سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: صادرات کالا که از مرز رسمی پرویزخان از روز چهارشنبه به دلیل اعتصاب کارکنان گمرک عراق متوقف شده بود بصورت موقت برای پذیرش کالاهای فاسد شدنی از این مرز از سرگرفته شد.
کد خبر: ۱۷۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷ 04 February 2016
سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: صادرات کالا که از مرز رسمی پرویزخان از روز چهارشنبه به دلیل اعتصاب کارکنان گمرک عراق متوقف شده بود بصورت موقت برای پذیرش کالاهای فاسد شدنی از این مرز از سرگرفته شد.

مراد علی تاتار شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با رایزنی های صورت گرفته توسط مقامات اقلیم کردستان عراق با مسئولان گمرک این منطقه تعدادی از خودروهای یخچال دار عراقی برای پذیرش مواد لبنی و فاسد شدنی وارد مرز رسمی پرویزخان کشورمان شد و روند صادرات این کالاها انجام شد.

وی اظهار کرد: مابقی کالاهای صادراتی همچنان در مرز به دلیل حضور نداشن کارکنان گمرک و اداری مستقر در مرز متوقف مانده است.

تاتار گفت: رایزنی مقامات اقلیم کردستان عراق برای از سرگیری روند صادرات با کارکنان اداری و گمرک همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اعتصاب کارکنان گمرک عراق و بسته بودن مرز و توقف صادرات و واردات کالا از مرز پرویزخان اما روند ترانزیت سوخت از این معبر رسمی همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: احتمال می رود شرکتی که در امر ترانزیت سوخت فعال است با پرداخت وجه به کارکنان گمرک عراق توافق کرده اند و آنها نیز اجازه می دهند تا کامیون های ترانزیت سوخت از مرز تردد کنند.

وی گفت: کارکنان گمرک عراق که از پرداخت نشدن چند ماه حقوق و مزایای معوقه گله مندند با اعتصاب چندین باره مراتب اعتراض خود را به مسئولان اقلیم کردستان عراق اعلام کرده اند.
روزانه 400 تا 600 تانکر حامل سوخت مازوت از عراق وارد بازارچه مرزی پرویزخان شده و برای مصرف نیروگاه های کشور در بندر امام تخلیه می شود.

با متوقف شدن روند واردات و صادرات کالا بیش از یک هزار و 200 نفر از کارگران بازارچه پرویزخان که با حمل و تخلیه بارگیری کالا روزگار می گذرانند نیز بیکار شدند.

بخش زیادی از صادرات کالاهای کشورمان از طریق بازارچه مرزی پرویزخان قصرشیرین به سلیمانیه عراق انجام می شود اما بحران مالی اقلیم کردستان عراق و پرداخت نشدن حقوق معلمان و کارکنان گمرک عراق در ماه های اخیر باعث شد این افراد برای پیگیری مطالبات خود چند بار دست به اعتصاب بزنند.

اکنون 54 درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق مرز رسمی و بین المللی پرویزخان قصرشیرین انجام می شود.

روزانه به طور میانگین شاهد تردد 250 مسافر به اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان هستیم و همچنین روزانه بیش از یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز بین المللی پرویزخان و 500 دستگاه کامیون نیز از مرز خسروی به کشور عراق صادر می شود.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی، دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق و بخش عربی هم مرز است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار