منطقه حفاظت شده خان گرمز در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان تویسرکان واقع شده، این منطقه با دارا بودن انواع گونه‌های گیاهی، جانوری، پستانداران و پرندگان توانسته به یکی از پناهگاه حیات وحش کشور تبدیل شود.
کد خبر: ۱۸۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵ 14 February 2016

پناهگاه‌های حیات وحش زیستگاه نمونه گونه‌های جانوران وحشی است که از اهمیت زیست محیطی و ملی برخوردارند. این مناطق، محیط ‌های مناسبی برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به شمار می‌آیند.

به گزارش تابناک همدان؛ این پناهگاه‌ها به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل و مرتع و دشت، آب و کوهستان اطلاق می‌شود که دارای زیستگاه‌های طبیعی نمونه و شرایط اقلیمی خاصی برای جانوران وحشی بوده و به منظور احیاء این زیستگاه‌ها تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

در منطقه حفاظت شده خانگرمز تاکنون در مجموع ۲۱۳ گونه گیاهی متعلق به ۱۶۴ جنس و ۴۵ خانواده با خواص و کاربردهای دارویی و صنعتی شناسایی شده است که به شکل درختچه، بوته و علف دارای مصارف خوراکی، دارویی، صنعتی و ساختمانی هستند.

از جمله گونه‌های درختی و درختچه‌ای می‌توان به ارز ژن، زرشک، زالزالک، انجیر وحشی، گردو، ارس، سیب وحشی، ون، کلخونگ، گلابی وحشی و انگور وحشی اشاره نمود.

از گونه‌های بوته‌ای و علفی که دارای خواص دارویی هستند می‌توان به بومادران، شیرخشت، شکر تیغال، پونه گل درشت، چند گونه مفرا، چند گونه مریم گلی، آویشن و گل راعی اشاره کرد.

گونه‌های شاخص جانوری نیز شامل کل و بز، قوچ ومیش، گرگ، روباه، شغال، کفتار، خرگوش، سمور، گورکن، تشی، رودک، خارپشت، حشره خوار و انواع موش‌ها است.

همچنین پرندگان عقاب طلایی، کبک، تیهو، دلی جه، کلاغ نوک سرخ، کبوتر، کمر کولی، زاغی، چک‌چک، سهره، سار، جغد، سبز قبا، سنگ چشم، دم جنبانک و زرده پر نیز در این مناطق دیده شده است.

مدیر کل محیط زیست استان همدان با اعلام این خبر گفت:تبدیل این منطقه به پناهگاه حیات وحش یک فرصت برای کارکردهای علمی و پژوهشی خواهد بود، چراکه این منطقه علاوه بر فعالیت‌های گذشته می‌تواند اراضی خود را حفظ و از تخریب جلوگیری کند.

محمدی به برگزاری جشنواره فیلم سبز که به مدت ۱۰ سال تعطیل شده بود نیز اشاره کرد و افزود: این جشنواره بعد از پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۵ فعال خواهد شد.

وی بابیان اینکه جشنواره فیلم سبز از ۲۲ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در استان‌های مختلف اکران خواهد شد، گفت: اداره کل محیط زیست استان همدان نیز برای اکران فیلم‌های جشنواره سبز در استان اعلام آمادگی کرده است.

مدیر کل محیط زیست استان همدان بابیان اینکه گسترش اقتصاد سبز مستلزم تعامل با دنیا است، گفت: به نتیجه رسیدن برجام فرصت ‌های بهتر و مناسب ‌تری برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد.

تیموری با اشاره به اینکه نمی ‌توان از کنار تخریب محیط زیست به راحتی گذشت، ادامه داد: سیاست تشویقی نقش مهمی در حفظ محیط زیست خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با ۲۰ دستگاه در حال انعقاد تفاهم نامه در جهت همکاری برای حفظ محیط زیست هستیم، تصریح کرد: ابن تفاهم نامه‌ها باعث عینت بخشی به بخش‌های دولتی وانتقال آن به بخش‌های غیردولتی خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان همدان ادامه داد:به منظور ایجاد بخشی در اداره کل محیط زیست استان فوریت‌های محیطی ۱۵۴۰ راه اندازی شده است، و شهروندان می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند و موضوعات زیست محیطی و اخبار در زمینه تعارضات به محیط زیست را اطلاع رسانی کنند.

محمدی از افتتاحیه تشکل خبری با عنوان رسانه حامی محیط زیست خبر داد و خاطر نشان کرد: کلیه رسانه‌های استان می‌توانند اعضای این تشکل خبری را یاری دهند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار