در شهر همدان روزانه و به‌طور میانگین بیش از ۳۵۰ تن زباله خانگی و بیش از ۵ تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود. علاوه بر این پسماندهای شهرهای بهار، مریانج، جورقان، رزن، روستاهای اطراف، پادگان‌ها، زندان همدان، زباله توقیف‌شده ادارات بهداشت، اموال تملیکی، دانشگاه‌ها، شهرک‌های صنعتی به محل دفن پسماند همدان انتقال داده می‌شود.
کد خبر: ۲۰۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 05 April 2016

امروزه یکی از معضلات جوامع شهری و حتی روستایی تولید و انباشت انبوه زباله است که ضمن صرف هزینه بالای حمل و جابجایی، دفن آن در طبیعت نیز صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زندگی تمامی جانداران وارد می‌کند.

به گزارش تابناک همدن ؛با افزایش جمعیت و گسترش شهرها و به‌تبع آن مصرف بیشتر، شاهد تولید بیشتر زباله و در برخی از نقاط با کمبود مکان مناسب جهت دفن صحیح زباله‌های شهری و روستایی مواجه هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با اشاره به اینکه در شهر همدان روزانه ۳۵۰ تن زباله تولید می‌شود، گفت: روزانه ۱۰ تن نایلون پلاستیکی در همدان دور ریخته می‌شود.

بابک مهدی آزاد خاطرنشان کرد: پس از دفن زباله از آب چاه‌های اطراف نمونه‌برداری شده است که دفن زباله تأثیری بر آب و محیط اطراف نداشته است.

وی بابیان اینکه بررسی ماهانه از وضعیت زباله‌ها انجام می‌شود، افزود: زباله‌های بیمارستانی با یک خودروی خاص و مشخص جمع‌آوری می‌شود.

مهدی آزاد افزوددر ادارات و مدارس کارتن پلاست نصب‌شده است، همچنین تعدادی کارتن پلاست نیز در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نصب‌شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان بابیان اینکه شهروندان در ۱۳ نقطه از شهر می‌توانند زباله‌های خشک را تحویل دهند، بیان کرد: شهروندان نیز با تماس با شماره تلفن ۳۸۲۱۴۹۱۳ می‌توانند اعلام کنند تا زباله‌های خشک جمع‌آوری شود.

در حال حاضر در شهر همدان روزانه حدود ۵ تن زباله بیمارستانی تولید می‌شود که وظیفه جمع‌آوری، انتقال و انهدام آنها بر عهده سازمان مدیریت پسماند است.

این پسماندها مستقیماً از مراکز تولید به محل دفن منتقل و در بخـــش مجزا و کنترل‌شده‌ای از محل دفن بهداشتی زباله با استفاده از آهک هیدراته به روش ترانشه ای با رعایت ضوابط بهداشتی و زیست‌محیطی دفن می‌گردد.

یکی از مسائل مهم در رابطه با پسماند تر مسئله شیرابه است. شیرابه عبارت است از مایعی بد بو به رنگ قهوه‌ای تیره که از داخل مواد زائد به خارج تراوش کرده و حاوی مواد محلول و معلق می‌باشد.

مهم‌ترین علت ایجاد شیرابه، مایعات و رطوبتی است که در کیسه‌های زباله جمع می‌شود، در حقیقت مایعات مثل انواع نوشیدنی یا آب خورشت به‌صورت مستقیم و پوست و تفاله میوه‌ها نیز به شکل غیرمستقیم شیرابه ایجاد می‌کنند.

از هر تن زباله حدود ۷۰ تا ۱۰۰ لیتر شیرابه تولید می‌شود که خطر اصلی آن در مراکز دفن، نفوذ این مایع به آب‌های زیرزمینی، خاک و چاه‌های اطراف می‌باشد.

وجود موادی چون فلزات سنگین، مواد سمی و مواد آلی با غلظت‌های زیاد، از عوامل آلودگی شیرابه است و اجزای آلی شناخته‌شده در شیرابه مراکز دفن نیز بیشتر، از گروه مواد سمی می‌باشند.

تولید شیرابه در فصول مختلف متفاوت است، در فصل تابستان به دلیل استفاده از میوه‌های آب‌دار تولید شیرابه افزایش می‌یابد به‌طوری که ۱۰ درصد وزن پسماند را شیرابه تشکیل می‌دهد.

همچنین شیرابه زباله علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی به دلیل ایجاد محیط اسیدی خسارت زیادی به خودروهای حمل زباله و ماشین‌آلات و تجهیزات دیگر نیز وارد می‌نماید.

در شیوه‌نامه اجرایی محل دفن پسماندهای عادی که توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ابلاغ‌شده است.

این ضوابط به استناد ماده ۱۲ قانون و ماده ۲۳ آئین‌نامه اجرایی مدیریت پسماندها و به‌منظور کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی فعالیت‌ها، مکان‌ها و تأسیسات مرتبط با پردازش و دفع پسماندهای عادی ازجمله کلیه اماکن دفن و بازیافت تهیه گردیده است، ویژگی‌های محل‌های دفن به‌قرار زیر است:

در انتخاب محل دفن پسماندهای عادی، باید کلیه معیارهای زیست‌محیطی، زمین‌شناسی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی، توپوگرافی، اقلیمی، خاکشناسی، مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان، حریم خطوط انتقال مواد نفتی، آب و نیرو، راه‌های دسترسی، مناطق جمعیتی و سایر معیارهای مندرج در این ضوابط در نظر گرفته شوند.

محل‌های دفع نباید در مسیر و حریم رودخانه‌های فصلی و دائمی، مسیل‌ها و آبراهه‌های منتهی به رودخانه‌ها واقع شوند.

محل‌های دفع بایستی خارج از محدوده سیلاب با دوره بازگشت سیل ۱۰۰ ساله واقع گردد.

انتخاب محل‌های دفع در مناطقی مانند تالاب‌ها، باتلاق‌ها، مرداب‌ها، دریاچه‌ها و برکه‌ها و موارد مشابه ممنوع است.

محل دفن باید حداقل یک کیلومتر از مناطق یادشده فاصله داشته باشد محل دفع باید حداقل یک کیلومتر از آب‌های جاری فاصله داشته باشد.

محل دفع باید حداقل یک کیلومتر از سواحل شمالی و جنوبی کشور فاصله داشته باشد.

محل دفع نباید روی آبخوان‌هایی که منبع تأمین آب منطقه است، انتخاب شود.

محل‌های دفع نباید در فاصله کمتر از ۴۰۰ متر از هرگونه چاه آب و یا در بالادست چاه‌های آب شرب قرار داشته باشد.

محل‌های دفع نباید در منطقه‌ای که به‌عنوان تغذیه آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شود، واقع شود.

محل دفع نباید در منطقه‌ای انتخاب شود که در آن، سطح آب زیرزمینی در ۱۰ ساله گذشته، در عمق کمتر از ۵ متر بوده است.

محل دفن پسماند همدان در مقایسه با دیگر شهرستان‌ها تا حدودی از وضع مطلوبی برخوردار است.

در شهرستان‌های استان همدان به دلیل عدم مکان مناسب جمع‌آوری زباله، مشکلاتی برای زمین‌های اطراف ایجادشده است پراکندگی پلاستیک‌ها در زمین‌های اطراف نمایی زشت را نمایان می‌کند علاوه بر این کشاورزی در این مناطق را مشکل‌ساز کرده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار