کد خبر: ۲۱۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳ 13 April 2016

به گزارش تابناک یزد،حس خوب را می‌توان در کوچه باغ‌های سنگی این مزرعه تجربه کرد. با عبور از جاده‌ای خاکی و گذر از یخچال معروف «قرید» در منطقه‌ی «سرهنگ‌آباد»، کوچه‌باغ‌هایی راه را برای رسیدن به شکارگاه «سهام‌السلطنه» نشان می‌دهند؛ بنایی که از یک قرن پیش، تلاشش برای سرپا ماندن هنوز جواب نداده است.

عمارت «چهل ستون سرهنگ آباد» که زیباترین کاخ تاریخی باقیمانده در دل کویر است، شباهت زیادی به «چهل ستون» اصفهان و باغ «عفیف‌آباد» شیراز دارد. این بنای شاهانه در دوره‌ی قاجار ساخته شد و به دلیل آب و هوای کوهستانی‌اش، «سهام‌السلطنه» دستور داد تا کوشک و شکارگاهی برایش در این مکان بسازند.

عمارت «چهل‌ستون سرهنگ‌آباد» با حدود 600 متر مربع مساحت، یک کوشک اصلی و دارای سه طبقه بنا دارد. سه بخش بنا در منتهی‌الیه شرقی عمارت شامل حمام، ‌محل زندگی، خدمه‌ها و اصطبل است و در منتهی الیه غربی بادگیرِ خانه را ساخته‌اند.

کاخ هم از سه ایوان جنوبی، شرقی و غربی تشکیل شده که به ترتیب مشرف به رودخانه، چمنزار و کوهستان‌اند. عمارت 20 ستون از جنس چوب و پایه‌های سنگی هم دارد که وزن سنگین سقف را تحمل می کنند، هر چند امروز بخش‌هایی از سقف‌ها بر اثر گذر زمان ریخته‌اند.

حالا بخش‌هایی از این بنای تاریخی تخریب شده؛ مرور زمان، بی‌توجهی‌ها، تغییرات جوی و حفاری‌های غیرمجازی که بیشتر سراغ تزئینات بنا، کتیبه‌ها، نقاشی‌ها، آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌ها رفته‌اند، آسیب‌های زیادی را به این عمارت تاریخی وارد کرده‌اند، با این وجود هنوز زیبایی‌هایی در این عمارت نهفته که هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد.

سال‌هاست این عمارت را خواهر خوانده‌ی «چهل ستون» اصفهان می‌دانند، به 20 ستون و حوضی که با سنگ‌های مرمر زیبا مقابل ایوان بزرگ عمارت قرار گرفته است و در اثر انعکاس آب، ستون‌های چوبی ایوان در آب حوض، را چهل ستون نشان می‌دهد.

اما متاسفانه در حال حاضر از این توصیف زیبا، چیزی جز خرده مرمر وسنگ به جای حوض مرمری، باقی نمانده است و به سختی می توان تشخیص داد که حوضی وجود داشته است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار