مرور روزنامه های امروز سه شنبه یازدهم اسفند؛
فضای اولین روز جلسه علنی مجلس پس از انتخابات و صحنه های خوشحالی برخی نمایندگان و در عین حال ناراحتی برخی از نماندگان راه نیافته به مجلس در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که همچنان میان دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا دعوای شدیدی بر سر پیروز نهایی انتخابات ادامه دارد.
کد خبر: ۱۹۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹ 01 March 2016

فضای اولین روز جلسه علنی مجلس پس از انتخابات و صحنه های خوشحالی برخی نمایندگان و در عین حال ناراحتی برخی از نماندگان راه نیافته به مجلس در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که همچنان میان دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا دعوای شدیدی بر سر پیروز نهایی انتخابات ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»، در کوران این جنجال بر سر پیروز انتخابات، روزنامه کیهان و برخی روزنامه های اصلاح طلب از جمله شرق حضور دارند.

به عنوان مثال امروز روزنامه کیهان در گزارش یک صفحه اول خود در تیتری با عنوان «آمارها و ادعاها» ضمن ارائه نموداری مدعی پیروز 50 درصدی اصولگرایان در انتخابات شده است. کیهان در بخشی از این گزارش می نویسد: «جریان اصلاح‌طلب با تیترهای ریز و درشت خود در رسانه‌های متبوعشان قصد دارند تا پیروزی در تهران را به کل کشور تسری داده و این گونه القا کنند که مردم در مجلس شورای اسلامی و خبرگان به جناح اصلاح‌طلب رای دادند. هدف اصلی جریان مذکور از القای این ایستار این است که فقدان پایگاه مردمی خود در کشور و همچنین شکست جریان اصلاح‌طلب در یک دهه اخیر را سرپوش گذاشته و فرافکنانه خود را پیروز ماجرای انتخابات هفتم اسفند معرفی کنند.

با اعلام نتایج تعداد زیادی از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، ترکیب تقریبی مجلس دهم مشخص شده است. با بررسی این ترکیب می‌توان دریافت که کدام گرایش و جریان کشور در مجلس دهم اکثریت دارد.

ناگفته‌هاي جالب سخنگوی شورای نگهبان از روند تایید صلاحیت ها

به گزارش فارس، طبق اعلام آخرین نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی از کسانی که در دور اول انتخابات به مجلس دهم راه یافته‌اند و موفق به جواز شرکت در دور دوم انتخابات شده‌اند 161 نفر اصولگرا، 101 نفر اصلاح‌طلب، 17 نفر اعتدالی، 57 نفر مستقل و تعدادی نیز با گرایش نامشخص هستند.

همچنین گفتنی است که تاکنون اسامی تعدادی از نمایندگان مجلس دهم مشخص شده است، بررسی این اسامی نشان می‌دهد که تا لحظه انتشار این خبر، ترکیب مجلس دهم نسبت به مجلس نهم «۴۱ درصد» تغییر کرده است.لیست نهایی خبرگان تهران نیز نشان از این امر دارد که تا حدودی نسبت به مجلس خبرگان پیشین ثابت مانده است و شامل تغییرات زیاد نبود.

باید به اصلاح‌طلبان یک نکته را گوشزد کرد که «چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید» چرا که همه کشور تهران نیست اما برخی سعی می‌کنند پیروزی در تهران را به کل کشور تعمیم دهند و طوری تلقین می‌کنند که پیروز انتخابات هستند اما موفقیت اصلاح‌طلبان در تهران چیزی به وزن رای آنها یعنی حدود 29درصد اضافه نمی‌کند، بنابراین، این را نباید یک پیروزی تلقی کرد بلکه باید گفت اصلاح‌طلبان در تهران پیروز و در کشور شکست خوردند و اصول‌گرایان در تهران شکست و در کل کشور پیروز شدند.


روزنامه شرق نیز در یادداشتی به قلم مصطفی ایزدی به ادعای اصولگرایان مبنی بر پیروزی در کل کشور واکنش نشان داده است. ایزدی در این یادداشت با عنوان « اکثریت مجلس دهم با کیست؟» می نویسد: « اکنون که انتخابات مجلس دهم انجام و نتایج آن اعلام شده است، باز هم همان سناریوی خرداد ٩٢ در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی در اين بخش به کار گرفته شده است. از صبح یکشنبه (٩/١٢/٩٤) به بعد، عمده روزنامه‌ها و رسانه‌های همسو با جبهه پایداری، خبرها و تحلیل‌هایی را منتشر کردند که ثابت کنند اصولگرایان در انتخابات تهران و سایر استان‌ها اکثریت مجلس دهم را در اختیار دارند. البته این حرف درستی است، اما چرا اولیای جراید و سایت‌های مذکور حاضر نیستند دسته‌بندی‌های اصولگرایان را توضیح دهند؟

در حال‌ حاضر سه دسته اصولگرا در صحنه سیاسی ایران داریم؛ یک دسته اصولگرایان افراطی که مخالفان دولت یازدهم را نمایندگی می‌کنند. یک دسته اصولگرایانی که نه به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک‌اند و نه به اصولگرایان تندرو. یک دسته هم اصولگرایانی هستند که به‌مرور از آن جبهه ریزش کردند و ضمن حفظ پرچم اصولگرایی خود، پابه‌پای اصلاح‌طلبان گام برمی‌دارند. این سه دسته که بعضی از چهره‌های آنان وارد مجلس دهم شدند، چه به کمک اصلاح‌طلبان و چه مستقل، دیگر مجلس نهم را تشکیل نمی‌دهند. اصلاح‌طلبان پس از آن رد صلاحیت گسترده روبه‌رو شدند، دو هدف را برای مجلس دهم ترسیم کردند، یکی اینکه از ورود افراطیون به مجلس شورای اسلامی جلوگیری کنند. دوم اینکه با حامیان دکتر روحانی همراهی کنند که مجلسی توانمند و علاقه‌مند به پیشرفت اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی ایران تشکیل شود.

بنابراین فهرستی را تهیه کردند و به رأی مردم گذاشتند که بعضا از شخصیت‌های اصولگرای نزدیک به دولت هم در آن دیده می‌شد.با توجه به آنچه گذشت، رسانه‌دارهای مدعی اصولگرایی برای همیشه فراموش کنند که اصولگرایان نزدیک و همراه با اصلاحات و نیز اصولگرایان حامی دکتر روحانی، از جنس آنها هستند؛ به ویژه نمایندگان مردم تهران در مجلس دهم، یکپارچه ندای اصلاح‌طلبی سر می‌دهند و شعارهای سازنده اصلاحات را تعقیب می‌کنند.اگر معدود چهره‌های منتسب به پایداری در بعضی از شهرستان‌های دور و نزدیک به مجلس دهم راه پیدا کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند شرایط مجلس نهم را فراهم کنند. اینها آن‌قدر در اقلیت‌اند که در مقابل چهره‌های معتدل راه‌پیداکرده به مجلس چندان به حساب نمی‌آیند.آمار نشان می‌دهد در بین اصولگرایان مجلس دهم آن عده افراطی، از وزن قابل‌توجهی برخوردار نیستند و این اصلاح‌طلبان و معتدلین موردحمایت مردم‌اند که توانستند جمع کثیری از اصولگرایان منطقی و منصف را جذب کنند؛ اینها در مجلس اکثریت را دارند.»


«روزنامه ایران» نیز امروز به مثابه برخی روزنامه های دیگر امروز صبح، صحنه هایی از اولین جلسه علنی بعد از انتخابات را منتشر کرده است. در همین حال در یادداشتی به قلم هرمیداس باوند به تأثیرات بین المللی انتخابات می پردازد. باوند در بخشی از این یادداشت با عنوان « تأثیرات بین‌المللی انتخابات 7 اسفند» می نویسد: « وجه دیگر نتایج به دست آمده از انتخابات اخیر مجلس رای مردم به کنار رفتن افراط است. این موضوع بویژه در عرصه سیاست خارجی که در سالهای اخیر بر مبنای تنش زدایی است و تعامل سازنده با کشورهای خارجی برای گسترش تعاملات فرهنگی، اقتصادی و تا حدودی سیاسی قرار گرفته است، نمود بیشتری خواهد داشت. فراتر از آن تحقق هدف های پیش بینی شده در برجام، افزایش ارتباطات بین المللی و ایجاد فضای مساعد جذب سرمایه های خارجی از جمله مسائلی است که با فضای متعادل حاکم بر مجلس آینده سازگاری بیشتری دارد.»


«روزنامه قانون» در ستون نیش خط خود در کاریکاتوری به پیام های تویتری حداد عادل واکنش نشان داده است.


«روزنامه اعتماد» در یک گفت و گوی مهم با ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان و همچنین سخنگوی این شورا که در میانه بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان استعفا داده بود، به ناگفته های این عضو شورای نگهبان می پردازد.

در ادامه مهمترین بندهای این گفت و گو را ملاحضه نمایید.

*بررسي صلاحيت‌ها براي من خاطره خوشي نبود

* از كار خودم در روند تاييدصلاحيت‌ها راضي نيستم

* فرار من از سخنگويي شوراي نگهبان به دليل صداقتم است

*اختلاف سليقه جدي با دبير شوراي نگهبان دارم

*وقتي نتوانم صادقانه حرف بزنم بهتر است كنار روم

*دبير شورا با انتخاب حقوقدانان فعلي موافق نبودند

*دبير شورا با ديگر حقوقدانان انس و الفت بيشتري دارند

*همه خوشحال باشيم كه مردم از انتخاب خود خوشحالند

*صدا و سيما رسانه مطلوب و محبوب من نيست

*بخشي از گناه علم شدن ماهواره گردن صدا و سيما است

* انگليسي خطاب كردن كانديداها بي‌اخلاقي است، من هم متاسفم

*در بحث آزمون شايد خيلي متفاوت با كانديداها برخورد شد. در همين خبرگان كساني بودند كه بدون آزمون وارد انتخابات شدند. اما سيد حسن خميني مستثنا شد و شورا تاكيد داشت كه به دليل عدم شركت در آزمون صلاحيت علمي ايشان تاييد نشده است. اين تبعيضات چگونه توجيه‌پذير است؟


همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «اعداد ماندگار انتخابات» به چند عدد انتخاباتی به شرح زیر اشاره می کند:

شركت ٣٥ ميليون نفر در انتخابات

٠٠٠/٣٠٠/٢ راي منتخب اول خبرگان تهران ؛ هاشمي رفسنجاني

محسن اسماعيلي نخستين منتخب غیرروحانی خبرگان

ورود ٦ منتخب خبرگان با بیش از ٠٠٠/٠٠٠/٢ راي

٠٠٠/٦٠٠/١ راي منتخب اول مجلس تهران ؛ محمد رضا عارف

انتخاب ٣٠ نماينده منتخب تهران براي نخستين بار در مرحله اول

انتخاب ٣٠ نماينده تهران با آراي بيش‌از ٠٠٠/٠٠٠/١

٢٠ كرسي از آن زنان شد.


«روزنامه سیاست روز» نیز در گزارشی به موضوع بازار شب عید و قاچاق میوه می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان « عیدانه قاچاقچیان برای بازار میوه» به دلایل قاچاق میوه می پردازد و می نویسد: « بــازارهای مصرفی بدون سازماندهی هیچ‌گاه به سرمنزل مقصود نخواهند رسید و همواره باید نگران نوسانات قیمتی در آن باشیم. این مساله را فعالان و تولید‌کنندگانی مطرح می‌کنند که تولیدات آنها بخش عمده‌ای از نیاز روزانه و معیشت مردم را تامین می‌کند.

تولید‌کنندگانی که در تمام دنیا برای تولیدات آنها سر و دست می‌شکنند اما متولیان داخلی تولیدات خارجی‌ها را به تولیدات خوش رنگ و لعاب آنها ترجیح می‌دهند.

ناگفته‌هاي جالب سخنگوی شورای نگهبان از روند تایید صلاحیت ها

این روزها هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و تقاضای مردم برای میوه‌های شب عید بیشتر می‌شود؛ حجم بیشتری از میوه‌های وارداتی سرازیر کشور شده و می‌شود و این در حالی است که متولیان از ماه‌ها قبل مدعی بودند که نیاز شب عید مردم به شکل کامل تامین و ذخیره‌سازی شده و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

با این وجود حجم واردات میوه‌های مختلف از کشورهای مختلف که بسیاری از آنها در داخل تولید می‌شود نکته قابل توجه دیگری است و نکته جالب‌تر آن است که متولیانی همچون وزیر جهاد کشاورزی مدعی است این مهم سازمان یافته است.

طی روزهای اخیر وزیر جهاد کشاورزی از شنیده‌هایی در این موضوع خبر داد و مدعی شد که عده‌ای به شکل سازمان ‌یافته و در کانتینرها میوه‌های ممنوعه خارجی را وارد می‌کنند، ضمن اینکه از دست من چه کاری ساخته است، من ماموری ندارم که با آن مقابله کنم.»


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار