خبرگزاری شبستان: معاون عمرانی استانداری خوزستان، با اشاره به ضرورت اتخاذ تصمیمات مناسب برای جلوگیری از تشدید پدیده گرد و غبار در استان، اظهار داشت: پیش بینی ها در خصوص وقوع این پدیده به منظور اتخاذ راهکارها و تصمیمات لازم نسبت به گذشته بهتر شده است.
کد خبر: ۱۸۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴ 22 February 2016

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، احمد سیاحی، معاون عمرانی استانداری خوزستان، امروز(2 اسفند) در جلسه مدیریت بحران استان خوزستان، گفت: خوشبختانه با توجه به بکارگیری نرم افزارهای مناسب، پیش بینی های خوبی نسبت به گذشته در خصوص پدیده گرد و غبار صورت گرفته است.

 

سیاحی، با اشاره به ضرورت رفع مشکلات و توجه به مردم استان، اذعان داشت: برنامه ها و اقدامات خوبی در این راستا از جمله عملیات مالچ پاشی و بوته کاری برای تثبیت شن های روان در استان خوزستان در حال انجام است.

 

وی خاطر نشان کرد: اما با توجه به اینکه عمده علت اصلی پدیده اخیر منشاء داخلی داشته، باید در این خصوص تامل کرد.

 

سیاحی، ادامه داد: پدیده گرد و خاک در روز گذشته به دلیل فعال شدن کانون های گرد و غبار به ویژه کانون های بندر امام و کریت کمپ در نزدیکی رامهرمز بوده و همچنین در منطقه آبادان نیز این پدیده از سمت عراق وارد استان شده است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه قطعی آب در چند منطقه شهر اهواز همزمان با بروز پدیده گرد و غبار در روز شنبه گزارش شده است، افزود: قطعی آب در چنین شرایطی به هر دلیلی قابل قبول نیست و اداره های آب و فاضلاب باید در این خصوص تمهیدات لازم را داشته باشند.

 

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان، نیز در این نشست بیان کرد: گرد و غبار اخیر استان به دلیل وزش باد از سمت عراق و تلاقی آن با بادهای جنوب شرق اتفاق افتاده است.

 

وی اضافه کرد: در بدترین شرایط آب و هوایی در روز شنبه، میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به 9 هزار و 777 میکروگرم و همچنین در آبادان و دزفول غلظت گرد و غبار به ترتیب 10 هزار و 2 هزار میکروگرم بر مترمکعب رسید.  

 

لاهیجان زاده، تصریح کرد: طبق پیش بینی های صورت گرفته توسط یک سایت هواشناسی معتبر، اهواز روز سه شنبه نیز با گرد و غبار مواجه خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در استان 2 باد از سمت بستان و عراق، به شکل توده ای وارد استان شدند، بیان کرد:  باد ورودی عراق، همراه خود غبار آورده و در ایستگاه بستان، سوسنگرد و حمیدیه به شدت افزایش یافت که این باد به سمت شرق نیز وارد شد.

 

مدیرکل محیط زیست خوزستان، با تاکید براینکه ستاد مقابله با گرد و غبار مستقر در تهران، ورودی بادها را در روزهای گذشته کنترل کرده بودند، ادامه داد:  نتایج این کنترل نشان می دهد باد شدیدی از غرب و باد دیگری نیز از جنوب به آبادان وارد شد.

 

وی عنوان کرد: هر 2 باد وارد شده در نقطه اهواز با یکدیگر تلاقی پیدا کرده بودند به طوری که قدرت باد جنوب به حدی بود که باد غرب را به سمت بالا رانده و این تلاطم موجب افزایش باد و افزایش سیگنال و در نهایت ایجاد گردبادی در اهواز شد.

 

لاهیجان زاده، با بیان اینکه غلظت گرد و غبار اهواز از تمامی شهرهای استان بالاتر بود، بیان کرد: غلظت گرد و غبار اهواز ساعت 13 دیروز به 9 هزار و 777 میکروگرم بر مترمکعب رسید که این رقم تا ساعت 23 دیشب به 141 میکروگرم کاهش یافت.

 

وی با اشاره به درگیری دیگر شهرهای استان خوزستان و بروز پدیده گردو غبار در بیشتر شهرهای استان، یاد آور شد: شهرهای آّبادان، خرمشهر، شادگان، اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و هویزه از جمله شهرهایی بودند که پدیده گردوغبار در آنها با وسعت بالایی صورت گرفته است.

 

مدیرکل محیط زیست خوزستان، غلظت گرد و غبار شهرستان اهواز را امروز  1279 میکروگرم بر مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: پس از اهواز، امیدیه با 370 میکروگرم بر مترمکعب بالاترین غلظت گرد و خاک را داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار