یافته (تا پنج میلیون تومان) به واجدین شرایط یادشده اقدام کنند و سایر مزدوجین صرفا تا سقف سه میلیون تومان از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند شوند.  آذرماه 94 بود که میرمحمدصادقی در گفت‌وگوی خود با  تسنیم اعلام کرد که به دنبال بهبود شرایط دولت در اعطای وام ازدواج در سال 93،  تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی به ازای هر نفر مبلغ 30 میلیون ریال و برای متقاضیان مشمول ماده 50 قانون خدمات رسانی به ایثارگران به میزان دو برابر افراد عادی است که این تسهیلات از محل منابع سپرده های قرض الحسنه بانک ها تامین می‌شود.  میرمحمدصاقی همچنین اعلام کرد:
«بانک های عامل اعطای تسهیلات وام ازدواج از تعداد 9 بانک در ابتدای راه اندازی سامانه، به 12 بانک در سال 1392، به 21 بانک در سال 1393 و 27 بانک تا پایان آبان ماه 1394 رسیده اند. سایر بانک های خصوصی نیز در شرف آموزش و اتصال به سامانه قرض الحسنه ازدواج هستند.»  به گفته این مقام مسوول، از ابتدای سال 94 تا آذرماه، ۵۷۱ هزار نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند و ۴۳۶ هزار نفر هم در صف دریافت تسهیلات قرار دارند. آنطور که محمد مسعود کریمی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز اعلام کرده است سال گذشته، 36 هزار و 177 فقره وام ازدواج در استان اصفهان پرداخت شده است. 

او با اعلام این موضوع که 11 هزار و 605 جوان اصفهانی در انتظار وام ازدواج هستند، به اصفهان زیبا گفت که طی سال 94، چهار هزار و 125 جوان اصفهانی به دلیل نداشتن شرایط لازم، موفق به دریافت وام ازدواج نشدند.  معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه 15 بانک در استان اصفهان اقدام به پرداخت وام ازدواج می‌کردند، بیشترین وام های پرداختی ازدواج در استان طی سال 94 را مربوط به بانک ملی،  بانک ملت و بانک صادرات می‌داند.

کریمی با بیان اینکه بانک‌ها براساس اندوخته‌ای که دارند اقدام به پرداخت وام می‌کنند، یکی از دلایل مشکلات به وجود آمده در اعطای وام ازدواج در سال 93 را متوجه بانک‌ها کرده و افزود: «سال 93 صندوق‌های قرض الحسنه بانک‌ها به دلیل دادن وام به کارمندان شان، خالی شده بود که همین امر باعث شد، پروسه اعطای وام ازدواج با توقفی چندماهه روبه رو شود».

او با بیان اینکه دولت و بانک ها دید مثبت و اثرگذار را نسبت به وام ازدواج ندارند، خاطرنشان کرد: «سه میلیون تومان مبلغی نیست که بخواهد مشکل ازدواج جوانان را حل کند و این درحالی است که جوانان ما برای گرفتن همین اندک تسهیلات نیز با سختی‌های فراوانی روبه رو می‌شوند که بعضا می‌توان وام ازدواج را نیز یکی از مشکلات پیش روی ازدواج جوانان دانست».

 کریمی سالمند شدن کشور ایران را یکی از چالش های اصلی در حال حاضر دانست و گفت: «مسوولان باید نهایت تلاش خود را در راستای تسهیل امر ازدواج جوانان داشته باشند». او که  معتقد است رویکرد خوبی در کشور نسبت به امر ازدواج جوانان وجود ندارد، ادامه داد: «سال گذسته، زمانی که فروش خودرو در کشور با رکود روبه رو شد، مسوولان با در نظر گرفتن وام 25 میلیونی، سعی بر حل این مشکل کردند. با این اوضاع به نظر می‌رسد خرید خودرو برای برخی از ازدواج جوانان مهمتر است!» کریمی تاکید کرد:«سه میلیون تومان پولی نیست که به خاطر آن بخواهیم یک جوان را منتظر گذاشته یا حتی به امر ازدواج تشویقش کنیم». او افزایش سقف وام ازدواج از سه میلیون به 10 میلیون را یکی از مصوبات خوب مجلس در ابتدای سال 95 اعلام کرد و گفت: «این اتفاق می‌تواند، گام مهمی در راستای تشویق جوانان به امر ازدواج باشد و گره‌ای از کار آنها باز کند». 

بنابراین گزارش 24 فروردین 95، افزایش وام ازدواج جوانان به 10 میلیون تومان در مجلس به رای گذاشته شد و وکلای ملت با 144 رای موافق ، 16 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی با بخش درآمدی این پیشنهاد موافقت کردند و بخش هزینه ای مجددا در هنگام بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه بررسی خواهد شد.این مطلب در روزنامه اصفهان زیبا منتشر شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار