با اجرای طرح داناب در مدارس، مصرف درست و بهینه آب ترویج و بحران آب در استان کاهش می یابد
طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب "داناب" در مدارس استان به همت شرکت آب منطقه ای و با همکاری اداره کل آموزش پرورش استان با ۳۴۰ میلیون ریال اعتبار انجام می شود
کد خبر: ۱۸۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹ 13 February 2016

آیین انعقاد تفاهم نامه طرح دانش‌آموزی نجات آب با عنوان «داناب» بین اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی و شرکت آب منطقه‌ای این استان برگزار و با انعقاد این تفاهم نامه، طرح ملی نجات آب در تمامی مدارس متوسطه اول و هنرستان‌های کشاورزی استان بااعتباری بالغ‌بر ۳۴۰ میلیون ریال وارد مرحله اجرایی شد. اعتبار این طرح از محل اعتبارات طرح تعادل بخشی منابع آب استان تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در این مراسم با بیان اینکه "طرح سیستم آموزشی داناب یک سیستم مترقی بوده که در این طرح، آموزش از رأس به پایین به صورت هرمی افزایش می‌یابد" گفت: در این طرح واقعیت‌های موجود محیط زیستی مراعات و دانش‌آموزان بدون واسطه با تنگاهای موجود در تأمین آب آشنا می‌شوند.

تنها راه نجات آب استان: فرهنگ سازی و همراهی همه مردم

مهندس امامی، تنها راه نجات آب استان را فرهنگ‌سازی ، آگاهی عمومی و همراهی همه مردم دانست و گفت: با اجرایی شدن این طرح گام‌های مهمی برای فرهنگ‌سازی در بین مردم و همراهی آن‌ها برداشته خواهد شد.

وی سپس تاکید کرد: با اجرای طرح داناب در مدارس، مصرف درست و بهینه آب ترویج و بحران آب در استان کمتر خواهد شد. اعتقاد ما بر این است که با توجه به گستردگی آموزش‌وپرورش در جامعه، آموزش دانش‌آموزان نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی بین مردم دارد و درصد تأثیرگذاری این طرح بسیار مثبت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه ۳۴ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت، افزود : به‌طور مثال فرض کنید هر دانش‌آموز عضو یک خانواده چهارنفری باشد درنتیجه با انتقال آموزش‌های خود به خانواده در اصل ۱۴۰ هزار نفر تحت آموزش قرار می‌گیرند که این امر نقش مهمی در مصرف بهینه آب خواهد داشت.

وی طرح داناب را از راهکارهای رفع بحران کم آبی در خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: ما همواره به دنبال راهکار برای رفع بحران آب و سرعت بخشیدن به هر حرکت تاثیر بخش در این راستا هستیم.

امامی با بیان اینکه به نظر ما این طرح، طرحی موثر است زیرا دانش آموزان طیف وسیعی از جامعه را در برمی‌گیرند و تجربه نشان داده هر کجا که آموزش و پرروش به همراه دانش آموزان وارد عمل شده، کار نتیجه داشته است اظهار کرد: با زیاد شدن جمعیت، کمبود آب شرب به مشکلی جدی تبدیل شده که امروزه برخی از کشورهای جهان نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و شرایط امروزی نشان می‌دهد که اگر در مصرف آب صرفه جویی نکنیم، در آینده مغلوب تشنگی می‌شویم.

همکاری 34 هزار دانش‌آموز در طرح «داناب»

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان جنوبی در آیین انعقاد طرح دانش‌آموزی نجات آب «داناب» بابیان اینکه طرح دانش‌آموزی نجات آب در مدارس استان از راهکاری های رفع کم آبی در استان است ، گفت: در این طرح ملی ۳۴ هزار دانش‌آموز مدارس مقطع متوسطه اول استان تحت پوشش قرار می‌گیرند.

به گفته لامعی طرح داناب یک طرح ملی دانش‌آموزی بوده که در این طرح دانش‌آموزان استفاده صحیح و بهینه آب را فرامی‌گیرند.

وی بابیان اینکه این طرح در ۳۴۶ مدرسه متوسطه اول استان اجرا می‌شود، افزود : همچنین این طرح در هنرستان‌های کار کشاورزی استان که سه هنرستان هستند اجرا خواهد شد.

لامعی در باره نحوه اجرای این طرح گفت: در قالب این طرح کارگاه‌های آموزشی متعددی در سطح‌های دانش‌آموزی، کارشناسان آموزش‌وپرورش و همکاران فرهنگی برگزار می‌شود.

کمک یک هزار ناجی آب برای حل بحران آب

وی بابیان اینکه از هر مدرسه یک نفر از پایه‌های هفتم، هشتم و نهم متوسطه به‌عنوان ناجی آب آموزش‌های لازم را فرا خواهند گرفت، عنوان کرد : درمجموع یک هزار و ۴۷ دانش‌آموز به‌عنوان ناجی آب پس از دریافت کارت شناسایی وارد عمل می شوند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ادامه داد : این افراد در صورت مشاهده مصرف نادرست یا بیش‌ازحد آب در محیط خانواده، برگ‌های جریمه‌ای نمادین را به‌عنوان تذکر صادر می‌کنند و از این طریق در خانواده‌ها نیز حساسیت نسبت به موضوع مصرف بهینه آب ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مدت اجرای این طرح، عنوان کرد: این طرح از امروز تا ۳۱ شهریور سال آینده در تمامی مدارس متوسطه اجرا و تداوم آن نیز با انعقاد تفاهم‌نامه جدید امکان‌پذیر خواهد بود.

لامعی با بیان اینکه در این طرح ۳۴۹ نفر از همکاران فرهنگی به‌عنوان رابطان فرهنگی آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند گفت : آموزش‌وپرورش جامعه بزرگی است و هر کاری که می‌خواهد در جامعه نهادینه شود باید از این مجموعه آغاز شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار