دومین روز درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان؛
درگیری ها میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ ـ که از روز گذشته آغاز شده و به بیان ناظران، شدیدترین درگیری میان طرفین طی دو دهه اخیر است ـ امروز وارد دومین روز خود شد. در حالی که آمارهای اعلام شده از سوی باکو و ایروان درباره شمار تلقات و خسارات به شدت ضد و نقیض است، برخی منابع نیز از اعلام آتش بس یکجانبه از سوی باکو حکایت می کنند.
کد خبر: ۲۰۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 03 April 2016
درگیری ها میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ ـ که از روز گذشته آغاز شده و به بیان ناظران، شدیدترین درگیری میان طرفین طی دو دهه اخیر است ـ امروز وارد دومین روز خود شد. در حالی که آمارهای اعلام شده از سوی باکو و ایروان درباره شمار تلقات و خسارات به شدت ضد و نقیض است، برخی منابع نیز از اعلام آتش بس یکجانبه از سوی باکو حکایت می کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از «رویترز»، درگیری ها میان نیروهای نظامی تحت حمایت ارمنستان و نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی، امروز در حالی وارد دومین روز خود شد که اخبار از کشته شدن ده ها تن حکایت دارد. نهادهای بین المللی و کشورهای مختلف، خواستار برقراری آتش بس میان طرفین هستند.

منطقه قره باغ کوهستانی یا «ناگورنو قره باغ» که از نظر جغرافیایی در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما کنترل آن به دست ارامنه است، از زمان پایان جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال 1994 به واسطه کمک های مالی و نظامی قابل توجه ایروان، توانسته خودمختاری خود را حفظ کند. با وجود این، در هفته های اخیر، اوضاع در این منطقه به هم ریخته و درگیری های پراکنده، در نهایت به درگیری نظامی سنگین طی دو روز اخیر منجر شد.

نیروهای نظامی ارمنی قره باغ می گویند، در ساعات نخست صبح امروز از سوی نیروهای آذربایجانی هدف حمله قرار گرفته اند. در بیانیه آنها آمده است: «دشمن با استفاده از توپخانه موشکی و خودروهای زرهی، اقدام نظامی تهاجمی خود را ادامه داد. ارتش (نیروهای نظامی قره باغ) تدابیر لازم را برای مقابله با تهاجم متجاوزانه دشمن به کار گرفته است».

هم طرف ارمنی و هم جمهوری آذربایجان، گزارش هایی از کشته شدن غیرنظامیان داده اند و نیز یکدیگر را به نقض آتش بس سال 1994 متهم می کنند؛ امری که نشان می دهد این منازعه دو دهه ای که در آن زمان به کشته شدن سی هزار نفر منجر شد، هنوز فاصله زیادی تا حل و فصل دارد. 

اعلام «آتش‌بس» یکجانبه از سوی باکو همزمان با ادامه تنش‌ها در قره‌باغ

سفیر جمهوری آذربایجان در مسکو می گوید، باکو آماده گفت و گو جهت مصالحه با ایروان است، اما به گفته وی، نیروهای ارمنی نخست باید به اشغال 21 درصد از خاک جمهوری آذربایجان پایان دهند. پولاد بلبل اوغلو افزود: «طی 22 سال گذشته، تلاش هایی برای حل و فصل مسالمت آمیز این منازعه وجود داشته است؛ اما چه تعداد از آنها ممکن شده است؟ ما آماده حل مسالمت آمیز این موضوع هستیم؛ اما اگر راه صلح آمیز انتخاب نشود، آن گاه مسیر نظامی را انتخاب خواهیم کرد».

رویترز همچنین اشاره می کند منطقه قفقاز جنوبی به واسطه موقعیت جغرافیایی اش و عبور خطوط لوله نفت و گاز از آن، دارای اهمیت بالایی است و برقراری و حفظ ثبات در آن، یکی از اهداف مهم استراتژیک جمهوری آذربایجان و دیگر صادرکنندگان عمده نفت و گاز در حوزه خزر به شمار می رود.

روسیه که خود بزرگترین تولیدکننده نفت در این منطقه است و در عین حال، از سال ها پیش شماری نیروی نظامی، جت جنگنده و هلیکوپتر نظامی را در شمال ارمنستان مستقر کرده، تلاش داشته خود را میانجی اصلی میان دو طرف معرفی کند و در همین راستا، خواستار توقف درگیری ها شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیروز از دو طرف خواست فوراً درگیری ها را متوقف کنند و سپس، وزرای خارجه و دفاع روسیه نیز تلفنی با همتایان خود در باکو و ایروان گفت و گو کردند. در همین حال، منابع آذری خبر می دهند که ترکیه، یکی دیگر از بازیگران مهم در این منطقه در کنار روسیه، حمایت خود را از جمهوری آذربایجان اعلام کرده است.

از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرده نسبت به گزارش های موجود درباره استفاده از تسلیحات سنگین در درگیری های اخیر و همچنین کشته شدن غیرنظامیان، نگران است. سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در این زمینه گفت: «دبیرکل از همه طرف های دخیل می خواهد فوراً به درگیری پایان دهند، کامل به توافق آتش بس احترام بگذارند و گام هایی فوری برای کاستن از تنش ها بردارند».

گفتنی است، حدود ساعت 2 بعدازظهر امروز به وقت تهران، شبکه خبری «راشا تودی» اعلام نمود، جمهوری آذربایجان تصمیم به آتش بس یکجانبه در قره باغ گرفته، اما در عین حال اعلام کرده در صورتی که آماج حمله قرار بگیرد، فعالیت نظامی را از سر خواهد گرفت. در بیانیه وزارت دفاع این کشور آمده: «بنا بر علاقه ما به صلح و همچنین درخواست سازمان های بین المللی، آذربایجان تصمیم گرفت که واکنش نظامی خود را یکجانبه متوقف کند». 

با این وجود، وزارت دفاع ارمنستان ساعتی بعد اعلام کرد بیانیه جمهوری آذربایجان درباره آتش بس یکجانبه، با واقعیت همخوانی ندارد. وزیر دفاع ارمنستان گفته با وجود اعلام آتش بس از سوی باکو، درگیری ها در منطقه قره باغ همچنان ادامه دارد. 

به هر ترتیب، هنوز مشخص نیست، کدام یک از دو طرف جرقه آغاز دور جدید درگیری ها در ناگورنو قره باغ را زده است و هر دو طرف، دیگری را به این کار متهم می کنند. علاوه بر این، شمار دقیق تلفات هر یک از دو طرف نیز مستقل قابل تأیید نیست، زیرا هر یک از آن ها رقمی را اعلام می کند که با رقم اعلام شده از سوی دیگری، تفاوت فاحش دارد. با این حال، به اعتقاد راشا تودی، می توان شمار کشته ها و زخمی ها را «ده ها نفر» ذکر کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار