عبدالحسن مقتدايي استاندار خوزستان پنجشنبه شب در ستاد كميته بحران استان آخرين راهكارهاي مبارزه با سيل در استان خوزستان را تشريح كرد.
کد خبر: ۲۱۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 15 April 2016
وي در اين نشست كه با حضور اعضاي ستاد بحران استان خوزستان در محل استانداري خوزستان برگزار شد تشكيل ستادهاي معين در فرمانداري ها ، تعيين را ههاي جايگزين، استفاده از تمامي ماشين آلات و تجهيزات موجود، اطلاع رساني از طريق پيام كوتاه به شهروندان، تعيين خسارت هاي احتمالي، امداد رساني به موقع و پشتيباني ارزاق مناطق روستايي، تمهيدات لازم براي آب رساني به برخي از محلات مركز استان درصورت شكستگي لوله ها ، جلوگيري از تجمع شهروندان در حاشيه رودخانه كارون از جمله وظايف فرمانداري هاي استان براي پيشگيري از حوادث احتمالي دانست.

استاندار خوزستان بر لزوم پيشگيري از اتفاقات احتمالي ناشي از بارندگي و سيلاب در سطح استان تاكيد كرد و گفت: باتوجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته در 24 ساعت گذشته و هوشياري سازمان آب و برق استان و اطلاع رساني صدا و سيماي مركز استان در ساعات ابتدايي بارندگي و سيلاب از اتفاقت احتمالي در برخي نقاط استان بخصوص در سد دز خوشبختانه شاهد حادثه اي نبوديم.

وي افزود: باحضور به موقع نيروهاي امدادي ، انتظامي، ارتش و سپاه و ساير دستگاه هاي مربوطه در حاشيه هاي سد دز نيز حادثه اي رخ نداده و مسير مسدود شده حميد آباد نيز به همت اين نيروها باز شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: يكي از نكاتي كه بايد از سوي مسئولان شهرهاي استان بخصوص بخش روستايي به آن توجه شود بحث راه ها است چرا كه نبايد مسدود شدن مسيري باعث تجمع جمعيت در نقطه اي شود كه همين تجمع ممكن است باعث اتفاقات ناگواري شود پس لزوم انتخاب مسيرهاي اضطرازي يكي از ضرورت ها است .

وي بيان كرد: فرمانداران شهرستان ها بخصوص شهرهاي در معرض خطر آب گرفتگي بايد با تشكيل يك ستاد به تمامي وضعيت نقاط شهر خود مسلط باشند و همه دستگاه هاي اجرايي خود را براي مقالبه با حوادث احتمالي بسيج كنند.

مقتدايي اظهار كرد: ظرفيت استان براي فاز نخست بارندگي خوب بود اما در فاز دوم بارندگي كه بامداد جمعه پيش بيني شده است ممكن است باعث بالا امدن سطح رودخانه كارون شود و نياز است روستاهايي كه در مسير رودخانه قرار دارند تخليه شوند و اگر با مقاومت خانواده اي مواجه شدند با دستور قضايي وارد منزل شده و آن ها را وادار به تخليه كنند.

وي ادامه داد: فرمانداري ها بايد تمام دستگاه هاي خود را در حالت اماده باش قرار دهند و از تمامي امكانات مناسب در جهت خدمت رساني به مناطق حاشيه اي و روستايي استفاده كنند و همچنين مكاني را براي استقرار تجهيزات و ماشين آلات در نظر گرفته تا بتوان در سريعترين زمان از اين امكانات استفاده كرد . مقتدايي بيان كرد: از آن جا كه در اين شرايط پرواز بالگرد امكان پذير نيست بحث ارزاق و رساندن علوفه به برخي مناطق به صورت زميني در دستور كار قرار گيرد.

وي گفت: از آن جا كه امكان آب گرفتگي در مركز استان نيز وجود دارد براي پشتيباني ارزاق در اين شهرستان نيز تمهيدات لازم انديشيده شود.

وي گفت: تجمع مردم در كنار رودخانه و سد دز ممكن است مشكلاتي را به دنبال داشته باشد كه مسئولان مربوطه در اين زمينه نيز هشدارهاي لازم را به مردم بدهند.

مقتدايي گفت: از آنجا كه پيش بيني شده آب كارون شش متر بالا بيايد نياز است تا آنجا كه امكان دارد از حضور مردم در كنار رودخانه جلوگيري كرد.

استاندار خوزستان گفت: در چنين شرايطي ممكن است لوله هاي فاضلاب و گاز شهري نيز دچار آسيب ديدگي شوند كه در اين خصوص نيز نياز است براي آب رساني به برخي مناطق تمهيدات لازم در نظر گرفته شود .

وي با بيان اينكه بحران در حال شهري شدن است گفت:شركت هاي بزرگي نظير فولاد، نفت، حفاري، پتروشيمي و لوله سازي در چنين شرايطي نياز است از تمامي امكانات خود براي همكاري با دستگاه هاي استان براي مقابله با اين بحران استفاده كنند .

وي افزود: در حاشيه رودخانه ها تمامي دهياري ها و دستگاه هايي كه حضور دارند بايد در جهت رسيدگي به نقاط آسيب ديده اقدام كنند .

مقتدايي به تماس هاي مكرر مقامات عالي دولت در خصوص اين بحران اشاره كرد و گفت: در 24 ساعت گذشته تاكنون وزير كشور، سخنگوي دولت ، معاون اول رييس جمهوري، وزير نيرو برخي ديگر از مسئولان با ما در تماس بوده اند امابه ان هاگفته ايم كه مديران استان قابليت پيشگيري از حوادث احتمالي و خروج از اين بحران را دارند پس نياز است كه هريك از متوليان كار به بهترين شكل وظايف خود را انجام دهند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار