آسیب های شغلی در حرفه پرستاری، باعث شده تا پرستاران قبل از رسیدن به دوران بازنشستگی، گرفتار انواع و اقسام بیماری های جسمی و روحی شوند. این در حالی است که تبعات این آسیب ها، متوجه بیماران نیز می شود.
کد خبر: ۱۹۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 04 March 2016
به گزارش تابناک یزد، پرستاران به عنوان پیشقراولان خدمت به بیماران، همواره در معرض انواع آسیب های جسمی و روحی قرار دارند. کار طاقت فرسا، سرپا ایستادن های طولانی مدت، کمبود نیرو، ساعت کار زیاد، چند شیفت ماندن و...، دست به دست هم داده اند تا شرایط کار پرستاری برای پرستاران بالین، بیش از پیش، سخت و دشوار باشد.


در کنار این عوامل، حجم مطالبات بر زمین مانده پرستاران است که باعث شد تا حدود زیادی، سختی کار پرستاری، دو چندان شود. اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری آن هم بعد از گذشت نزدیک به ۹ سال، اجرای ناقص قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت و...، مواردی از عدم توجه به خواسته ها و مطالبات به حق پرستاران است که مسئولان و متولیان حوزه سلامت می بایست پاسخگو باشند.


وقوع خطای درمانی امری بدیهی و غیر قابل اجتناب است، اما آنچه نباید فراموش شود، این است که باید به دنبال «چرایی» وقوع این قبیل خطاها بود.


بررسی های میدانی و گزارش های مستند و علمی، حاکی از این واقعیت است که علت بروز خطاهای پرستاری در مراکز درمانی، ناشی از خستگی است. بطوریکه در تحقیقی که درباره علت وقوع خطاهای دارویی پرستاران انجام شده است، نشان می دهد که در ۴۲.۳ درصد موارد، کار زیاد پرستاران باعث بروز خطا می شود.


مخاطرات شغلی پرستاران


- پرستاران ممكن است در معرض ابتلاء به بيماري هاي مسري و عفوني كه از طريق هوا و يا بافت هاي آلوده منتقل مي شوند، مثل سل مقام به دارو يا بيماري هاي عفوني منتقله از طريق خون و يا ترشحات زنده مانند ايدز و هپاتيت B و C و ساير عفونت هاي فرصت طلب باشند. بنابراين شستن مرتب دست ها براي پيشگيري از اين عفونت ها كه يكي از اصول مهم حرفه اي پرستاري است،
مي تواند منجر به بروز درماتیت هاي تماسي پوست به علت مواجهه بيش از حد با مواد گندزدا و شوينده شود. همچنان خطر در هنگام تزريق و استفاده از سرنگ و سوزن يكي ديگر از نگراني هاي شغلي پرستاران است.


- راه رفتن و يا ايستادن براي مدت زمان طولاني، بلند كردن و جابجايي اجسام سنگين ويا بيماران،خم وراست شدن های مكرر.


- پرستاران در مواجهه با تابش اشعه های x و همچنين اشعه هاي ناشي از راديو ايزوتوپ ها و همچنين ليزر قرار دادند. همچنين پرستاران ممكن است سوختگي ناشي از تجهيزات استريل شده داغ را تجربه كنند.


- كار به تنهايي در شيفت هاي شب مي تواند منجر به بروز اختلالات خلقي رواني و افسردگي در شاغلين اين حرفه شود. همچنين مسئوليت مراقبت در حالت هاي اورژانسي بيماران نياز به تصميم گيري هاي خاصي داشته كه منجر به استرس زيادي مي شود. مواجهه پرستاران با مجروحين و مصدومين پس از حوادث و سوانح يكي ديگر از علل بروز استرس در آنهاست.


غلامحسین پور تقی عضو هیئت علمی دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) معتقد است که با افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی همچنین افزایش ساعت کار، تعویض شیفت کاری و بار کاری بیماران نیازمند مراقبت‌ها و خدمات فنی پیچیده، خطر بیماری و آسیب‌های شغلی در این گروه بیشتر نمایان می‌شود.


طبق تحقیقات انجام شده، پرستاران و پرسنل بهداشتی سالانه بیش از ۲۰۰ هزار مورد آسیب شغلی را تجربه می‌کنند.


خطراتی که این افراد راتهدید می‌کند شامل تماس با پاتوژن‌های منتقله از راه خون و سایر عوامل عفونی،خطرات شیمیایی، روانی، اجتماعی، فیزیکی و ارگونومی است.


در این میان بیشترین خطر شغلی تهدیدکننده‌ کارکنان مراقبت‌های بهداشتی،عوامل فیزیکی و ارگونومی است که به واسطه‌ جابجا کردن، انتقال دادن مددجویان است.


در هرحال پرستاری در میان مشاغلی است که بیشترین میزان صدمات اسکلتی عضلانی را دارد.


این صدمات در فعالیت‌های حرفه پرستاری با عوامل خطرساز ارگونومیک در ارتباط است و در بیشتر موارد به عوامل مربوط به نیرو و وضعیت‌های کشش اندام نسبت داده می‌شود.


انتقال بیماران، تعویض البسه و ملحفه تخت بیمار از عوامل مهم ایجاد آسیب‌های اسکلتی عضلانی در پرستاران بوده است.


کمردرد شایع‌ترین ضایعه عضلانی اسکلتی ناشی از محیط کار و رایج‌ترین علت مراجعه به پزشک و نیز مهم‌ترین عارضه‌ شغلی در پرستاران با شیوع ۵۶-۹۰ درصد یعنی کمی بیش از دیگر افراد است.


مطالعات زیادی که در ایران انجام شده است مؤید شیوع مشکلات عضلانی و اسکلتی در میان پرستاران است.


از آسیب‌های شغلی شایع دیگر تماس با پاتوژن‌ها و خطرات شیمیایی است.


تحقیقاتی که در زمینه شیوع فرو رفتن اجسام تیز و برنده در پرستاران انجام شد نشان دهنده در معرض خطر بودن آنها است. در دیگر مطالعه مشخص شده است که حداقل ۴۰ درصد پرستاران طی یک سال یکبار صدمه و یا بیماری را تجربه كرده‌اند.

در میان نیروی انسانی موجود در بیمارستان فعالیت نیروهای پرستاری به دلیل ارائه مراقبت‌های درمانی به بیماران و ارتباط بیشتر با آنها بیش از سایر گروه ها حائز اهمیت است. ارائه مطلوب خدمات پرستاری با کمیت و کیفیت پرستاران حاضر در بیمارستان مرتبط می باشد. بخش پرستاری بزرگترین بخش وکادر پرستاری بیشترین نیروی انسانی بیمارستان را تشکیل می دهد.


وجود کادر پرستاری مجرب و کارآزموده در اعتلای مراقبت‌های بیمارستانی نقش اساسی دارد. مسئولیت پرستاران بسیارسنگین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،حرفه پرستاری به خاطر ماهیت کار شبانه روزی با بیماران سخت، طاقت‌فرسا و همراه با استرس و فشار روانی است.

آسیب‌های شغلی در پرستاران به مراتب بسیار بالاست که بیشتر به خاطر فشارهای ناشی از شغل وعدم استاندارد بودن تسهیلات و تجهیزات کاری است. لذا، هرگونه بی توجهی نسبت به کادر پرستاری منجربه کاهش کیفیت خدمات پرستاری ارائه شده به بیماران می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار