کد خبر: ۱۹۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱ 06 March 2016
تابناک گیلان: معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاطت محیط زیست ضمن گلایه از انباشت پسماند در حاشیه جاده ها، خواستار فرهنگسازی برای ارتقای فرهنگ سفر و دوستی با طبیعت شد.

به گزارش خبرنگار مهر،  هفتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در آستانه سال جدید شامگاه شنبه به میزبانی استان البرز و با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون وزیر راه، استاندار البرز و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در محل استانداری برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این مراسم با اشاره به رهنمودهای رهبری و تاکید ایشان بر ضرورت حفاظت از محیط زیست و همچنین اهتمام ویژه دولت تدبیر بر این موضوع اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی مردم نیز بر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست متمرکز است که بر اساس سیاست های کلی سازمان ضرورت دارد آنچه که موجب حفظ حراست طبیعت به عنوان میراث آیندگان می شود مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

سید محمد مجابی در ادامه با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز بیان کرد: در این ایام شاهد حجم بسیار بالایی از مسافرت ها و تردد در جاده های بین شهری کشور هستیم که رعایت اصول فرهنگی در حفظ محیط زیست به عنوان مقوله ای حیاتی در حراست از میراث آیندگان امری اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: اگر نگاه کوچکی به جاده ها داشته باشیم متاسفانه شاهد انباشت حجم وسیعی از زباله و پسماند در حاشیه جاده ها، مبانی ورودی و خروجی شهرها هستیم که زیبنده شهروندان قانون مدار نیست و فاصله بسیاری با پیشینه فرهنگی و تمدن ما دارد.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ضمن گلایه از عدم رعایت اصول زیست محیطی در سفرها گفت: متاسفانه در سنوات اخیر شاهد آتش سوزی وسیع در جنگل ها بودیم که عامل اصلی آن انسانی تشخیص داده شد و به دلیل سهل انگاری انسانها، هکتارها جنگل آسیب دید و عواقب بسیار دیگری نیز به‌دنبال خواهد داشت.

وی همچنین بیان کرد: بنابر آمار ارائه شده بالاترین میزان تردد در ایام تعطیل از محورهای سه استان البرز، قزوین و تهران به استانهای ساحلی شمال کشور شامل گلستان، مازندران و گیلان است که حدود ۱۰ میلیون نفر تنها در ایام نوروز به این سه استان سفر می کنند اما متاسفانه با توجه به ترافیک سنگین ایجاد شده در جاده ها شاهد انباشت انبوهی از پسماند در حاشیه جاده ها هستیم.

مجابی متذکر شد: در این راستا استانداران شش استان مذکور با امضای تفاهم نامه ای تلاش کردند تا با ایجاد فرصت هایی برای گردشگران در مسیرهای یاد شده به آموزش و فرهنگسازی بپردازند که علاوه بر تاثیر بسیار مطلوب در گردشگران، آثار بسیار خوبی نیز برای فعالان محیط زیست به ارمغان آورد و به موجب آن در یک اقدام داوطلبانه سه هزار و ۵۰۰ نفر از مردم به جمع آوری پسماندها و پاکسازی مسیر جاده کرج – چالوس پرداختند.

وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت ویژه مسئله محیط زیست و استقبال مردمی از این مقوله، عضو دائم و برنامه مدونی در ستاد خدمات سفر کشوری برای محیط زیست در نظر گرفته شد که به پاکسازی طبیعت، جلوگیری از رهاسازی پسماندها و ایجاد حریق در جنگل ها می پردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار