کد خبر: ۲۱۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷ 15 April 2016
 برنا نوشت: سیلاب در مسیر آبی شهرستان های آبادان و خرمشهر قرار گرفت، زمان احتمالی وقوع سیلاب ساعت شش بامداد اعلام شده است.

ستاد اضطراری بحران دقایقی پیش اعلام کرد سیلابی که در اثر طغیان رودخانه دز به راه افتاده است، تا ساعاتی دیگر به رودخانه های کارون و بهمنشیر می رسد.

این ستاد زمان احتمالی وقوع سیلاب را شش بامداد فردا اعلام کرده است.

بر این اساس وضعیت شهرستان های آبادان و خرمشهر در حالت هشدار است و از شهروندان و بویژه ساکنان حاشیه رودخانه ها خواسته شده از آبهای کارون و بهمنشیر فاصله بگیرند و دیگر شهروندان نیز تا اعلام وضعیت عادی از منزل خارج نشوند.

نشست اعضای ستاد بحران آبادان و خرمشهر هم اکنون در جریان است.

خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام می شود.

گفتنی است از یک ساعت گذشته تا کنون در آبادان بیست میلیمتر باران باریده که به آب گرفتگی معابر و اختلال در تردد منجر شده است.

هشدار فرماندار آبادان به ساكنان حاشيه بهمنشير نسبت به وقوع سيل

ايرنا نوشت: فرماندار آبادان به دليل افزايش دبي آب در 24 ساعت گذشته در رودخانه هاي بالادستي تا چهار هزار و 500 متر مكعب بر ثانيه و سرازير شدن آب به سمت شهرستان هاي آبادان و خرمشهر نسبت به وقوع سيل به ساكن روستاهاي اطراف در حاشيه رودخانه بهمنشير هشدار داد.

عزيزالله شهبازي پنجشنبه شب افزود: از روستائيان روستاهاي حاشيه بهمنشير و جزيره شادماني ايستگاه هاي 11 و 12 شهر آبادان خواسته شده تا از حاشيه رودخانه عقب نشيني كنند و منتظر اعلام مسئولان در اين خصوص باشند.

وي اظهار داشت: فعلا وضعيت و دبي آب در رودخانه و ميزان آب ورودي از كارون به بهمنشير در حال كنترل است و مشكل خاصي تاكنون گزارش نشده است.

شهبازي به تشكيل دو جلسه كميته بحران شهرستان آبادان در فرمانداري ويژه اين شهرستان اشاره كرد و بيان داشت: تا اطلاع ثانوي هيچ مسافر و گردشگري در نزديكي رودخانه بهمنشير اجازه سكونت ندارد.

فرماندار آبادان گفت: با توجه به بارندگي 18.7 ميليمتر باران در 20 دقيقه در شهر آبادان 40 پمپ تخليه آب هاي سطحي فعال شده و تيم هاي از سوي هلال احمر، شهرداري و برخي از ارگان ها در حال بررسي وضعيت در شهر آبادان هستند.

وي گفت: در حال حاضر هيچ مشكلي اهالي بخش اروندكنار را با توجه به نزديكي به دريا تهديد نمي كند ولي شهروندان سعي كنند تا از نزديك شدن به اروندرود و رودخانه هاي فصلي و طبيعي شهر اجنتاب كنند.

افزايش دبي آب درياچه سد دز در 24 ساعت گذشته موجب سر ريز اين سد و افزايش دبي رودخانه دز تا 4500 متر مكعب بر ثانيه شده است.

وزير نيرو به همراه هيات همراه در سفر به خوزستان از سد دز در شمال اين استان ديدن كرده و از نزديك در جريان آخرين وضعيت اين سد و خروجي آب آن قرار گرفت.

اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري، در جلسه ستاد مديريت بحران كشور با يادآوري دغدغه موجود براي ورود سيلاب به شهرهاي برخي از استان هاي جنوبي و غربي كشور و به خصوص شهر اهواز ، بر لزوم مديريت دقيق خروجي سد دز از سوي وزارت نيرو تاكيد كرد.

وي افزود: بايد ضمن اطلاع رساني به موقع به مردم استان خوزستان به ويژه شهر اهواز، همه امكانات بسيج شود تا سيلاب هاي خروجي سد دز كه به سمت اهواز در حال حركت است مديريت شده و آسيبي به مردم شهرها و روستاهاي در مسير سيلاب وارد نشود.

بهمنشير نام كنوني يكي از شاخه‌هاي رود كارون در استان خوزستان است.

رود كارون پس از رسيدن به شهر خرمشهر به دو شاخه تقسيم مي‌شود، شاخه نخست به سوي اروندرود در مرز ايران و عراق رفته، و پرآب‌ترين دهانه يا بهمن‌شير، در امتداد اروندرود به خور بهمن‌شير و سپس به خليج فارس مي ريزد.

بهمنشير حدود ۹۰ كيلومتر طول و ۶۰۰ مترعرض با عمق حدود ۴ متر دارد.

آخرین وضعیت کمک به سیل زدگان خوزستان

ایسنا نوشت: مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از امداد رسانی به 624 خانوار سیل زده در سطح استان خبر داد.

علی خدادادی اظهار کرد: در پی بارندگی های روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، تاکنون به 624 خانوار متشکل از 2 هزار و 808 نفر امدادرسانی شده است.

وی با بیان این که در اهواز روستاهای گبیر 1، جسانیه و بنی سادات متاثر از سیل شده اند، افزود: در این روستاها 120 خانوار متاثر از سیل متشکل از 540 نفر امدادرسانی شده است.

خدادادی ادامه داد: یک اردوگاه اسکان اضطراری برای روستاهای جسانیه و گبیر 1 به ظرفیت 400 نفر و یک اردوگاه اسکان اضطراری در الهایی به ظرفیت 200 نفر برپا شده است و 70 نیروی عملیاتی متشکل از 17 تیم امداد و نجات در حال امدادرسانی به ساکنان این روستاها هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان این که در باغملک نیز به 32 خانوار امداد رسانی شده است، افزود: چهار تیم امداد و نجات کار امدادرسانی به سیل زدگان باغملک را انجام می دهند؛ این 32 خانوار متشکل از 144 نفر به مناطق امن منتقل شده اند.

وی اظهار کرد: همچنین با توجه به وضعیت بحرانی شهرستان ها، 4 تیم امداد و نجات برای امدادرسانی و اسکان اضطراری به دزفول اعزام شده اند. کمک های امدادی از شهرستان اندیمشک نیز در قالب 205 تخته پتو، 600 متر موکت و 40 کیلو نایلون پوششی به دزفول ارسال شده است.

خدادادی با اشاره به شرایط بحرانی درمنطقه الوار گرمسیری اندیمشک، گفت: یک تیم امداد و نجات با عزیمت به منطقه انارکی در ارتفاعات صعب العبور و کوهستانی بخش الوار اندیمشک، کار امدادرسانی به 20 خانوار را انجام داده و اقلام میعشتی و امدادی را بین سیل زدگان منطقه توزیع کردند.

وی افزود: همچنین با توجه به گرفتاری سه ماهیگیر در یک قایق در سیلاب های منطقه چم گلک، یک تیم امداد و نجات به رها سازی این ماهیگیران اقدام کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: در گتوند نیز محل زندگی عشایر منطقه صالح شهر کاملا به زیر آب رفته است. 20 خانوار ساکن این منطقه متشکل از 127 نفر به یک مدرسه در منطقه اقماری منتقل شده اند. 240 متر موکت و 50 تخته پتو بین سیل زدگان توزیع شده است و دو تیم امدادی متشکل از 18 امدادگر و نجات گر کار امدادرسانی به این خانوارها را بر عهده دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار