مدیرعامل آب منطقه ای سمنان:
به گزارش تابناک سمنان،مدیرعامل آب منطقه ای سمنان گفت: طرح دانش آموزی نجات آب موسوم به «داناب» در راستای ترویج مصرف بهینه آب با حضور مسئولان و دانش آموزان برای سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در استان کلید خورد.
کد خبر: ۱۹۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱ 01 March 2016
اتابک جعفری ظهر سه شنبه و در خلال آئین آغاز طرح ملی داناب به میزبانی دبیرستان دخترانه سمیه شهر سمنان، ضمن بیان اینکه دانش آموزان و معلمان در این طرح ملی، آموزش های لازم در زمینه استفاده بهینه و راهکارهای جلوگیری از اصراف را فراگرفته و به خانواده ها منتقل می کنند، ابراز داشت: استان سمنان در ناحیه گرم و خشک قرار دارد و این گرم و خشک بودن تاثیرات زیادی در حوزه آب و وضعیت منابع آبی گذاشته است از سوی دیگر آب مصرفی استان از طریق آب های سطحی و زیرزمینی تامین می شود که از این بین ۹۴۵ میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی و تنها ۲۲۸ میلیون متر مکعب آن از آب های سطحی تامین می شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر برداشت از آب های زیرزمینی از میزان مجاز بیشتر بوده و به همین دلیل حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق در بسیاری از دشت های استان ممنوع اعلام شده، افزود: می توان با برگزاری برنامه هایی فرهنگی و آموزشی از این دست، فرهنگ مصرف آب را نهادینه کنیم.

کمبود بارندگی بلای جان منابع آبی استان سمنان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به اینکه دیار قومس به استثناء رودخانه حبله رود که در دشت گرمسار جریان دارد، فاقد رود خانه دائمی است، گفت: در استان سمنان چهار هزار و ۸۰۵ حلقه چاه با حجم تخلیه سالانه ۷۳۰ میلیون متر مکعب، یک هزار و ۸۷۵ دهنه چشمه با حجم تخلیه سالانه ۱۷۳.۳ میلیون متر مکعب و ۷۳۹ رشته قنات با حجم تخلیه سالانه ۸۵.۶ میلیون متر مکعب وجود دارد.

جعفری کمبود بارندگی سالانه، نوسان بارندگی های سالانه، نبود تناسب زمانی و مکانی بارش، گرما و تبخیر، خشکسالی های پی در پی استان و وجود املاح در مسیر حرکت آب های سطحی و زیر زمینی را از مهمترین علل کمبود و محدودیت منابع آب در استان سمنان دانست. وی افزود: استفاده نامناسب از منابع آب زیرزمینی، برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی، نامناسب بودن شیوه های آبیاری موجود و غیر اقتصادی و فنی نبودن کنترل منابع آب سطحی موجود در مناطق کوهستانی نیز از مشکلات عمده این استان در زمینه استفاده از منابع آب است.

 ۸۷ درصد آب زیرزمینی استان سمنان صرف کشاورزی می شود

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان با اشاره به مصرف سرانه و تخصیص آب های زیر زمینی در استان گفت: ۸۷ درصد مصرف آب زیرزمینی استان معادل ۸۲۴ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، ۹ درصد برابر با ۸۷ میلیون متر مکعب در بخش شرب و بهداشت وچهار درصد برابر با ۳۴ میلیون متر مکعب در بخش صنعت و خدمات مصرف می شود که با توجه به شرایط بحرانی منابع آب در استان لازم است تمام مردم و مسئولان به صورت یکپارجه در سه بخش تولید، توزیع ومصرف آب اقداماتی را انجام دهند.

جعفری اجراي طرح ملي نجات را يکي از اقدامات اين اداره کل در راستاي ارتقاي آگاهي دانش آموزان در استفاده بهينه و صحيح از منابع آبي عنوان کرد و گفت: اين طرح برای چهارمین سال متوالی در استان با همکاری آموزش و پرورش استان و جهاد دانشگاهی به عنوان مشاور طرح برگزار می شود.

وی به رتبه نخست استان سمنان در طرح ملی داناب نیز اشاره داشت و افزود: در این طرح، یک معلم به عنوان مربی و رابط و یک دانش آموز نیز به عنوان ناجی آب، آموزش های لازم را فرا می گیرند و این آموزش ها را به دانش آموزان مدرسه خود و همچنین به خانواده ها منتقل می کنند.

۲۱۵ مدرسه استان سمنان میزبان داناب

مدیرکل آموزش وپرورش استان سمنان نیز در این مراسم با بیان اینکه طرح ملی داناب در ۲۱۵ دوره متوسطه استان در حال برگزاری است، گفت: این طرح از طریق ارتقاء آگاهی و شناخت دانش آموزان می کوشد که فرهنگ درست مصرف کردن و استفاده بهینه از آب را در جامعه نهادینه کند.

محمدرضا جهان گفت: اجرای این طرح در استان، نتایج مثبتی را داشته است همچنین با توجه به تشدید چالش ها و مخاطراتی که طی سال های اخیر منابع گران بهای آب استان را تهدید کرده است، اجرای گسترده و پویای برنامه های فرهنگی بیش از پیش ضرورت پیدا می کند.

وی از اجرای طرح همیار آب در ۳۰ مدرسه استان سمنان خبر داد و افزود: این طرح با هدف نقش آفرینی دانش‌آموزان برای نگه‌داشت آب اجرایی می‌شود، همچنین دانش‌آموزان باید برای بهینه‌سازی مصرف آب، از خانواده‌های خود آغاز کرده و این فرهنگ‌سازی باید از مدارس زمینه سازی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در ادامه ضمن اعلام اینکه ۲۱۰مورد اقلام آموزشی در بین دانش آموزان استان با موضوع آموزش فرهنگ صحیح مصرف آب توزیع شده است، گفت: این اقلام آموزشی توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی به عنوان مشاور طرح تهیه شده و با مشاركت اداره كل آموزش و پرورش توزیع شده که می تواند در زمینه فرهنگ سازي مصرف آب اثرگذار باشد.

افزایش ۱۲درصد آگاهی های عمومی پیرامون آب

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان نیز در این مراسم از افزایش ۱۲ درصدی آگاهی دانش‌آموزان نسبت به وضعیت منابع آبی استان پس از اجرای طرح ملی نجات آب خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ملی میزان شناخت و آگاهی دانش آموزان نسبت به مصرف آب و نهادینه سازی فرهنگ بهینه مصرف آب بیشتر شده ونقش بسزایی داشته است.

حسن رهایی با بیان اینکه کشور ما و به ویژه استان سمنان از لحاظ آب با محدودیت منابع مواجه بوده و وجود چنین شرایطی ضرورت اجرای طرح ملی نجات آب در استان است، تاکید داشت: اگر این تغییر الگو و درست مصرف کردن اصلاح نشود، هر مقدار آب هم به استان تزریق شود، هم‌چنان مشکل آب وجود دارد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی استان سمنان به عنوان مشاور طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب داناب، از تمام ظرفیت‌های پژوهشی، آموزشی و رسانه‌ای خود در راستای ارتقای درست مصرف کردن آب به جامعه کمک گرفته است همچنین باید گفت این طرح ملی، با هدف آموزش و ارتقاء آگاهی عمومی دانش آموزان مقطع اول متوسطه در زمینه مسائل و چالش های آب کشور با همکاری اداره آموزش وپرورش در سطح ملی به طور یکسان و هماهنگ اجرا می شود.

وی شعار امسال طرح ملی داناب را حفظ آب، حفظ زندگی عنوان کرد و افزود: فرهنگ سازی برای جبران به وضعیت منابع آبی موجود و کمک برای تقویت سفره های آب زیرزمینی از مهمترین و بارزترین روش های اجرایی این طرح است همچنین داناب، به عنوان یک رسالت و ارزش برای مجموعه جهاد دانشگاهی مطرح است و این مجموعه برای انجام این رسالت بزرگ تمام تلاش خود را به کارمی گیرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار