مشکل بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن در شرایطی که بسیاری از کارگران و کارمندان از حداقل دستمزد برخوردارند، همچنان پابرجاست
کد خبر: ۱۷۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴ 11 February 2016
به گزارش تابناک یزد، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از موافقت این وزارت با پیشنهاد بانک مسکن به بانک مرکزی مبنی بر افزایش مبلغ وام جعاله مسکن از 10 میلیون به ۲۰ میلیون تومان خبر داد، این درحالی است که افزایش وام در این حوزه تا کنون نتوانسته است رونق مورد نظر مسئولان را به بازار مسکن دهد و رکود این بازار را بشکند.

به نظر می‌رسد که بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی به هر ترتیبی به دنبال افزایش متقاضیان استفاده از وام مسکن هستند و در این زمینه افزایش میزان وام را موثرتر از هر روشی می‌دانند به طوری که بانک مسکن برای بر اینکه سقف کنونی خرید مسکن می‌تواند افزایش یابد و قدرت خرید مسکن را بالا ببرد طرحی با این عنوان به بانک مرکزی ارائه کرد که متقاضیان در کنار وام 80 میلیون تومانی(صندوق‌ پس‌انداز مسکن یکم) بتوانند تا 20 میلیون تومان اوراق حق تقدم نیز استفاده کنند  این موضوع مبلغ وام  60 میلیونی را که میتوان با خرید اوراق از فرابورس گرفت را نیز به 70 میلیون تومان افزایش میدهد.  از طریق . این در حالی است که در کنار کم بودن میزان تسهیلات برای خرید خانه، بازپرداخت اقساط وام نیز برای بسیاری دشوار است و اگر چه افزایش میزان وام می‌تواند دست خریداران را برای خرید خانه بازتر کند اما بر مشکل بازپرداخت اقساط در شرایطی که بسیاری از کارگران و کارمندان از حداقل دستمزد برخوردارند، اضافه می‌شود، موضوعی که بسیاری را از دریافت چنین وام‌های سنگینی در مقایسه با حقوقشان منصرف می‌کند.

اما چند روز قبل اخباری از مخالفت بانک مرکزی با طرح جدید بانک مسکن منتشر شد، بر این اساس بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که این طرح فعلاً تا پایان سال مسکوت بماند و بعد از آغاز سال 95 مجدداً این طرح را بررسی کند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از استقبال وزارت راه و شهرسازی از طرح بانک مسکن خبر داد.  

حامد مظاهریان با بیان اینکه به دنبال اجرای اقدامات مؤثری در وزارت راه و شهرسازی هستیم تا محرک‌های جدید به بخش مسکن وارد کنیم، اظهار کرد: یکی از این محرک‌ها، تلاش برای افزایش میزان تسهیلات تعمیر مسکن یا همان وام جعاله مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مکاتبات بانک مسکن با مقامات بانک مرکزی برای افزایش وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان گفت: امیدواریم مقامات بانک مرکزی نیز با این پیشنهاد بانک مسکن موافقت کرده و درخواست افزایش تسهیلات جعاله مسکن اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در پی افزایش وام خرید مسکن از ۳۵ به ۶۰ میلیون تومان شاهد استقبال از این تسهیلات در بازار مسکن و خرید «اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن» در فرابورس هستیم، افزود: همین استقبال از وام ۶۰ میلیون تومانی سبب شده تا قیمت اوراق کمی افزایش یابد و مصرف‌کنندگان عملا متقاضی وام ۱۰ میلیون تومانی جعاله برای خرید اوراق شوند. به همین دلیل پیگیری‌های بانک مسکن برای افزایش وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان، قدرت خرید بیشتری به خریداران مسکن خواهد داد.

به گزارش صدای اقتصاد، معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: از دیگر دلایل تلاش وزارت راه و شهرسازی برای موافقت بانک مرکزی با افزایش مبلغ وام جعاله مسکن از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان، بی‌اثر بودن مبلغ فعلی این وام برای کسانی است که خواهان تأمین نقدینگی، صرفا برای تعمیرات واحد مسکونی خود هستند و نمی‌خواهند از آن برای افزایش نقدینگی خود در خرید مسکن استفاده کنند؛ حقیقتا با ۱۰ میلیون تومان امکان تعمیرات اساسی واحد مسکونی وجود ندارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار