کد خبر: ۱۷۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 11 February 2016
به گزارش تابناک یزد، بهمن ماه هر سال خاطره خوش بهار انقلاب را در خاطر مردمان ایران‌زمین زنده می‌کند و برای مردمان دیار کویر افزون بر این، یادآور آغاز فعاليت يكي از بزرگترين و معتبرترين دانشگاه‌هاي پزشكي كشور پس از انقلاب است.

دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با همت والای سومین شهید محراب در دیار دارالعلم یزد با 34 دانشجو در 22 بهمن‌ ماه سال 1362 تاسیس شد.

در آئین افتتاح اين دانشگاه، فقدان بزرگمردی بیش از همه احساس می‌شد، شخصیتی چون شهید صدوقی که تا آخرین لحظات عمر با برکت خویش پيگير بنیانگذاری دانشگاه در شهر دارالعباده بود و در لحظه شهادت نیز مرقومه خود به آیت الله خامنه‌ای (ریاست جمهور وقت) را در ردای خونین خویش بهمراه داشت.

دکتر "محمدرضا میرجلیلی" رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد  در اين رابطه گفت:اینک پس از سی و دو سال، نهال آن نهاد علمی به درخت تناوری تبديل شده كه در سایه‌سار آن دردها به درمان و سلامت مردم به سامان می‌رسد و جویندگان علم، دانش و مهارت خدمت می‌آموزند.

 وی ادامه داد: شاید بسیاری از مردم هنوز به یاد داشته باشند، زمانی را که پزشکان هندی و پاکستانی در جای جای استان به کار درمان خلق می‌پرداختند اما اكنون در سی و دومین سال تاسیس دانشگاه علوم پزشکی،استان یزد در شاخص‌هایی چون "نسبت متخصص به جمعیت" و "نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت"در ردیف رتبه‌های نخست کشوری است.

به گفته این مسئول، دانشجویان علوم‌پزشکی از اقصی نقاط کشور این دیار را برای کسب دانش انتخاب می‌کنند و در حال حاضر دانشگاه علوم‌پزشکی شهید صدوقی یزد با 83 رشته تحصیلی دانشگاهی در مقاطع کارشناسی تا فلوشیپ، در آخرین ارزیابی آموزشی وزارت بهداشت در بین 56 دانشگاه علوم پزشکی با کسب رتبه هشتم کشوری در ردیف 10 دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور قراردارد.

وي خاطرنشان كرد: اكنون كه شاهد هستيم که سلامت مردم در ردیف اولویت‌های اول نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است، خوشبختانه استان يزد در اجرای برنامه ملي تحول نظام سلامت در زمره‌ي استان‌های برتر كشور قرار است.

رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی یزد همچنين اعلام كرد: امروز بیش از 86 هزار نفر از مردم استان تحت پوشش بیمه همگانی سلامت قرار گرفته‌اند و هزینه‌های کمرشکن بیمارستانی برای روستائیان و اقشار آسیب‌پذیر به سه درصد و برای سایر هموطنان به شش درصد کاهش یافته است.

وي با اشاره به انجام رايگان زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دانشگاهی، اظهار كرد: سیمای بیمارستان‌ها با اجرای بهبود هتلینگ تغییر کرده و به سمت جایگاه و شأن مردم عزیزمان در حال تغییر است و ديگر، بیمار و همراه وی جهت تهیه ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع نمی‌شوند و ارائه خدمات فعال بهداشتی نيز برای تمام جمعیت استان در حال اجراست.

دكتر ميرجليلي با اشاره به افزایش 11 ‌هزار مترمربع فضای آموزشی دانشگاه در سال گذشته، اعلام مي‌كند: در حال حاضر فضای آموزشی دانشگاه به بیش از 53 هزار مترمربع رسیده ‌و بر این اساس، سرانه فضای آموزشی دانشگاه به 9.3 مترمربع رسیده که در مقایسه با شاخص کشوری يعني 8.26، از وضعيت مطلوبي برخوردار است.

وی ادامه داد: از مجموع  39 مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكي، در حال حاضر برخی از آنها در سطح کشور و برخی همچون پژوهشکده تولید مثل و مرکز تحقیقات خون و انکولوژی اين دانشگاه، در سطح جهانی شناخته شده هستند و مقالات علمی را از سراسر جهان در نوبت چاپ دارند.

اين مسئول در همين رابطه نيز به اجراي طرح‌های تحقیقاتی بزرگ و بلندمدت مانند کوهورت شاهدیه، طرح یاس(سلامت مردم یزد) و تمیز(تغذیه مردم یزد) اشاره كرد و گفت: نتایج اين طرح‌ها برای تدوین برنامه‌های سلامت محور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ميرجليلي در پايان با اشاره به ديگر دستاوردهای اين دانشگاه طي اين سه دهه، تاكيد كرد: آنچه مهم است این که با تکیه بر خودباوری که ارمغان انقلاب اسلامی بود، استان دارالعلم یزد هم‌اكنون در عرصه علوم‌ پزشکی کشور تلألو دارد و می‌رود تا با بهبود بیش از پیش شاخص‌های سلامتی و ارتقای خودمراقبتی و افزایش سواد سلامت مردم، به سطح مطلوبی از توسعه پایدار نائل شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار