امروزه مسئله شهریه اصلی ترین دغدغه ای است که دانشجو در طول دوران دانشجویی به آن می اندیشد.
کد خبر: ۱۷۵۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷ 04 February 2016
امروزه مسئله شهریه اصلی ترین دغدغه ای است که دانشجو در طول دوران دانشجویی به آن می اندیشد.

به گزارش تابناک ایلام؛در سال‌های اخیر غول کنکور برای جوانان بی‌رنگ و بی‌رنگ‌تر می‌شود، ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش یافته و حضور بر سر کلاس درس برای عموم به نوعی مقدور و دست یافتنی است اما در این میان بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا در آغاز هر ترم تحصیلی بدون برنامه‌ریزی مناسب، بتوانند شهریه‌های فرزندان خود را تقبل کنند
.

در سال‌های گذشته خانواده می‌دانست که اگر فرزندش در یکی از مراکز آموزش عالی پذیرفته شود، براساس دفترچه از پیش مطالعه شده چه میزانی بایستی بابت شهریه پرداخت کند و با یک حساب سرانگشتی مبلغ شهریه متغییر را نیز برآورد و برای سه ماه آینده و شروع ترم جدید برنامه‌ریزی می‌کرد.

چند سالیست که دانشجویان و خانواده‌های آنان با اینترنتی شدن پرداخت شهریه ها و تغییرات محسوسی که در این پرداخت ها صورت گرفته است، این دغدغه که شهریه ترم را چگونه تأمین و پرداخت کنم که بتوانم سر وقت انتخاب واحد کرده و از غافله عقب نمانم وجود دارد و خواب و خوراک را از دانشجو و خانواده اش گرفته است.

افزایش چند درصدی هرساله شهریه ها هم مشکلی است که تا دانشجوی دانشگاه غیردولتی و آزاد نباشید از درک عمق فاجعه غافل خواهید بود.

آری اگر از لحاظ مالی بنیه قوی و پس انداز پرو پیمانی نداشته باشید هر ترم ممکن است به دنبال این باشید که مبلغی را به هر نحو ممکن تهیه کنید تا دست خالی نباشید بعد با تمنا و التماس بر سر پیشخوان مدیر رفاه دانشگاه خم شوید و از او بخواهید فعلا اجازه انتخاب واحد را بدهید حتما مابقی شهریه را هم پرداخت خواهم کرد و مدیر رفاه دلیل و بهانه بیاورد که امکان ندارد و تا تمام پول را پرداخت نکنید از انتخاب واحد خبری نخواهد بود.

امروزه خانواده‌ها با تصور اینکه اگر فرزند آنان تحصیلات عالیه را سپری کند به طور قطع می‌تواند در ورود به بازار کار موفق‌تر از دیگر همسالان خود باشد از این روحاضر هستند تمامی این مشقات را به جان بخرند و در حمایت از فرزند خویش و پرداخت شهریه ها با گرفتن وام و قرض کردن کوتاهی نکنند.

و البته این مشکل که امروزه نیز به مانند سایر کالاها دیگر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که هر ترم جدیدی چه میزان هزینه بر خانوارها تحمیل خواهد شد خود مسئله ای است که جای تأمل دارد

پدر یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد، با اشاره به اینکه از پس هزینه‌های تحصیلی فرزندانش برنمی‌آید به خبرنگار ایلام رصد، گفت:  یکی از دخترانم در دانشگاه آزاد و دیگری در دانشگاه پیام نور درس می خوانند با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، هر ترم برای پرداخت شهریه های آنان با مشکل مواجه هستم و باور کنید تا حالا هر چه پرداخت کرده ام باز بدهکار به حساب می آیم و هنوز پس از گذشت چهار سال موفق به دریافت مدرک نشده اند شاید باور نکنید که با افزایش درصدی شهریه ها هنوز نمی‌دانم هر ترم باید چه مبلغی را پرداخت کنم.

وی افزود: در ابتدای هر ترم مبلغی را با هزار جان کندن به حساب دانشگاه می‌ریزیم، دوباره پایان ترم هم مبلغ دیگری را واریز کرده اما بازهم در زمان برگزاری امتحانات وقتی برای دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات مراجعه می‌کنی بازهم مبلغی بدهی برای شما ثبت شده و تا این مبلغ نیز پرداخت نشود نمی‌توانی در امتحانات حضور پیدا کنی.

یکی ازدانشجویان دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد از عدم امکانات لازم در این دانشگاه گلایه کرد و گفت: امسال نیز باز شهریه ها را افزایش داده اند اما سؤال من این است که آیا به تناسب افزایش شهریه امکانات دانشگاه هم افزایش پیدا می کند؟، الان یک ساعت از ظهر گذشته و کلاس ما تمام شده و ساعت 2 دوباره باید در سر کلاس حاضر شویم. اما بوفه دانشگاه تعطیل شده و ما برای تهیه غذا باید به مرکز شهر بریم چون مغازه ای در این نزدیکی وجود ندارد.

وی افزود: بعد از گذشت یک سال و نیم که به این دانشگاه آمده ام، به دلیل اینکه روزهای آخر هفته کلاس های  ما برگزارمی شود برای خواندن نماز ظهر و عصر هم با مشکل مواجه هستیم زیرا این قسمت از دانشگاه نماز خانه ندارد و نماز خانه قسمت دیگرنیزروزهای پنجشنبه و جمعه بسته است.

آری مسئله شهریه اصلی ترین موضوعی است که دانشجو در طول دوران دانشجویی به آن می اندیشد و میزان پرداخت آن نیز انتظارات او را از مرکز آموزشی بالا می برد و در ازای پرداخت های کلان که برای گذراندن دوران دو ساله ارشد در دانشگاه آزاد بالغ بر 12 میلیون خواهد بود معمولا توقعاتی نیز در دانشجویان ایجاد می کند که به ازاء آن دانشگاه از بهترین امکانات رفاهی و علمی و از بهترین اساتید باید استفاده نماید./ف

منبع:ایلام بیدار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار