کد خبر: ۱۸۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 23 February 2016
روزنامه دنیای اقتصاد از بی‌تاثیر بودن برجام در قیمت خودرو خبر داده است: در روزهایی که خودروسازان کشور مشغول مذاکره با خارجی‌ها بوده و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی را نیز به امضا رسانده‌اند، مشتریان چشم به آینده بازار دوخته و منتظر ورود محصولات جدید هستند. این «انتظار» پس توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و کشورهای 1+5 در زمستان 92 ایجاد شد، چه آنکه از همان زمان، خودروسازان خارجی برای حضور در ایران چراغ سبز نشان داده و از همین رو مشتریان داخلی به تغییر فضای بازار خودروی کشور امیدوار شدند.
ایرانی‌ها از این بابت خوشحال بودند که پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، محصولات جدید وارد بازار خودروی کشور می‌شود، محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب. از بابت همین امیدواری بود که بخشی از مشتریان، از بازار خودروهای داخلی فاصله گرفته و به نیت محصولاتی که قرار است بیایند، دست از خرید کشیدند و بازار به‌شدت در رکود فرو رفت. کاهش فروش خودروهایی مانند پراید و پژو 405 که جزو ارزان قیمت‌های بازار به شمار می‌رفتند، به‌نوعی گویای این اتفاق بود که مشتریان این نوع خودروها نیز رویای محصولات خارجی جدید را در سر داشته و منتظر ورود خودروهایی هم قیمت پراید و 405 اما با کیفیتی بسیار بالاتر هستند. این در حالی است که قراردادها و تفاهم‌نامه‌های امضا شده در خودروسازی ایران تا به امروز، مطابق آنچه مشتریان انتظار داشتند، پیش نرفته است.
هرچند در حال حاضر نیز مذاکراتی میان خودروسازان ایرانی و خارجی در جریان است، اما از این مذاکرات نیز خبر چندان دقیق و شفافی به گوش نمی‌رسد و مشخص نیست آیا انتظار ایرانی‌ها برای ورود خودروهای با کیفیت و ارزان، به سر خواهد آمد یا اینکه این «حسرت» همچنان باقی خواهد ماند. آنچه تا این لحظه مشخص و قطعی شده، این است که قراردادها و تفاهم‌نامه‌های فعلی، نیاز بسیاری از مشتریان داخلی را پوشش نمی‌دهد، چه آنکه محدوده قیمتی خودروهای در راه کشور، اصلا با توان قیمتی بخش بزرگی از ایرانی‌ها تناسب ندارد و به‌نظر می‌رسد آنها باید همچنان با محصولات فعلی روزگار بگذرانند. تا به امروز، تنها حضور پژوی فرانسه و بنز آلمان در خودروسازی کشور قطعی و قرارداد و تفاهم‌نامه‌های موردنظر میان آنها و شرکای ایرانی شان امضا شده است. این در شرایطی است که محصولات مدنظر پژو برای بازار ایران، محدوده قیمتی 60 تا 80 میلیون تومان را پوشش خواهند داد و بنز نیز کلا محصول لوکسی به‌شمار می‌رود و در رنج قیمتی بسیار بالاتری جای می‌گیرد. با این حساب، تا به امروز قراردادهایی که در پسابرجام میان خودروسازان ایرانی و خارجی بسته شده، عملا نمی‌تواند نیاز بسیاری از مشتریان داخلی را پوشش دهد.هرچند خیلی‌ها معتقدند نفس قرارداد با امثال بنز و پژو (با توجه به ماهیت جوئینت ونچر بودن قراردادهای مربوطه) می‌تواند در کل به نفع صنایع خودرو و قطعه کشور تمام شود، با این حال، ازآنجاکه بیشترین تراکم مشتریان بازار خودرو در بازه قیمتی زیر 30 میلیون تومان است، از ناحیه حضور پژو و بنز، چیزی نصیب این دسته از مشتریان نخواهد شد.
منبع: تابناک
مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :