کد خبر: ۱۶۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷ 18 January 2016


استاندار البرز بر فراهم کردن بستر مطالعه برای اقشار مختلف مردمی در سطح استان و تسهیل دسترسی شهروندان به کتاب تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، سید حمید طهائی در چهارهمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که عصر امروز(27 دی) در محل استانداری البرز برگزار شد، اظهار کرد: باید زمینه‌های لازم برای کتابخوان شدن تمامی اقشار جامعه و دسترسی آسان آنها به کتاب فراهم شود.

وی افزود: میل به مطالعه باید به نحوی باشد که در کتابخانه‌ها شاهد صف کشیدن اقشار مختلف برای کتابخوانی باشیم؛ مصداقی که امروز در کشورهای پیشرفته به رغم توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی شاهد آن هستیم.

طهائی با تأکید بر اینکه امر کتاب و کتابخوانی باید از سنین پایه و مقطع ابتدایی دانش‌آموزی بین کودکان ترویج داده شود، تصریح کرد: باید به گونه‌ای عمل کرد تا دانش‌آموزان نسبت به مطالعه کتاب‌های غیر درسی و پژوهشی نیز تشویق شوند و سرانه مطالعه نیز در استان افزایش پیدا کند.

وی با خاطرنشان ساختن یکی از آثار مثبت کتابخوانی افزود: مطالعه بر روی فن‌بیان دانش‌آموزان نیز تأثیرگذار است؛ موضوعی که مغفول مانده و باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا این بخش نیز در بین قشر دانش‌آموز تقویت شود؛ چرا که بسیاری از عقب ماندگی‌ها نشأت گرفته از ناتوانی در بیان است.

استاندار البرز همچنین با بیان اینکه نباید از حوزه فضای مجازی که امروزه نقش تاثیرگذاری در زندگی افراد دارد، غافل شد، گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز نقش بسزایی در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد.

وی افزود: انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک برای تولید برنامه‌هایی با مشارکت آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌ها از جمله اقدامات ترویجی در گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

طهائی در بخش دیگری از سخنان خود نیز ضمن تبریک جشن اقتدار ملی با لغو تحریم‌ها، گفت: خوشبختانه با تلاش دولت شاهد لغو تحریم‌ها و به فرجام رسیدن برجام هستیم.

وی افزود: این امر فرصتی است تا بعد از دوران حصر اقتصادی، به رونق و توسعه اقتصاد کشور توجه کنیم.

طهائی با بیان اینکه از گذری تاریخی عبور کرده‌ایم و باید از تجارب آن درس بگیریم، گفت: قطع وابستگی به اقتصاد نفتی و تکیه بر توسعه صادرات غیر نفتی رویکردی است که در شرایط کنونی باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

استاندار البرز با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در جامعه اجرایی شود، افزود: باید در راستای بهبود اقتصادی استان بیش از پیش اهتمام داشت و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

طهائی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان البرزی در بدترین شرایط ممکن مقاومت کردند، خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های روز تاثیر بسزایی در پیشرفت جامعه دارد.

گفتنی است، لزوم دسترسی آسان به کتاب، ایجاد محیط مفرح و جذاب برای کتابخوانی در اماکن عمومی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برپایی جشنواره‌های نقد کتاب، بازنگری در صنعت نشر، ترویج فرهنگ اهداء کتاب، اجرای سیاست‌های توسعه‌ای برای مشارکت دستگاه‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در ترویج کتابخوانی، تبلیغات شهری با انتقال مفاهیم و پیام‌هایی با محوریت ترویج فرهنگ مطالعه، و ایجاد ایستگاه‌های کتابخوانی در مدارس استان از پیشنهادهای اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در این نشست بود.

بر اساس گزارش ارائه شده در این نشست، طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، در 9 ماهه نخست سال جاری، یک‌صد هزار و 454 نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند. 176 کتابدار نیز در کتابخانه‌های استان البرز مشغول فعالیت هستند و یک‌میلیون و 76 هزار جلد کتاب در 69 کتابخانه استان تأمین شده است.

همچنین بر اساس بررسی‌های به عمل آمده در این اداره کل، 65 درصد مراجعین به کتابخانه‌های عمومی صرفاً برای استفاده از سالن‌های مطالعه است و 35 درصد نیز برای امانت گرفتن کتاب به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در استان البرز به ازای هر یک‌صد نفر 4.3 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند؛ در صورتی که در سطح کشور این میزان به ازای هر 100 نفر، 2.5 نفر است. در شاخص زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان نیز به ازای هر یک‌صد نفر 1.08 متر مربع است که این شاخص در سطح کشور 1.7 می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار