کد خبر: ۱۷۴۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 02 February 2016


رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید براینکه در مسیر غنی‌سازی تجربه‌ها باید اقدام کنیم، گفت: اعتقاد داریم در سال ۹۵ موضوع سفارش‌پذیر کردن آموزش‌ها را باید دنبال کنیم تا آموزش هوشمندانه و براساس سفارش انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، محمدامین سازگارنژاد در بازدید از مسابقات ملی مهارت که امروز در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شایستگی و ارزش مهارت‌آموزی موضوعی است که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند، اظهار داشت: جامعه، اقتصاد، بنگاه‌های اقتصادی و دولت باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند چرا که این امر موضوعی ملی است.

وی با بیان اینکه برای کار و فعالیت، مهارت امری الزامی است، افزود: برای پایداری در بازار مهارت لازم است و با توجه به بیکرانگی و تنوع در حوزه IT و ICT باید روی سرمایه‌گذاری در حوزه ملی تجدیدنظر کرده و هوشمندانه‌تر هزینه کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما خروجی سیستم جذب بازار نمی‌شود، تصریح کرد: این تعارض باید حل شود و رویکرد ارزشمندانه به موضوع مهارت، می‌تواند بحث تعادل بخشی فارغ‌‌التحصیلان را اصلاح کند.

سازگارنژاد با اشاره به اینکه این کارگاه‌ها و رقابت‌ها در بعد ملی، استانی و جهانی این فرصت را می‌دهد که گرایش جامعه را اصلاح کنیم و ارزش‌های اجتماعی را به این سمت سوق دهیم که در کنار موضوع مدرک، بحث مهارت نیز مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: دنیا در این حوزه دارای تجربه‌های فراوان و مهمی است که نباید نسبت به آن غفلت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر غنی‌سازی تجربه‌ها باید اقدام کنیم، یادآور شد: اعتقاد داریم در سال 95 موضوع سفارش‌پذیر کردن آموزش‌ها را باید دنبال کنیم.

وی بیان کرد: بازار کار از جمله صنعت، معدن، ICT، صنوف، اتاق تعاون و بازرگانی باید نیازها و فرصت‌های خود را ارائه کرده و نیز منابع انسانی مورد نیاز و گرایش‌ها را مشخص کنند تا ما بتوانیم این نیروی انسانی گرایش‌ها را برای آن ‌ها تامین کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه در حال حاضر آموزش‌ها عرضه محور هستند، افزود: آموزش باید هوشمندانه و براساس سفارش انجام شود که در این راستا بخش خصوصی ظرفیت‌های زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقاء همه کارگاه‌ها در سطح ملی نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم، اظهار داشت: با توجه به شرکت ایران در 7دوره از مسابقات جهانی و خلاقیت مربیان و کارآموزان کشور در این حوزه، سطح مسابقات بسیار عالی است اما می‌تواند به سطوح بالاتر نیز دست یابد.

سازگارنژاد تصریح کرد: بین رشد اقتصادی یک کشور با سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی یک کشور رابطه معناداری وجود دارد و در صورتی که بخواهیم به رشد 8 درصد اقتصادی براساس سندچشم انداز و اقتصاد مقاومتی دست یابیم، باید بحث انتقال مهارت به منابع انسانی را دنبال کنیم.

وی با اشاره به موضوع بیکاری موجود در جامعه، خاطرنشان کرد: اگر فردی مهارت خلاقانه و ویژه‌ای داشته باشد، برای وی کار وجود دارد اما فردی که مدرکی بلااثر و فاقد کیفیت داشته باشد، نمی‌تواند جذب بازار شود، چراکه بازار به دنبال مهارت برتر است و این مسابقات این امکان را فراهم می‌کند تا سطح استاندارد آموزش ارتقا یابد.

معاون وزیر تعاون گفت: باید نگاه ارتقائی به موضوع مهارت داشته باشیم و این مسابقات فرصتی است تا ایرادات و نقایص سیستم را شناسایی کرده و در جریان چرخه آموزش آن را اصلاح کنیم.

وی در مورد تبادل آموزش با کشورهای خارجی، بیان کرد: ایران از زمان شکل‌گیری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ژاپن، کره و اروپا رابطه داشته که در زمان تحریم‌ها این تعاملات تا حدودی تضعیف و سبب عقب‌ماندگی 10 ساله کشور شد که امید است همراه با واردات، انتقال تکنولوژی، دانش فنی و آموزشی نیز صورت گیرد تا با به‌روز‌رسانی در کشور، مهارت‌ها رقابت پذیر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار